2012-10-06, 17:44
Medlem
Hej

Jag började gymma för någon månad sen och jag har hållt mig aktiv i princip hela mitt liv. Denna smärta som jag kommer att förklara lite längre ner har "smugit" sig fram, om man säger så, under de senaste månader(na), alltså till och med innan jag började gymma. Här kommer information:

Kön: Man

Ålder: 18

Längd & Vikt: 172 cm & 62 kg

Smärtbeskrivning
Det gör ont på insidan av knäskålen, alltså in mot mitten av själva knät. Alltså, mellan knäskålen och mittpunkten i knät (1/4 inåt från knäskålen, om man säger så). Smärtan uppkommer inte när jag böjer på knät (tex under knäböj) men den uppkommer när jag ska resa mig upp igen och passerar cirkus 135 grader (90 grader föreställer när låren är pararella mot marken). Sen smärtar det i det beskrivna området ända till jag når 180 grader (står upp med sträckta ben). Det gör som ondast de få graderna innan benet är sträckt och smärtan håller sig någon sekund innan den fort går bort.
Smärtan uppkommer även när jag böjer på knäna för att plocka upp något från marken, dvs utan någon vikt på ryggen. Men det som jag inte riktigt förstår är att jag inte känner någon som helst smärta alls efter en lång uppvärmning, i form av jogging blandat med sprint och en del andra uppvärmningsövningar.
Eftersom jag alltid värmer upp innan jag tränar har jag inte den här smärtan under själva träningspasset. Efter träningspasset kan jag böja mig ner fritt, till och med en timme efteråt, utan någon som helst smärta. Men någon timme senare kryper smärtan fram igen.
Jag har inga problem med att sova.
Ingen morgonstelhet alls.
Extra info: Jag har inga problem med att gå eller springa alls, förutom att fötterna smärtar pga dåliga skor. Detta kanske har något med knäna att göra? Värt att lägga till är att denna smärta uppkommer även de dagar då jag inte ens har tagit på mig mina skor (alltså varit hemma hela dagen).

Träning
Jag kör Starting Strength programmet och vikterna har nu börjat bli rätt höga för mig. Just när det gäller knäböj ligger jag på 60 kg (träningsvikt) och någon timme sen maxade jag 80 kg. Har vikterna något att göra med smärtan, kanske? (kände ingen smärta alls pga att jag var uppvärmd efter gräsklippning).
Starting Strength är det enda träningsprogrammet jag har använt mig av. Jag är nybörjade sen 2 månader sen. Borde jag nämna ungefär vad jag äter? Jag är säker på att jag får i mig mer än 2g/kv protein.

Medicin
Ingenting.

Jag har inte fått någon diagnos eller behandling. Jag har inte heller påbörjat någon form av rehabträning, för jag vet inte vad jag ska göra. Det är ännu en anledning till varför jag frågar er. Värt att notera är att mina hamstrings är riktigt korta. Jag kan inte nå mina tår när jag står upp, med raka ben, och böjer mig framåt. Det saknas minst 20-30 cm skulle jag uppskatta. Därför stretchar jag mina hamstrings flera gånger per dag.

Jag hoppas att den här informationen är tillräcklig. Jag uppskattar all hjälp jag kan få!

Mvh
Danyar
Citera
2012-10-06, 22:09
Medlem
pezrulezhaakons avatar
DanyarB

Kolla upp om "främre knäsmärtsyndrom"/"patellofemoralt syndrom" stämmer med ditt problem.
Citera
2012-10-06, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
DanyarB

Kolla upp om "främre knäsmärtsyndrom"/"patellofemoralt syndrom" stämmer med ditt problem.

Det verkar stämma, men det finns så mycket information om det..
Mina knän har aldrig knastrat, men väldigt sällan, om jag går ner i knäböj snabbt, kan det knäcka till i höger knä. Enligt det lilla jag läst på inom ämnet är det bara luft och därmed inget farligt eftersom det inte gjorde ont alls. Om jag går ner i böjen sakta knäcks det aldrig.

Hursomhelst, vad kan jag göra åt problemet? Jag vill verkligen.. verkligen inte sluta gymma, nu när jag väl kommit igång

Men knäna är viktigare, det förstår jag. Så jag uppskattar all tips!
Citera
2012-10-06, 22:19
Medlem
pezrulezhaakons avatar
DanyarB

Lätt rehab i några veckor kan vara på sin plats. Om det är segdraget så får du konsultera läkare för närmare undersökning.
Det kan vara en irritation i broskytorna mellan knäskålen och lårbenet.
Citera
2012-10-06, 22:22
Medlem
Citat:
DanyarB

Lätt rehab i några veckor kan vara på sin plats. Om det är segdraget så får du konsultera läkare för närmare undersökning.
Det kan vara en irritation i broskytorna mellan knäskålen och lårbenet.

Okej, tack för ditt svar.
Men vad är egentligen lätt rehab? Jag är nybörjare inom styrketräning och just när det gäller skador och rehabilitering är jag helt grön..
Om det är en irritation i broskytorna mellan knäskålen och lårbenet, gäller då samma slags rehab som i det förstnämnda besväret?

