2012-10-07, 20:50
Medlem
Bratagurras avatar
Hej!

Jag är en 18 årig kille som motionerar regelbundet, dricker eller röker inte. I samband med långvarig ångest/stress så har mitt hjärta slagit mycket hårt och konstigt sedan 4-5 dagar tillbaka. Hjärtrytmen avtar inte ens när jag vaknat upp på morgonen och känt på pulsen det första jag gjort, slår hjärtat lika hårt som om jag skulle gått uppför en lång trappa. Jag vet att dubbelslag bör inte vara något farligt och det var något jag klagade över när jag var liten i samband med bröstsmärtor. Jag kontrollerade för några år sedan EKG som var normalt. Men kan inte vissa hjärtkonstigheter vara "onsynliga" för EKG mätaren?
Jag tycker det är mycket obehagligt och börjar tro att det skulle kunna vara något livshotande på gång...
Vad tycker ni att jag ska göra? Bör jag ringa vårdcentralen? Eller ska jag förlita mig på att EKG visade normalt för några år sedan vid ett test?
Citera
2012-10-07, 20:56
Medlem
Jag skulle säga att du tar det säkra före det osäkra och går och kollar dig.
Citera
2012-10-07, 20:59
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmatte
Jag skulle säga att du tar det säkra före det osäkra och går och kollar dig.
Jag får väl höra av mig till vårdcentralen. Men har hört om flera fall där läkarna på vårdcentralen missat allvarliga fel som man sedan panikåtgärdat på sjukhuset..?!
Citera
2012-10-07, 21:03
Medlem
Innan jag läste hela inlägget så tänkte jag direkt på stress/oro. Är du orolig så ska du uppsöka vård. Och försöka att stressa mindre om du inte redan tänker på det/försöker.
Citera
2012-10-07, 21:05
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Innan jag läste hela inlägget så tänkte jag direkt på stress/oro. Är du orolig så ska du uppsöka vård. Och försöka att stressa mindre om du inte redan tänker på det/försöker.
Ja, det får väl bli så. Det konstiga är just att jag känner att hjärtat slår så hårt när jag vaknar. Tiden på dygnet då hjärtat borde vara som mest "avslappnat"..
Citera
2012-10-07, 21:11
Medlem
lånar tråden, sorry:
jag har lite samma problem, men då känns det mest som att hjärtat slår hårda dubbelslag ibland. händer lite då och då, aldrig under ansträngning och det gör aldrig ont men ibland hostar jag till i samband med detta. kan det vara farligt?
Citera
2012-10-07, 21:15
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Citat:
Jag är en 18 årig kille som motionerar regelbundet, dricker eller röker inte. I samband med långvarig ångest/stress så har mitt hjärta slagit mycket hårt och konstigt sedan 4-5 dagar tillbaka.

Ta kontakt med vårdcentralen igen - berätta att dina symptom finns kvar. Stresspåslaget (ökad adrenalinhalt) kan givetvis ge ökad hjärtfrekvens (takykardi) och viss oregelbundenhet i frekvensen ( s.k. Supra Ventrikulär Takykardi, SVT) Det här är oftast ett helt ofarligt tillstånd. Med lite tur blir du erbjuden sk bandspelar-EKG (övervakning 24 timmar, med inspelning av din hjärtrytm). Ta inte mitt råd som absolut sanning - men för det mesta är det ett helt ofarligt tillstånd som drabbar yngre människor.

Vill du vara absolut säker - prata med en läkare på din vårdcentral.
Citera
2012-10-07, 21:15
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
lånar tråden, sorry:
jag har lite samma problem, men då känns det mest som att hjärtat slår hårda dubbelslag ibland. händer lite då och då, aldrig under ansträngning och det gör aldrig ont men ibland hostar jag till i samband med detta. kan det vara farligt?
Hur gammal är du? Folk som inte besitter läkarkunskaper brukar oftast bara säga att det beror på stress. Men jag tycker det känns så konstigt att det började så plötsligt. Vet att jag kom hem och undrade varför det slog så hårt... Vet faktiskt inte om det är farligt. Har dåliga kunskaper om hjärtat. Och vill helst inte läsa på för jag jagar nog bara upp mig ännu mera då..
Citera
2012-10-07, 21:19
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Ta kontakt med vårdcentralen igen - berätta att dina symptom finns kvar. Stresspåslaget (ökad adrenalinhalt) kan givetvis ge ökad hjärtfrekvens (takykardi) och viss oregelbundenhet i frekvensen ( s.k. Supra Ventrikulär Takykardi, SVT) Det här är oftast ett helt ofarligt tillstånd. Med lite tur blir du erbjuden sk bandspelar-EKG (övervakning 24 timmar, med inspelning av din hjärtrytm). Ta inte mitt råd som absolut sanning - men för det mesta är det ett helt ofarligt tillstånd som drabbar yngre människor.

Tack så mycket för hjälpen. Tycker dock det verkar konstigt att mitt adrenalinpådrag skulle vara igång dag efter dag, även vid avslappnade gånger då jag känt mig trött. Tex. när jag vaknat upp. Jag får höra av mig till dem. Men talar verkligen EKG om det mesta om hjärtats tillstånd?
Citera
2012-10-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratagurra
Hur gammal är du? Folk som inte besitter läkarkunskaper brukar oftast bara säga att det beror på stress. Men jag tycker det känns så konstigt att det började så plötsligt. Vet att jag kom hem och undrade varför det slog så hårt... Vet faktiskt inte om det är farligt. Har dåliga kunskaper om hjärtat. Och vill helst inte läsa på för jag jagar nog bara upp mig ännu mera då..

jag är 20 och tjej. röker förvisso och äter en hel del mediciner. jag läser på lite om dubbelslag och det ska tydligen vara helt normalt, men jag är en sån som oroar mig överdrivet och kan tro att jag ska dö baserat på absolut ingenting helt random en kväll (sjukligt, ja). är medveten om att det troligtvis inte är något farligt, men blir jävligt rädd ibland när det händer. en del av mig vill ringa 1177, men den andra delen är rädd för svaret. tycker du ska ringa 1177 på en gång om du är orolig.
Citera
2012-10-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan

passar detta svaret möjligen in på mitt problem också? har även jag en del stress/ångestproblematik.
Citera
2012-10-07, 21:25
Medlem
Bratagurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
jag är 20 och tjej. röker förvisso och äter en hel del mediciner. jag läser på lite om dubbelslag och det ska tydligen vara helt normalt, men jag är en sån som oroar mig överdrivet och kan tro att jag ska dö baserat på absolut ingenting helt random en kväll (sjukligt, ja). är medveten om att det troligtvis inte är något farligt, men blir jävligt rädd ibland när det händer. en del av mig vill ringa 1177, men den andra delen är rädd för svaret. tycker du ska ringa 1177 på en gång om du är orolig.
Exakt samma sak för mig. Vill ringa 1177 men vill inte höra svaret. Sen får jag uppfattningen av att läkaren kan missa problem jag känt som de inte tycker verkar va nått. Jag har hamnat i ett jobbigt tillstånd där jag inte vill veta sanningen. Det är jobbigt att även under dagtid när man har så mycket intryck runtomkring sig tänker på att man kanske kan dö för hjärtat känns så konsigt. Usch...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in