2012-10-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratagurra
Exakt samma sak för mig. Vill ringa 1177 men vill inte höra svaret. Sen får jag uppfattningen av att läkaren kan missa problem jag känt som de inte tycker verkar va nått. Jag har hamnat i ett jobbigt tillstånd där jag inte vill veta sanningen. Det är jobbigt att även under dagtid när man har så mycket intryck runtomkring sig tänker på att man kanske kan dö för hjärtat känns så konsigt. Usch...

ja, visst är det jobbigt? mig har det dock bara hänt när jag sitter hemma vid datorn eller kollar på tv och när jag ska sova. så aldrig under ansträngning eller när jag varit i farten. min logik säger mig att det troligtvis talar för att det inte är något allvarligt. eller? kanske borde ringa 1177 iallafall..
Citera
2012-10-07, 21:31
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
ja, visst är det jobbigt? mig har det dock bara hänt när jag sitter hemma vid datorn eller kollar på tv och när jag ska sova. så aldrig under ansträngning eller när jag varit i farten. min logik säger mig att det troligtvis talar för att det inte är något allvarligt. eller? kanske borde ringa 1177 iallafall..
Känner så också. Det stör mig att jag har så dålig koll på vad som ska tolkas som varningsignaler och nonses. Det kom ju liksom inte med en bruksanvisning när man föddes
Citera
2012-10-07, 21:36
Medlem
Citat:
Känner så också. Det stör mig att jag har så dålig koll på vad som ska tolkas som varningsignaler och nonses. Det kom ju liksom inte med en bruksanvisning när man föddes

alltså, antar att detta gäller båda av oss, ringer vi 1177 så lär vi ju få svaret att det troligtvis inte är något farligt men att vi bör kolla upp det? nåväl, ingen idé att sitta och spekulera..just nu är jag inte så orolig (och just när jag tänker det så går tankarna till att jag kommer dö inatt bara för att jag tänker så, så då måste jag tänka det motsatta och då tänker jag att jag ska dö bara för det istället osv. ok helt orelevant för ämnet, men det är jobbigt. och sjukligt.)
Citera
2012-10-07, 21:52
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
alltså, antar att detta gäller båda av oss, ringer vi 1177 så lär vi ju få svaret att det troligtvis inte är något farligt men att vi bör kolla upp det? nåväl, ingen idé att sitta och spekulera..just nu är jag inte så orolig (och just när jag tänker det så går tankarna till att jag kommer dö inatt bara för att jag tänker så, så då måste jag tänka det motsatta och då tänker jag att jag ska dö bara för det istället osv. ok helt orelevant för ämnet, men det är jobbigt. och sjukligt.)
Jag blir snarare förbannad på skiten för det är så fruktansvärt irriterande.
Skiter i att ringa 1177 men tänker boka tid hos vårdcentralen imorgon. Får se om de kan se nått. Helvete vad trött jag är på skiten. Svårt att sova med det också.
Citera
2012-10-07, 22:21
Medlem
RUNeKAMrERs avatar
Citat:
lånar tråden, sorry:
jag har lite samma problem, men då känns det mest som att hjärtat slår hårda dubbelslag ibland. händer lite då och då, aldrig under ansträngning och det gör aldrig ont men ibland hostar jag till i samband med detta. kan det vara farligt?

Har samma sak, blir värre om jag är stressad, supit, druckit dåligt, har gjort ultraljud på pumpen och långtids ekg, inget fel, läkaren sa att nästa alla har upp till 60 dubbel slag ( känns som om hjärtat hoppar över ett slag) per dygn och att de flesta inte märker något men att de som märker det blir djävligt stressade och får ångest över det och då blir det bara värre, jag kan rekomendera de som märker detta ska begära på VC att få göra ett ultraljud samt långtids ekg för att helt enkelt lugna ner sig själva. Oftast är det helt normalt bara djävligt obehagligt.
Citera
2012-10-07, 22:45
Medlem
Finiss avatar
Citat:
Hej!

Jag är en 18 årig kille som motionerar regelbundet, dricker eller röker inte. I samband med långvarig ångest/stress så har mitt hjärta slagit mycket hårt och konstigt sedan 4-5 dagar tillbaka. Hjärtrytmen avtar inte ens när jag vaknat upp på morgonen och känt på pulsen det första jag gjort, slår hjärtat lika hårt som om jag skulle gått uppför en lång trappa. Jag vet att dubbelslag bör inte vara något farligt och det var något jag klagade över när jag var liten i samband med bröstsmärtor. Jag kontrollerade för några år sedan EKG som var normalt. Men kan inte vissa hjärtkonstigheter vara "onsynliga" för EKG mätaren?
Jag tycker det är mycket obehagligt och börjar tro att det skulle kunna vara något livshotande på gång...
Vad tycker ni att jag ska göra? Bör jag ringa vårdcentralen? Eller ska jag förlita mig på att EKG visade normalt för några år sedan vid ett test?

Ahh låter som mig. Mitt började efter det att jag hade för höga sköldkörtelvärden och har inte återställts som det borde.

Jag blir ansträngd bara av att gå i trappa eller diska. Får äta betablockerare nu. Be dem kolla din sköldkörtel och andra hormoner som kan påverka rytmen på hjärtat. Förmodligen inget farligt som inte går att behandla..

lycka till
Citera
2012-10-08, 20:35
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RUNeKAMrER
Har samma sak, blir värre om jag är stressad, supit, druckit dåligt, har gjort ultraljud på pumpen och långtids ekg, inget fel, läkaren sa att nästa alla har upp till 60 dubbel slag ( känns som om hjärtat hoppar över ett slag) per dygn och att de flesta inte märker något men att de som märker det blir djävligt stressade och får ångest över det och då blir det bara värre, jag kan rekomendera de som märker detta ska begära på VC att få göra ett ultraljud samt långtids ekg för att helt enkelt lugna ner sig själva. Oftast är det helt normalt bara djävligt obehagligt.
Ja, visst är det riktigt obehagligt.. Har fått tid på torsdag så kan återkomma till tråden och skriva så snart som möjligt om resultaten.
Citera
2012-10-11, 19:02
Medlem
Bratagurras avatar
Hej allesammans! Så nu är jag tillbaka från vårdcentralen. De testade EKG, blodtryck, lyssnade på hjärtat mm. Hade 120/70 så det var ju normalt. Jag klagade på mitt bultande och smärta. Hon sa att det var stressrelaterat och uppmanade mig till att äta Betablockerare. Efter en snabb läsning på Wikipedia förstod jag att det är till för att sänka värdena som ger upphov till dessa problem. Hon sa även att mitt hjärta var känsligt för adrenalin och noradrenalin så det var därför det fick fnatt. Hoppas det hjälpte er att förstå. Själv ville jag bara veta så att det inte var något fel. Kommer känna mig lugnare i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in