2012-10-07, 01:26
Medlem
aquoss avatar
Det är ingen driveby. Bara en direkt link till en vad som verkar vara en .zip fil.

I den finns ett .exe program som jag inte öppnade.
Citera
2012-10-07, 01:36
Medlem
Fick det och blev direkt misstänksam.
Men tryckte på länken och webbläsaren frågade om jag ville ladda ned, då avbröt jag. Snacka om man är glad för det nu
Citera
2012-10-07, 02:01
Medlem
aquoss avatar
http://hackforums.net/showthread.php?tid=2922248
Citera
2012-10-07, 02:01
Medlem
aquoss avatar
http://hackforums.net/showthread.php?tid=2922248
Citera
2012-10-07, 02:14
Medlem
iPhone43s avatar
Jag var inne på min iphone över skype när jag clickade på länken, då kom jag in på safari och det stod ''Safari kan inte ladda ner denna filen''. Är det lugnt för mig då? Eller har min iphone fått virus nu ? Tycker ni jag ska återställa den till fabriksinställningar?
Citera
2012-10-07, 02:17
Medlem
iPhone43s avatar
Jag var inne på min iphone över skype när jag clickade på länken, då kom jag in på safari och det stod ''Safari kan inte ladda ner denna filen''. Är det lugnt för mig då? Eller har min iphone fått virus nu?
Citera
2012-10-07, 02:23
Medlem
Har också sett detta, typ alla mina kontakter har fått viruset... Tur att man har Avast som sa till när jag klicka länken

Avast och mbam kan båda hitta och ta bort viruset för dem som undrar.
Citera
2012-10-07, 02:30
Medlem
aquoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahbin
Länkaru virus för?!

Det är inget virus -.- Det är en länk till ett hacker forum där info om viruset postats

Citat:
Ursprungligen postat av iPhone43
Jag var inne på min iphone över skype när jag clickade på länken, då kom jag in på safari och det stod ''Safari kan inte ladda ner denna filen''. Är det lugnt för mig då? Eller har min iphone fått virus nu?

Du är säker
Citera
2012-10-07, 02:35
Medlem
skitmackans avatar
detta fick jag med, gjorde en tråd om det. tur att du inte laddade ner det.
Citera
2012-10-07, 02:37
Medlem
iPhone43s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
Du är säker

Okej, tack! Jag blir dock lite paranoid nu och undrar om jag skulle kunnat ''skicka'' viruset till min dator nu eftersom jag kopplat in min telefon i datorn, lite dum fråga kanske men jag vill vara säker. Läste att någon hade kommenterat på youtube videon om viruset att även ifall man klickat så var det kört(även fast man inte laddat ner något?)
Citera
2012-10-07, 10:17
Medlem
aquoss avatar
Ska nu fixa detta problem en gång för alla!

iphone43 din dator är fortfarande säker.
Citera
2012-10-07, 10:19
Medlem
aquoss avatar
Information samt hur man tar bort skype viruset!

Hejsan.

Hört mycket om detta och tänkte göra hela situationen lite klart för er. Vill börja med att säga att folk som har råkat trycka på filen eller laddat ner den med era iPhones är säkra! Dessa filer kan inte köras på iPhones.

Folk verkar inte kunna mycket om detta så låt mig hjälpa till lite.

Detta är ett prgrom som skickas till dig via en direkt länk som är maskerad med en goo.gl förkortnings url.

Dessa goo.gl urler är fria att användas för alla. Här är en vanlig som skickar dig vidare till dn.se

http://goo.gl/s6F5

Den som går via skype är en förkortning som skickar dig vidare till en direkt nerladdningslänk. Det är ingen driveby eller något. Bara en massa myter. Trycker du på länken så kommer ingenting farligt att hända. Har du google chrome så kommer den fråga om du vill spara filerna beroende på inställningar.

Har du laddat ner filen så är det fortfarande inget farligt. Dubbel klickar du på den så kan det vara farligt beroende på om du har winrar på datorn eller inte.

Har du winrar och du har klickat på filen så är det FORTFARANDE INGET FARLIGT! Har du winrar så lär du ju veta vad det är samt hur man använder det. Så länge du inte extraherar och kör filen så är det lugnt.

Har du inte winrar så vet jag inte riktigt vad som händer om du tankar ner filen. Allt jag vet är att en .exe fil kan måste köras först innan den kan börja jobba. Men sålänge du inte dubbelklickade på filen när du tankade ner den utan att ha winrar så bör du vara säker.

Hur tar jag bort det om jag har fått det.

Det säkraste skulle ju vara attominstallera hela operativsystemet. Dock så tar det lång tid och alla filer skulle raderas.

Men det finns ett annat simpelt sätt som jag tror kan hjälpa er men har inte testat själv då jag inte är dum nog att aktivera sånt skit

http://www.youtube.com/watch?v=zv_wismMyxs

Följ videon. Den innehåller instruktioner. För er som inte kan engelska så är det bara att härma det han gör på videon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in