2012-10-06, 17:49
Medlem
Vi kan ju gå tillbaka ända från början. I ämnet teknik på högstadiet skulle vi få göra vad vi ville. Jag konstruerade en fläkt (gjorde ritning, osv.) i trä helt av egna idéer. Denna händelse resonerade starkt hos mig. Jag vill konstruera någonting. Själva idésprudlandet, processen då jag får ner mina tankar till en ritning, en lösning på ett problem som jag ställs inför alltså. Ingenjörsyrket verkade ju utifrån detta rätt för mig.

Jag vill däremot inte hålla på med alltför mycket matematik, göra tråkiga och långa beräkningar eller gå ner på alltför stor detaljnivå med ettor och nollor. Att kolla på datablad för vilka komponenter som behöver användas och liknande uppgifter och koppla komponenterna tycker jag dock är roligt.

Ändå har jag ganska stor tolerans för sånt jag inte gillar. Men åravis av matte med 50 h plugg i veckan? Känns inte riktigt värt det. Kan inte uppbåda motivationen för ett sådant företag. Matten för mig är ett nödvändigt ont, som behövs för att få en examen som kan leda mig fram till att syssla med ritningar och realisera en produkt! (och med det menar jag inte att lära mig teoretiska saker om produktprocessen, ett företags hierarkiska struktur, flaskhalsar, etc.).

Skulle helst syssla med att bara komma på produkten, utforma den och göra en prototyp. Att testa att den kommer hålla och göra beräkningar på det kan någon annan som tycker det är roligt få syssla med. Samma sak med vilket material som skall användas. Är detta en pipe dream eller finns det något yrke som påminner om min beskrivning?
Senast redigerad av zandalor 2012-10-06 kl. 18:02.
Citera
2012-10-06, 18:04
Medlem
involutions avatar
Du skriver att du är intresserad och stimulerad av teknik, konstruktion & ev. ingenjörskarriär - bara att satsa! Jag tolkar det som att du är (förhållandevis) ganska ung av din text, dvs. inte så insatt i högskolestudier? Om så, besök då för allt i världen olika utbildningar och skolor av intresse, och jämför inriktningar du kanske kunde vara intresserad av.

Jag tror att allt annat än högskole- civilingenjörsstudier vore otänkbart för någon av din kaliber, då du resonerar väldigt moget och med långt gångna framtidsplaner. Kanske inriktning maskinteknik eller elektroteknik? Kanske till och med väg- och vatten? Industriell ekonomi? Som sagt, kolla runt.

Någon sorts konstruktör är väl titeln på det yrke du efterfrågar, det finurliga med en ingenjörsexamen är ju som alla tjatar om - att den är så bred, du kan syssla med mycket varierande arbetsuppgifter.

Högskolelivet är fantastiskt kul, med allt annat än enbart matte och formler 50h/vecka. Tiden går fort, och man tar en examen till sist även om tre-fem år känns fittlångt i början. Det är också mer värt att satsa på en sådan utbildning än någon YH-skit, eller liknande.
Citera
2012-10-06, 18:08
Medlem
Joangels avatar
Om du vill arbeta mer med din kreativa sida och mindre med den matematiska så kan du satsa på produktdesign och (grafisk) formgivning. Om du verkligen vill hålla på med ritningar så är det viktigt att du lär dig matte. Man måste göra tråkiga saker för att få syssla med det man verkligen vill. Allt är inte kul. Det kan dock blir roligare om man lär sig det.
Citera
2012-10-06, 18:10
Medlem
bombaccis avatar
Någon form av hantverkare?

Du kan skapa produkter, designa dina egna möbler osv. Det finns redan allt för många civilingenjörer ändå o där krävs det väldigt mycket matte.
Citera
2012-10-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av involution
Du skriver att du är intresserad och stimulerad av teknik, konstruktion & ev. ingenjörskarriär - bara att satsa! Jag tolkar det som att du är (förhållandevis) ganska ung av din text, dvs. inte så insatt i högskolestudier? Om så, besök då för allt i världen olika utbildningar och skolor av intresse, och jämför inriktningar du kanske kunde vara intresserad av.

Jag tror att allt annat än högskole- civilingenjörsstudier vore otänkbart för någon av din kaliber, då du resonerar väldigt moget och med långt gångna framtidsplaner. Kanske inriktning maskinteknik eller elektroteknik? Kanske till och med väg- och vatten? Industriell ekonomi? Som sagt, kolla runt.

Någon sorts konstruktör är väl titeln på det yrke du efterfrågar, det finurliga med en ingenjörsexamen är ju som alla tjatar om - att den är så bred, du kan syssla med mycket varierande arbetsuppgifter.

Högskolelivet är fantastiskt kul, med allt annat än enbart matte och formler 50h/vecka. Tiden går fort, och man tar en examen till sist även om tre-fem år känns fittlångt i början. Det är också mer värt att satsa på en sådan utbildning än någon YH-skit, eller liknande.
Tack för ett snabbt svar! Jag har känt samma sak, att jag borde försöka utnyttja min fulla potential så att säga, men vad jag egentligen tycker är roligt är väl mer den praktiska biten. Det låter bra på pappret att härda ut men när jag sitter där i praktiken känner jag mig så uttråkad av teorin till den nischen jag valt (går första året av en civ.ing. utbildning med inriktning mot elektroteknik) och all matematik som vi mestadels ska lära oss för metodikens skull. Därför känns det lockande med just en yrkesutbildning. Att bli någon form av konstruktör som går rakt till godsakerna.

Är inte väg- och vatten mycket hållfasthetsberäkningar? Det kanske är så att det jag vill syssla med och just beräkningar av den typen alltid följer med varandra?

Citat:
Ursprungligen postat av Joangel
Om du vill arbeta mer med din kreativa sida och mindre med den matematiska så kan du satsa på produktdesign och (grafisk) formgivning. Om du verkligen vill hålla på med ritningar så är det viktigt att du lär dig matte. Man måste göra tråkiga saker för att få syssla med det man verkligen vill. Allt är inte kul. Det kan dock blir roligare om man lär sig det.
Jag ska kolla upp det

Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Någon form av hantverkare?

Du kan skapa produkter, designa dina egna möbler osv. Det finns redan allt för många civilingenjörer ändå o där krävs det väldigt mycket matte.
Är väl mer mindre produkter som kanske har mekaniska och även elektriska komponenter jag vill tillverka men det kanske finns "ingenjör light" där också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in