Redigering:
Jag har läst på rätt mycket om ämnet nu och främre knäsmärtsyndrom verkar stämma överens med mig nästan till fullo.
Det jag hittat hittills som rehabilitering är:

- Undvika rörelser som framställer smärta i området
- Träna upp styrka och flexibilitet i låren (jag har väldigt.. väldigt korta hamstrings)
- Antiinflammatorisk medicin om så behövs

Men det är en sak som jag undrar över:
Om jag värmer upp ordentligt och väldigt utförligt känner jag ingen som helst smärta i mina knän. Ingenting alls! Kan jag därför fortsätta med knäböj och marklyft?
Smärtan uppkommer bara under vardagsaktiviteter då jag böjer knäna mycket, för att sedan resa mig upp igen (se första inlägget för mer info).
En extra sak: Knäna knarrar inte alls.
Senast redigerad av DanyarB 2012-10-06 kl. 22:49.
Citera
2012-10-06, 22:42
Medlem
pezrulezhaakons avatar
DanyarB

Lätt rehab är fokus på rörelse (full) och lätt eller ingen belastning till att börja med. Cykling, crosstrainer och lätta benpressar. Belastningen ökas sakta under loppet av några veckor. Undvik att träna med smärtan.
Citera
2012-10-06, 22:47
Medlem
Citat:
DanyarB

Lätt rehab är fokus på rörelse (full) och lätt eller ingen belastning till att börja med. Cykling, crosstrainer och lätta benpressar. Belastningen ökas sakta under loppet av några veckor. Undvik att träna med smärtan.

Tack igen för ditt svar pez
Jag redigerade nyss svaret ovanför ditt svar. Vill du vara vänlig och svara på det jag la till?
Jag vill bara nämna att du nyss sa "undvik att träna med smärtan". Jag känner ingen som helst smärta efter ordentligt och utförlig uppvärmning.

Jag vill tacka dig så mycket för din tid
Citera
2012-10-07, 00:42
Medlem
pezrulezhaakons avatar
DanyarB

Om du bör fortsätta med marklyft och knäböj, om det inte känns, beror ju på hur resultatet blir efteråt.
Om vardagssmärtan håller i sig oförändrat eller förvärras över tid, så påverkar ju knä/markövningarna dig negativt och då bör du minska belastningen, och antalet tyngre rörelser.

Det är inte säkert att alla symptom alltid stämmer. Om flertalet gör det så är det en stark fingervisning.
Citera
2012-10-07, 18:01
Medlem
Citat:
DanyarB

Om du bör fortsätta med marklyft och knäböj, om det inte känns, beror ju på hur resultatet blir efteråt.
Om vardagssmärtan håller i sig oförändrat eller förvärras över tid, så påverkar ju knä/markövningarna dig negativt och då bör du minska belastningen, och antalet tyngre rörelser.

Det är inte säkert att alla symptom alltid stämmer. Om flertalet gör det så är det en stark fingervisning.

Ok, men hur lång tid bör det ta till det blir bra igen om jag fortsätter mer mark och böj? På ett ungefär.
Vet du om mitt problem kan eskalera till något värre eller tom kroniskt? Jag är bara 18 och har precis börjat gumma.. det vore en katastrof om mina knän skulle ge upp
Citera
2012-10-07, 23:49
Medlem
Jag skriver från mobilen så det går tyvärr inte att ändra ovanstående svar.

Kan jag inte möjligtvis lida av hopparknä? Jag har haft liknande smärta för några månader sen efter jag började cykla BMX, då hoppen ledde till högt tryck på knäna.

Snälla hjälp mig..
Tack!
Citera
2012-10-07, 23:52
Medlem
pezrulezhaakons avatar
DanyarB

Nej, jag kan inte ge nån tidsangivelse, då det helt beror på hur/vad om ditt problem, och hur du sköter träningen.
dessa saker KAN ge med sig på några veckor, men kan lika gärna hålla i sig i månader och år...

De flesta problem kan eskalera och slutligen bli kroniska, men förhoppningsvis har man tröttnat på problemet och gör nåt åt det medan tid finns.

Du har tiden på din sida då du bara är 18. Troligen kan det vara nåt övergående då du säkert fått problemet för att du är ovan.
En extra tanke åt ditt utförande och övningsval kan vara på sin plats.
Citera
2012-10-08, 08:22
Medlem
Citat:
DanyarB

Nej, jag kan inte ge nån tidsangivelse, då det helt beror på hur/vad om ditt problem, och hur du sköter träningen.
dessa saker KAN ge med sig på några veckor, men kan lika gärna hålla i sig i månader och år...

De flesta problem kan eskalera och slutligen bli kroniska, men förhoppningsvis har man tröttnat på problemet och gör nåt åt det medan tid finns.

Du har tiden på din sida då du bara är 18. Troligen kan det vara nåt övergående då du säkert fått problemet för att du är ovan.
En extra tanke åt ditt utförande och övningsval kan vara på sin plats.

Bra
En möjlig anledning ska vara muskelobalans i benen.
Hur kan jag ta reda på om jag har det?
Bla är mina hamstrings riktigt korta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här