2012-10-07, 18:12
Medlem
svindyrs avatar
Jag ska alltså göra mitt första egna årsbokslut.

Eftersom jag bara har en anställd, och omsätter mindre än 3 miljoner, så finns det inget revisors-krav, så jag behöver inte punga ut 15 - 30 k för att någon annan ska göra jobbet för mig. Jag tror ju nämligen inte det är så jäkla jobbigt.

Men är det någon som känner till en steg-för-steg guide till hur man faktiskt gör ett årsbokslut, eller får jag kosta på mig två till tre timmar hos någon revisor.
Citera
2012-10-07, 18:33
Medlem
Goldmanns avatar
Nej man behöver ingen revisor men hur tror du att skattemyndigheten reagrerar när de ser bokslut som är gjorda av amatörer. De 20-30t som du får lägga på en revisor är de mest välplacerade pengar du kan investera. Dels trollar han bort dina pengar så att du minskar din vinst och därmed skatt och dels är det en viss garanti att de avdrag du gör är rimliga och hamnar på rätt konto. Varför lära sig ngt som ngn annan är utbildad för och bättre på? Dessutom är det en viss garanti för skattemyndigheten att det står rätt till när en revisor är inblandad.
Kom ihåg att din snålhet kan kosta dig betydligt mer i slutändan.
Citera
2012-10-07, 22:48
Medlem
Deliras avatar
TS, kör på!

Du kan väl återkomma sedan och berätta hur det gått när skatteverket sagt sitt.

25-30K låter som en billig peng för ett bolag som omsätter 2-3 miljoner; verkar dumt att chansa om du verkligen inte vet vad du gör. Tänk om alla dina kunder/uppdragsgivare resonerade som du, då skulle ju du stå utan jobb.
Citera
2012-10-08, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svindyr

Eftersom jag bara har en anställd, och omsätter mindre än 3 miljoner, så finns det inget revisors-krav, så jag behöver inte punga ut 15 - 30 k för att någon annan ska göra jobbet för mig. Jag tror ju nämligen inte det är så jäkla jobbigt.

Men är det någon som känner till en steg-för-steg guide till hur man faktiskt gör ett årsbokslut, eller får jag kosta på mig två till tre timmar hos någon revisor.

det finns enkla mallar gratis, det är bara att googla.

att betala en revisor 15-30 kkr för att göra lite "grundskolans matematik" är en onödig lyx...
Citera
2012-10-08, 18:38
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
det finns enkla mallar gratis, det är bara att googla.

att betala en revisor 15-30 kkr för att göra lite "grundskolans matematik" är en onödig lyx...

Den största delen handlar snarare om metodik och formaliteter, än matematik. Visst måste man räkna lite, men har man skött saker och ting löpande ska det inte vara några konstigheter. Har man aldrig gjort ett bokslut/år kan det vara väl investerade pengar tycker jag.
Senast redigerad av AldoRaine 2012-10-08 kl. 18:40.
Citera
2012-10-08, 19:15
Medlem
Nisse524s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svindyr

Alltså, ni får nog hålla isär begreppen. Varför skall en revisor göra bokslutet?
För din del kan du välja en redovisningsbyrå. Har du redan en, låter du dem göra bokslutet plus årsredovisningen. Redoviningsbyrå kanske tar 400-500 kr/timme. Revisorn (revisionsbyrå) tar väl dubbelt.
Citera
2012-10-08, 21:15
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse524
Alltså, ni får nog hålla isär begreppen. Varför skall en revisor göra bokslutet?
För din del kan du välja en redovisningsbyrå. Har du redan en, låter du dem göra bokslutet plus årsredovisningen. Redoviningsbyrå kanske tar 400-500 kr/timme. Revisorn (revisionsbyrå) tar väl dubbelt.

400-500 kr/timme för bokslut och år verkar billigt tycker jag. Beror ju iof. på om det är en storstad och vilken typ av byrå som gör jobbet.
Citera
2012-10-08, 22:29
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
400-500 kr/timme för bokslut och år verkar billigt tycker jag. Beror ju iof. på om det är en storstad och vilken typ av byrå som gör jobbet.

550-600 kr/h går det iaf att få bokslut för. Sen kan det ju vara så att TS inte har skött den löpande bokföringen så bra att det blir en hel del fel att rätta till om han har otur.
Citera
2012-10-08, 22:40
Medlem
jag råder fortfarande TS att lära sej att göra det här själv.

det är inte direkt raketforskning vi pratar om...
Citera
2012-10-09, 10:38
Medlem
Hej,

Skilj gärna på begreppen årsbokslut och årsredovisning.

Årsbokslut är arbetet med att stämma av redovisningen för året och komma fram till vilket resultat man gjort samt hur balanserna ser ut.

Årsredovisningen är det dokument man sedan tar fram som ska skickas in till Bolagsverket.

