2012-10-07, 15:30
Medlem
KaffeBlattes avatar
Har Försäkringskassans direktiv/sjukvårdspolitiken blivit överdrivet hårda mot bakgrund av föreliggande fall?

Blir det förändringar för sådana här fall vid regeringsskifte?
Citat:
Han är dödssjuk, ändå ska han jobba

Nattetid drömmer 40- årige Payam att han ligger i en kista, medan ormar och spindlar äter upp honom. När han vaknar fortsätter mardrömmen – Försäkringskassan vägrar ge honom sjukersättning. Nu har han bara skulder, aggressiv tjocktarmscancer, en obotlig nervskada och panikångest.

Här är Payams 25 mediciner

Andapsin och Lidokainhydroklorid (mot svamp i munnen efter cellgiftsbehandling)
Primperan och Ondansetron (mot illamående av cellgifter)
Cilaxoral (mot förstoppning efter cellgiftsbehandling)
Nozoil (mot sår i näsan efter cellgiftbehandling)
Imovane, Propavan och Nozinan (sömntabletter, "ibland sover jag så djupt att kissar på mig")
Acetylcystein (mot slem i lungorna)
Xylocain (mot förstörda tänder efter cellgiftsbehandling)
Oxascand, Mirtazapin och Haldol (lugnande)
Cipralex (mot nedstämdhet)
Temesta (mot ångest och illamående)
Loperamid (mot diarré)
Betapred (cortison mot illamående och smärta)
Metadon (mot smärta, långtidsverkande morfin)
Morfin (mot smärta, korttidsverkande)
Lyrica (mot nervsmärta)
Amoxicillin (antibiotika)
Stesolid (mot muskelvärk)
Alvedon (mot smärta)
Cocillana-Etyfin (hostmedicin)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15566305.ab
Senast redigerad av KaffeBlatte 2012-10-07 kl. 15:36.
Citera
2012-10-07, 16:11
Medlem
KorrektPolitiktacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeBlatte
Har Försäkringskassans direktiv/sjukvårdspolitiken blivit överdrivet hårda mot bakgrund av föreliggande fall?

Naturligtvis är det riktigt synd om Payam, annat kan man inte säga. Men det man måste ha klart för sig är att medier väljer att rapportera om de fåtal ärenden där handläggarna ansetts ha varit "hårda" mot sina klienter. Sådana ärenden som "sticker ut", och dessa utgör inte mer än ett par procent av de totala sjukförsäkringsärendena som FK handlägger. Handläggarna bedömer rätten till sjukpenning/sjukersättning utifrån vad de har för underlag, tror knappast att de avslår/fördröjer ett ärende för att jävlas.
Citera
2012-10-07, 16:30
Medlem
KaffeBlattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorrektPolitiktack
Naturligtvis är det riktigt synd om Payam, annat kan man inte säga. Men det man måste ha klart för sig är att medier väljer att rapportera om de fåtal ärenden där handläggarna ansetts ha varit "hårda" mot sina klienter. Sådana ärenden som "sticker ut", och dessa utgör inte mer än ett par procent av de totala sjukförsäkringsärendena som FK handlägger. Handläggarna bedömer rätten till sjukpenning/sjukersättning utifrån vad de har för underlag, tror knappast att de avslår/fördröjer ett ärende för att jävlas.
Det enda skumma jag kan tänka mig är om det skulle ligga någon form av misstänkt bedrägeri bakom.

När jag tittar på bilderna ser han betydligt friskare ut än jag gör när jag drabbas av en förkylning (men jag har ingen erfarenhet av hur man ser ut när man snart väntas gå bort i cancer).

Om å andra sidan den som ställt diaganosen och skrivit ut recepten är en av de kända bedrägeriläkarna som mot betalning hjälper till att få folk på bidrag kan det vara en av orsakerna till att FK inte köper resonemanget rakt av.

För stämmer Ps uppgifter är det onekligen en tuff bedömning.
Citera
2012-10-07, 16:42
Medlem
KorrektPolitiktacks avatar
Citat:
Det enda skumma jag kan tänka mig är om det skulle ligga någon form av misstänkt bedrägeri bakom.

När jag tittar på bilderna ser han betydligt friskare ut än jag gör när jag drabbas av en förkylning (men jag har ingen erfarenhet av hur man ser ut när man snart väntas gå bort i cancer).

Om å andra sidan den som ställt diaganosen och skrivit ut recepten är en av de kända bedrägeriläkarna som mot betalning hjälper till att få folk på bidrag kan det vara en av orsakerna till att FK inte köper resonemanget rakt av.

För stämmer Ps uppgifter är det onekligen en tuff bedömning.

Det finns naturligtvis ärenden där klienter har arbetsförmåga men som ändå väljer att sjukskriva sig. Men att läkare skulle ta betalt för att skriva ut intyg tror jag knappast förekommer, om någon gång alls. Däremot kan de "vind för våg" fastställa diagnoser utan att skriva i hur arbetsförmågan påverkas. Många kopierar dessutom tidigare läkarintyg rakt av, fast förändringar kan ha skett.
Citera
2012-10-07, 16:58
Medlem
KaffeBlattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorrektPolitiktack
Det finns naturligtvis ärenden där klienter har arbetsförmåga men som ändå väljer att sjukskriva sig. Men att läkare skulle ta betalt för att skriva ut intyg tror jag knappast förekommer, om någon gång alls. Däremot kan de "vind för våg" fastställa diagnoser utan att skriva i hur arbetsförmågan påverkas. Många kopierar dessutom tidigare läkarintyg rakt av, fast förändringar kan ha skett.
Jag tror annorlunda än du här men hur stort problemet är går nog aldrig att få fram. Det var det enda jag kom på som skulle motivera en sträng bedömning.

