2012-10-08, 10:44
Medlem
calimmacils avatar
Jag har alltid haft en evinnerlig otur när det gäller cyklar, och för ett tag sedan så gick cyeklnyckeln till mitt bygellås av(jag mistänker att låset rostat något). Jag bestämde mig för att byta lås, men körde dum som jag var på med reservnyckeln ett tag. För några dagar sen så gick det såklart åt helvete igen. Jag vred om nyckeln och kände hur den böjde sig inuti låset. Helvete tänkte jag och drog ut den. Den är nu böjd och jag känner att om jag försöker igen så kommer den gå sönder.

Cykeln står fastlåst(se bild) vid cykelstället vid lägenheten och det verkar som att det billigaste sättet är att ta sönder låset. Jag var på clas ohlsson där jag köpte låset, men det enda de kunde erbjuda mig var ett nytt lås, vilket knappast hjälper mig i min nuvarande situation. Jag antar att det enda sättet att få upp den med konventionella metoder är med en vinkelslip?(något som jag tyvärr inte har) Vad skulle ni göra i min situation? Leta reda på en metallsåg att låna? Ber om ursäkt för bildernas undermåliga kvalité.
Tack på förhand.

Låset:

http://tinypic.com/r/9zpwr8/6

Min stackars nyckel:
http://tinypic.com/r/t7mmqb/6
Senast redigerad av calimmacil 2012-10-08 kl. 10:47.
Citera
2012-10-08, 11:04
Medlem
Twatssons avatar
Rent spontant utan vidare erfarenhet skulle jag säga att du behöver en bultsax för att klippa upp låset, en ganska så stor sådan. Eftersom en bultsax är ganska dyr(runt en tusing för en bra) rekommenderar jag att du artigt frågor runt i ditt umgänge ifall någon råkar sitta och trycka på en sådan.
Citera
2012-10-08, 11:08
Medlem
nicodeas avatar
Vinkelslip eller bultsax är väl det som gäller.Tror knappast det går att såga upp ett bygellås med en bågfil ellr liknande... låset är väl härdat kan jag tro.
Citera
2012-10-08, 11:26
Medlem
calimmacils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicodea
Vinkelslip eller bultsax är väl det som gäller.Tror knappast det går att såga upp ett bygellås med en bågfil ellr liknande... låset är väl härdat kan jag tro.

Men bultsax eller vinkelslip biter på härdat stål? Himla synd att man inte kan något om att dyrka upp lås. En sista utväg skulle förstås vara att ta loss främre däcket helt. Ingen aning om det kostar mer med ett nytt däck än ovan nämnda verktyg, men skulle inte tro det.
Citera
2012-10-08, 12:00
Medlem
//Mac\\-Sters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calimmacil
Men bultsax eller vinkelslip biter på härdat stål?

Klart en vinkelslip biter på det där låset, OM du använder rätt klinga.
Finns billiga saker på biltema, ÖB, Jula osv.

Använd skyddsglasögon!
Citera
2012-10-08, 12:03
Medlem
Har precis samma problem med ett likadant lås. Tack och lov så låste jag inte fast cykelfan i något denn gången... Min plan är en fet bultsax
Citera
2012-10-08, 12:39
Medlem
calimmacils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av //Mac\\-Ster
Klart en vinkelslip biter på det där låset, OM du använder rätt klinga.
Finns billiga saker på biltema, ÖB, Jula osv.

Använd skyddsglasögon!

De bultsaxar som man kan hitta på Jula och biltema ser tyvärr lite klena ut=/ för jag har svårt och tro att en sax för 200 kr kan klippa genom ca 0,8 cm härdat stål. När det gäller vinkelslipar så har jag ingen aning om hur kraftfull den bör vara. Vad tror ni om den här?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Vinkelslip-AG-125P-17711/
Citera
2012-10-08, 21:55
Medlem
eiskalls avatar
Försök smörj upp låset och vrid om nyckeln.

Annars är det vinkelslip som gäller. Har svårt att se att du klipper upp det.

En helt annan sak: Sådär låser man inte en cykel. Det ser ut som att det räcker med att klippa ett par ekrar och sen cykla iväg.

Alternativt kan vem som helst med en skiftnyckel hänga av ditt framhjul och hänga dit framhjulet från cykeln bredvid.
Citera
2012-10-08, 22:33
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall

En helt annan sak: Sådär låser man inte en cykel. Det ser ut som att det räcker med att klippa ett par ekrar och sen cykla iväg.

Alternativt kan vem som helst med en skiftnyckel hänga av ditt framhjul och hänga dit framhjulet från cykeln bredvid.

Tror detta kan funka eftersom det mesta av nyckeln ser ut att vara kvar i låset, dvs den är ju stort sett "upplåst". Om inte du har tillräckligt kvar av nyckeln kvar så det räcker för att vrida runt, testa med en skruvmejsel. Bröt själv av en nyckel i ett hänglås för några veckor sen och det gick att vrida runt det och låsa upp.
Citera
2012-10-10, 00:21
Medlem
//Mac\\-Sters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calimmacil
De bultsaxar som man kan hitta på Jula och biltema ser tyvärr lite klena ut=/ för jag har svårt och tro att en sax för 200 kr kan klippa genom ca 0,8 cm härdat stål. När det gäller vinkelslipar så har jag ingen aning om hur kraftfull den bör vara. Vad tror ni om den här?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Vinkelslip-AG-125P-17711/

Fan då, överdriv inte!
Räcker bra med denna .

Snabbt kapat med rätt klinga.
Har kapat värre (MC) lås än ditt med en liten dremel för mååånga år sen nu. Med rätt klinga och en par brillor som skydd är du snart uppe och trampar igen.
Citera
2012-10-10, 10:14
Medlem
BigMushs avatar
gogo hammare!
Citera
2012-10-10, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall

Sitter väl ändå fast även om man skulle knipsa alla framekrar?

Känner ingen med en liten domkraft?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in