Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-10-07, 21:20
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Tjena,

Köpte en toshiba laptop för ett par dagar sen och har problem med mitt tangentbord när det gäller just F1-F12 knapparna.

I vanliga fall som ni säkert vet - så gör ju dom knapparna en del saker, så som att höja/sänka ljudet, gör skärmen mörkare/ljusare - det finns på dom flesta om man använder dom knapparna med FN:knappen samtidigt.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag fixar så det blir så? För just nu behöver jag inte använda FN knappen, utan alla kommandon som man annars använder FN knappen för körs utan att jag trycker in den knappen.

Någon som har lite koll på en fix? Tittade lite och googlade lite men hittade inget som svarade på mitt problem.

EXEMPEL:

Ni behöver ju trycka ALT F4 för att stänga ner ett fönster ni precis använt. Jag behöver alltså trycka ALT FN F4 för att få samma effekt.
Senast redigerad av ApocalypseDude 2012-10-07 kl. 21:24.
Citera
2012-10-07, 21:35
Medlem
petterkatts avatar
Kan finnas ligga någon program som hanterar detta installerat på datorn, eller så finns kanske inställningen i bios.
Citera
2012-10-07, 21:39
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Om man ändå vågade mixtra med sånt så
Citera
2012-10-07, 21:39
Medlem
vonOlofs avatar
Ofta är det bara att hålla Fn-knappen nedtryckt i några sekunder för att låsa den till togglat läge.
Citera
2012-10-07, 21:42
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Ofta är det bara att hålla Fn-knappen nedtryckt i några sekunder för att låsa den till togglat läge.

Prövade och det funkade tyvärr inte.

Verkar inte finnas mycket om funktionsknappen på kontrollpanelen heller vad jag kan hitta.
Citera
2012-10-07, 21:43
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApocalypseDude
Prövade och det funkade tyvärr inte.
Pröva om det händer något magiskt om du håller Alt + Fn nere tillsammans i några sekunder.
Citera
2012-10-07, 21:47
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Citat:
Pröva om det händer något magiskt om du håller Alt + Fn nere tillsammans i några sekunder.

Tyvärr, trodde på den men hände inget.
Citera
2012-10-07, 21:57
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Har nu prövat FN + NUMLOCK / FN + SHIFT + NUMLOCK. Vanligaste svaret på problemet jag kunde hitta på google, dock funkar det inte heller.

Ska maila support och höra vad dom säger - men det lär ta några dagar så skriv gärna ifall ni kommer på något.
Citera
2012-10-07, 22:03
Medlem
vonOlofs avatar
Pröva Alt + Fn + Numlock innan du ger upp för kvällen. ;)
Citera
2012-10-07, 22:14
Medlem
ApocalypseDudes avatar
Citat:
Pröva Alt + Fn + Numlock innan du ger upp för kvällen.

Nope :/ Ger upp? Vad är det??
Citera
2012-10-07, 22:43
Medlem
DonJs avatar
Om det inte är ett mekaniskt fel kan det kanske hjälpa att installera om drivrutinerna för tangentbordet?
Kolla om det kan finnas på skivorna du fick med datorn.

Jag hade också provat att byta språk/t-bordsuppsättning på datorn.
Citera
2012-10-07, 22:52
Medlem
DonJs avatar
På min jobbdator brukar förresten Ctrl eller Alt göra samma sak som du råkar ut för med Fn.
Genom att snabbt trycka upprepade gånger (15 tryckningar kanske) på den knappen som felar brukar det försvinna.

Sen ska du nog inte vara så rädd för att kolla i BIOS heller. Låt bli att ändra på något du inte är säker på, och spara bara om du är säker på vad du gör så kan du inte fucka upp något.
Skriv ner på ett papper vad du har ändrat, och vad originalinställningen var ställd på först.

Exempel, HP: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in