Därmed inte sagt att det här fallet dvs P och hans läkare skulle vara inblandade i sådant. Att läkarens namn anges i artikeln talar mot att så skulle vara fallet.

(Även om KaffebLatte med sin erfarenhet av hur folk ser ut när dom går på morfin plus en massa andra läkemedel är skeptisk till foton på pigga ansikten-men foton är som sagt foton)
Citat:
Hur uppfattar ni problematiken med att det finns ett antal läkare som skriver ut läkarintyg som faktiskt är falska?

- Vi jobbar jättemycket med att få bra läkarutlåtanden. Och hittar vi ett läkarintyg som inte håller måttet för vi en dialog med Socialstyrelsen, säger Gunn Franzén Ljung, försäkringschef, Försäkringskassan i Stockholms län.

http://www.svt.se/2.58360/1.323698/utskriftsvanligt_format?printerfriendly=true
Senast redigerad av KaffeBlatte 2012-10-07 kl. 17:24.
Citera
2012-10-07, 17:28
Medlem
okok1s avatar
Det var ju någon som inte kunde sitta eller stå upp. Hon skulle också börja jobba.

Människor blir inte friska bara för att man sätter ett magiskt datum som alliansen gjort. Man måste göra individuella bedömningar annars hamnar folk i kläm.
Citera
2012-10-07, 17:36
Medlem
KaffeBlattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det var ju någon som inte kunde sitta eller stå upp. Hon skulle också börja jobba.

Människor blir inte friska bara för att man sätter ett magiskt datum som alliansen gjort. Man måste göra individuella bedömningar annars hamnar folk i kläm.
Jag gissar att det är samma politiska problem som med pensionerna.

Pengar saknas till sjuka och pensionärer.

Det är lättare att höja tröskeln för den enskilde än att omfördela dom pengar som finns.
Citera
2012-10-07, 22:02
Medlem
Är det bara jag som reagerar väldigt mycket på medicinlistan?

Några exempel:
Imovane, Propavan och Nozinan (sömntabletter, "ibland sover jag så djupt att kissar på mig")
Vad jag vet så är detta mer som lugnande? Och tar han alla tre samtidigt + Stesolid så lär ju kroppen ge bakslag totalt.

Stesolid (mot muskelvärk)
Stesolid mot muskelvärk, hm. Han käkar ju även medadon,morfin och alvedon? Käkar han stesolid varje dag för muskelvärk så lär han se ut som ett kolli.

Metadon (mot smärta, långtidsverkande morfin)
Morfin (mot smärta, korttidsverkande)

Som sagt, mycket morfin, tror det till slut blivit ett beroende och att han tar det i förebyggande syfte också för den delen.

Han kan väl seriöst inte äta allt samtidigt? Antingen är det han som försöker måla upp en "tyck synd om mig"-bild. Eller så har Aftonbladet tolkat allt fel och bara skrivit upp medicinerna dom har i husapoteket och glömt skriva att dessa tar han VID BEHOV. I så fall har jag också en rejäl medicinlista om jag ska ta fram allt man har i skåpet. Dessutom är en del receptfritt.
Citera
2012-10-08, 03:50
Medlem
Emmelys avatar
Citat:

Ett sorgligt öde och en otroligt diger medicinlista. Intressant att han använder både Stesolid och Temesta, trots att de har ungefär samma verkan och effekt på både psyke och muskelavslappning.

Men för att vara krass: Om det som framgår i Aftonbladets artikel är sant står det svart på vitt varför Försäkringskassan nekat honom sjukersättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet

På köksbordet ligger intyget från Frank Belfrage, läkare vid Hässelby vårdcentral, där det står att Payams arbetsförmåga är ”helt nedsatt även i för-hållande mot den reguljära arbetsmarknaden för alltid”. Men det senaste beskedet, i tisdags, är att Försäkringskassan behöver kompletterande uppgifter

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15566305.ab

Det är fel uttryck i läkarutlåtandet. För att få en sjukersättning godkänd måste läkaren måste skriva att arbetsförmågan är och även i framtiden kommer vara "Stadigvarande nedsatt och alla rehabiliteringsmöjligheter uttömda". Meningsuppbyggnad kan självklart skilja sig från intyg till intyg, men det är de magiska orden som försäkringsläkare och i slutändan handläggare bifaller. Det är byråkrati och försäkringsmedicin.

Nyligen kom ett nytt domslut, som kommer att lätta på reglerna en smula:

Citat:
Ursprungligen postat av Sveriges Radios Ekot

Efter att ha granskat ett antal domar med svårvärderade sjukdomsbesvär konstaterar myndigheten att även personer "med kroniska sjukdomar eller irreversibla skador" ska ha rätt till förtidspension.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5273304
Senast redigerad av Emmely 2012-10-08 kl. 03:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in