2012-10-07, 22:41
Medlem
Baxtons avatar
Hej Flashback.

En bekant kontaktade mig nyss och sa att han hade fått tag på en Macbook Air och behövde min hjälp med ett problem.

Problemet är att han inte kan lösenordet till administratören utan kan bara komma in på en annan användare och på den användaren så kan man inte ladda ner saker.

Nu har jag suttit här i en timme och försökt med hjälp från både google och en nördig kompis.

Något proffs därute som kan hjälpa mig?
Citera
2012-10-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baxton
Hej Flashback.

En bekant kontaktade mig nyss och sa att han hade fått tag på en Macbook Air och behövde min hjälp med ett problem.

Problemet är att han inte kan lösenordet till administratören utan kan bara komma in på en annan användare och på den användaren så kan man inte ladda ner saker.

Nu har jag suttit här i en timme och försökt med hjälp från både google och en nördig kompis.

Något proffs därute som kan hjälpa mig?
Formatera om, förutsatt att det inte finns ett firmware-lösenord. Det kan vara lite knepigt att återställa.
Citera
2012-10-07, 23:00
Medlem
EckiEckis avatar
Eftersom OS/X har rätt skrattretande dåligt skydd av adminkredentier... kombinerat med att de flesta inte sätter några lösen på bootalternativ så bruklar detta funka.

http://gigaom.com/apple/reset-os-x-password-without-an-os-x-cd/
Citera
2012-10-07, 23:01
Medlem
Andreasvbs avatar
http://support.apple.com/kb/HT1274?viewlocale=sv_SE [ OS X: Ändra eller återställa ett kontolösenord ]
Citera
2012-10-07, 23:09
Medlem
Baxtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Eftersom OS/X har rätt skrattretande dåligt skydd av adminkredentier... kombinerat med att de flesta inte sätter några lösen på bootalternativ så bruklar detta funka.

http://gigaom.com/apple/reset-os-x-password-without-an-os-x-cd/

Jag håller in CMD+R efter melodin som spelas när man startar den och det tar mig till en bild på ett hänglås och en lösenordsruta.

Antar att han har satt ett lösenord på "bootalternativen", är jag screwed?
Citera
2012-10-07, 23:11
Medlem
Andreasvbs avatar
Jag är rädd för det, då det är en MacBook Air. =/
Citera
2012-10-08, 01:29
Medlem
Baxtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Jag är rädd för det, då det är en MacBook Air. =/

Fasen också, är du 100% på att det är lönlöst? Sitter och pillar med google guider och kommer fan ingenstans alltså.
Citera
2012-10-08, 01:42
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baxton
Fasen också, är du 100% på att det är lönlöst? Sitter och pillar med google guider och kommer fan ingenstans alltså.
Man kan ta bort en RAM-sticka och sedan återställa PRAM för att clear:a Firmware-lösen.

Men glöm inte vad jag sa om modellen.
Citera
2012-10-08, 08:00
Medlem
johnjohns avatar
Jag ringde butiken där jag köpte min dator. Försäljaren fråga vem jag hade köpt datorn av och på så sätt kunde han lista ut vad mitt lösen var. Pröva därför med att kontakta den butik där datorn köptes ni kanske har samma tur som jag.
Citera
2025-11-21, 14:56
Medlem
Tjejen har använt sin jobbdator som hon nu ska lämna tillbaks då hon slutar jobbet.

Hon har haft en gammal MacBook Air liggandes i ett par år men har glömt lösenordet.

Är det någon som vet vad man kan göra?
Hjälper butiken en om man har kvittot ?
Citera
2025-11-21, 15:00
Avslutad
Formatera den eller återställa lösenordet. Det kan du göra hemma i soffan själv... Visst de kommer hjälpa dig att formatera den i butiken.
Citera
2025-11-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Formatera den eller återställa lösenordet. Det kan du göra hemma i soffan själv...

Inte använt laptop på 2 år. Glömt lösenord till Mac, samt har ej tillgång till apple-id som datorn är kopplad till.

Testat:
Command + R (hamnar i en loop av att återställa lösenord till ett Apple-id som är spärrat, fått OTP-kod till mobilen, som återgår till att bli ombedd att addera lösenord till spärrade apple-id. Jag har ej lösenordet till apple-idt))

Command + R + Option (datorn verkar inte connecta till Wifi, får felmeddelande 2003F)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in