Det har redan diskuterats i andra trådar innan, men nu vill jag ha en särskild tråd där vi bara diskuterar rent matematiskt om det är taktiskt rätt att rösta på SvP eller Sd. Utgångspunkten är att jag har sett många internetkrigare som "egentligen" vill ha SvP men som röstar på Sd för att de inte vill lägga sin röst på ett parti som inte kommer in i riksdagen. Den här diskussionen är således inte på något sätt politisk i meningen "parti X är judar och parti Y är nazister som inte gör något bra". Bara matematisk.
Sd står i dag på cirka 9 % i opinionsmätningarna. Låt mig då måla upp några scenarion där SvP "snor" olika mycket röster som annars kunnat gå till Sd.
I scenario 1-2 skadas Sd marginellt medan SvP får rätt till tryckta sedlar.
Scenario 3-4 ger att SvP får rätt till partistöd och Sd sitter fortfarande kvar i riksdagen. SvP kan lätt komma in 2018 med den här basen.
Scenario 5 ger SvP riksdagsinträde och Sd sitter också kvar.
I scenario 6 åker Sd ut men då sker det till förmån för att SvP kommer in.
Med andra ord finns det inget enskilt scenario där det är farligt att rösta på SvP för att Sd också ska förlora. Sd kan bara förlora om SvP vinner - det här är ren matematik. Invändningar? Nej såna finns inte på matematisk grund.
I så fall vill jag se ett realistiskt scenario där det är dåligt att rösta på SvP av rent taktiska skäl. Ni som säger detta har fortfarande inte upplyst mig om hur det ser ut.
Alla inlägg som handlar om annat än siffror och taktik kommer bannlysas som ren OT omgående. Det politiska kan vi ta i andra trådar.
Sd står i dag på cirka 9 % i opinionsmätningarna. Låt mig då måla upp några scenarion där SvP "snor" olika mycket röster som annars kunnat gå till Sd.
- Sd 8,0 % SvP 1,0 %
- Sd 7,0 % SvP 2,0 %
- Sd 6,5 % SvP 2,5 %
- Sd 6,0 % Svp 3,0 %
- Sd 5,0 % Svp 4,0 %
- Sd 3,9 % Svp 5,1 %
I scenario 1-2 skadas Sd marginellt medan SvP får rätt till tryckta sedlar.
Scenario 3-4 ger att SvP får rätt till partistöd och Sd sitter fortfarande kvar i riksdagen. SvP kan lätt komma in 2018 med den här basen.
Scenario 5 ger SvP riksdagsinträde och Sd sitter också kvar.
I scenario 6 åker Sd ut men då sker det till förmån för att SvP kommer in.
Med andra ord finns det inget enskilt scenario där det är farligt att rösta på SvP för att Sd också ska förlora. Sd kan bara förlora om SvP vinner - det här är ren matematik. Invändningar? Nej såna finns inte på matematisk grund.
I så fall vill jag se ett realistiskt scenario där det är dåligt att rösta på SvP av rent taktiska skäl. Ni som säger detta har fortfarande inte upplyst mig om hur det ser ut.
Alla inlägg som handlar om annat än siffror och taktik kommer bannlysas som ren OT omgående. Det politiska kan vi ta i andra trådar.