Det krävs en del kunskap för att göra bägge rätt. Till att börja med måste man bestämma vilket regelverk man ska tillämpa. K2, K3 eller de "gamla" reglerna i ett år till. Du måste göra en skatteuträkning till resultaträkningen. Då måste du bl.a. veta om du har ej avdragsgilla kostnader och hur dom hanteras, t.ex. förseningsavgifter, p-böter, representation eller reserveringar för kundförluster. Har du fakturor som ligger på fel sida av året? Hur periodiserar du dom i så fall? Hur har du hanterat dina egna utlägg och uttag i bokföringen? Har du ett förbjudet lån?

När du har gjort detta, och allt annat som hör bokslutet till, så ska du upprätta en årsredovisning. Då måste du veta vilka delar som ska ingå i förvaltningsberättelse, vilken uppställning du ska välja för den ekonomiska presentationen (resultat- och balansräkning) samt vilka noter du måsta ha med. Vilka redovisningsprinciper har du tillämpat och hur skriver man det i årsredovisningen? Har du några poster som ska redovisas inom linjen? Du har uppenbarligen personal så då finns det vissa uppgifter som måste vara med.

Om du gör fel på något av ovan kan det bli dyrt för dig. Jag håller med kommentaren nedan att du bör anlita en redovisningskonsult. Även om du bestämmer dig för att göra arbetet själv så be ett proffs titta på det innan du skickar in det.
Citera
2012-10-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Hej,

Skilj gärna på begreppen årsbokslut och årsredovisning.

Årsbokslut är arbetet med att stämma av redovisningen för året och komma fram till vilket resultat man gjort samt hur balanserna ser ut.

Årsredovisningen är det dokument man sedan tar fram som ska skickas in till Bolagsverket.

Det krävs en del kunskap för att göra bägge rätt. Till att börja med måste man bestämma vilket regelverk man ska tillämpa. K2, K3 eller de "gamla" reglerna i ett år till. Du måste göra en skatteuträkning till resultaträkningen. Då måste du bl.a. veta om du har ej avdragsgilla kostnader och hur dom hanteras, t.ex. förseningsavgifter, p-böter, representation eller reserveringar för kundförluster. Har du fakturor som ligger på fel sida av året? Hur periodiserar du dom i så fall? Hur har du hanterat dina egna utlägg och uttag i bokföringen? Har du ett förbjudet lån?

När du har gjort detta, och allt annat som hör bokslutet till, så ska du upprätta en årsredovisning. Då måste du veta vilka delar som ska ingå i förvaltningsberättelse, vilken uppställning du ska välja för den ekonomiska presentationen (resultat- och balansräkning) samt vilka noter du måsta ha med. Vilka redovisningsprinciper har du tillämpat och hur skriver man det i årsredovisningen? Har du några poster som ska redovisas inom linjen? Du har uppenbarligen personal så då finns det vissa uppgifter som måste vara med.

Om du gör fel på något av ovan kan det bli dyrt för dig. Jag håller med kommentaren nedan att du bör anlita en redovisningskonsult. Även om du bestämmer dig för att göra arbetet själv så be ett proffs titta på det innan du skickar in det.

det här belyser nackdelen med AB vs EF nämligen kravet på en årsredovisning till bolagsverket. de flesta "ekonominissar" vill ju också krångla till allting maximalt, jag undrar vad det kan bero på? om TS hade valt att köra EF istället så hade han klarat sej med ett förenklat årsbokslut vilket inte tar många minuter att göra och sedan hade saken varit klar. uppväger verkligen de fördelar som TS får med sitt AB, t.ex. att kunna köpa ett gymkort till sej själv och dra av det som friskvård, de nackdelar och/eller kostnader som ett AB medför?
Citera
2012-10-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
det här belyser nackdelen med AB vs EF nämligen kravet på en årsredovisning till bolagsverket. de flesta "ekonominissar" vill ju också krångla till allting maximalt, jag undrar vad det kan bero på? om TS hade valt att köra EF istället så hade han klarat sej med ett förenklat årsbokslut vilket inte tar många minuter att göra och sedan hade saken varit klar. uppväger verkligen de fördelar som TS får med sitt AB, t.ex. att kunna köpa ett gymkort till sej själv och dra av det som friskvård, de nackdelar och/eller kostnader som ett AB medför?

Nja, det handlar väl inte bara om det när man väljer mellan AB och EF.

En av de viktigare skillnaderna är hur mycket risk man utsätter sig för.

I en EF eller ett Handelsbolag riskerar ägaren/ägarna hela sin privata ekonomi. I ett AB risker man bara de medel man satt in i AB:et.

Dessutom uppfattas bolagsformerna olika. Större företag ser andra AB som mer "seriösa" än EF. Det underlättar att ha att AB om man ska göra B2B affärer. Just genomlysningen av ett AB:s årsredovisning gör att det upplevs som svårare att fuska med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in