2012-10-06, 16:32
Medlem
klarryknarrys avatar
Vill starta ett företag med en vän i sydliga Spanien, och vi har funderat lite kring att registrera det i Gibraltar (han bor dock utanför och är spansk medborgare).

Är det möjligt för mig som svensk medborgare och skatteskriven i Sverige att starta ett företag utomlands? Är det en bra idé, eller ens möjligt att härifrån driva en verksamhet i Gibraltar? Kan jag råka ut för dubbel beskattning?
Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

Edit: Kan tillägga att vårt företag kommer drivas i form av en webbsida, det handlar ej om produkter som skall köpas in och säljas.
Senast redigerad av klarryknarry 2012-10-06 kl. 16:44.
Citera
2012-10-06, 16:33
Medlem
Heeths avatar
Tillhör inte Gibraltar Storbritannien?
Citera
2012-10-06, 16:40
Medlem
klarryknarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heeth
Tillhör inte Gibraltar Storbritannien?
Jo, till viss del, men Gibraltar tycks ändå vara relativt självständigt. Det som intresserar mig är deras skattesystem, vilket ej verkar vara knutet till Storbritannien!
Citera
2012-10-06, 16:50
Medlem
Broncofans avatar
Talar du, eller åtminstone förstår, tyska skulle jag köra på Liechtenstein.

Är du ute efter att starta ett fasad-företag?

https://www.flashback.org/t125540
Citera
2012-10-06, 17:06
Medlem
klarryknarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Broncofan

Är du ute efter att starta ett fasad-företag?

https://www.flashback.org/t125540

Nej, vi vill starta ett riktigt företag. Anar att Liechtenstein är än mer av ett skatteparadis, men Gibraltar skulle passa bättre då personen jag samarbetar med bara bor några timmars bilfärd bort och vi båda talar engelska och spanska! Tyvärr kan jag inte mer tyska än det jag lärt mig från Rammstein-låtar..
Citera
2012-10-07, 14:00
Medlem
klarryknarrys avatar
Någon som vet något om detta? :/ eller bara hur det fungerar att starta företag utomlands i allmänhet?
Citera
2012-10-07, 17:08
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarryknarry
Är det möjligt för mig som svensk medborgare och skatteskriven i Sverige att starta ett företag utomlands?
Ja, det är möjligt.

Citat:
Är det en bra idé, eller ens möjligt att härifrån driva en verksamhet i Gibraltar?
Det finns gott om icke-residenta företag i Gibraltar.

Citat:
Kan jag råka ut för dubbel beskattning?
Det finns, mig veterligen, inget DTA (Double Tax Agreement) mellan Sverige och Gibraltar, utan bara ett TIEA (Tax Information Exchange Agreement). Du bör läsa igenom det för att se om det nämner dubbelbeskattning, eller om du kan applicera det DTA som finns mellan Sverige och UK, vilket jag dock betvivlar.

Så det ser, vid en snabb anblick, ut som att du kan åka på dubbel beskattning. Om du däremot nolltaxerar i Gibraltar, vilket kräver att företaget har en specifik struktur, och bara betalar svensk skatt gör bristen på DTA ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Broncofan
Skulle absolut inte rekommendera Liechtenstein för detta. Att starta företag eller stiftelse där må vara populärt för stora företag, men kostnaderna är alldeles för höga för nya företag.
Citera
2012-10-07, 23:57
Bannlyst
Varför inte rega i Spanien?

Tillåter de företag regade i Gib?

En svensk jurist bor i Fuengirola och kan detta, heter Malmström(?).

Tänk på bilköerna ur Gibraltar och att Spanien är på nergång, vad ska ni göra?
Citera
2012-10-11, 13:38
Medlem
klarryknarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Ja, det är möjligt.

Det finns gott om icke-residenta företag i Gibraltar.

Det finns, mig veterligen, inget DTA (Double Tax Agreement) mellan Sverige och Gibraltar, utan bara ett TIEA (Tax Information Exchange Agreement). Du bör läsa igenom det för att se om det nämner dubbelbeskattning, eller om du kan applicera det DTA som finns mellan Sverige och UK, vilket jag dock betvivlar.

Så det ser, vid en snabb anblick, ut som att du kan åka på dubbel beskattning. Om du däremot nolltaxerar i Gibraltar, vilket kräver att företaget har en specifik struktur, och bara betalar svensk skatt gör bristen på DTA ingenting.

Tack för ditt svar. Har kollat lite, och du har helt rätt i att det inte finns något DTA, enbart TIEA... Har inte hunnit sätta mig in i det närmare, men om dubbelbeskattning inte nämns i avtalet - innebär det helt enkelt att jag kommer drabbas av det?
Jag är, som det kanske märks, inte helt hemma på det här med företagande och hur saker och ting fungerar... Hur kan jag nolltaxera? och betalar jag i så fall bara svensk skatt på det jag tar ut i lön?
Citera
2012-10-11, 13:49
Medlem
klarryknarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nydanare
Varför inte rega i Spanien?

Tillåter de företag regade i Gib?

En svensk jurist bor i Fuengirola och kan detta, heter Malmström(?).

Tänk på bilköerna ur Gibraltar och att Spanien är på nergång, vad ska ni göra?
Det verkar inte finnas något bra alternativ för den typ av företag vi vill driva, och även om skatterna kanske skulle vara något lägre där än i Sverige, är jag rädd att den byråkratiska delen är segare och mer omständlig och gör det hela besvärligare... Tack för tipset om juristen, ska se om jag kan få någon hjälp om jag får tag i honom
Att Spaniens ekonomi är på nedgång tror vi inte kommer ha någon större negativ effekt på företaget, då den planerad kundbasen är skandinaver/nordeuropéer. Vi hade tänkt förmedla hus till uthyrning, och om ekonomin försämras kommer husägarna tvingas sänka priserna.
Citera
2012-10-11, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchackMatt
Skulle absolut inte rekommendera Liechtenstein för detta. Att starta företag eller stiftelse där må vara populärt för stora företag, men kostnaderna är alldeles för höga för nya företag.

Dessutom är banksituationen väldigt osäker. För ett par veckor sedan gick det ut interna memos hos LLB, LGT och VPB, som tydligt illustrerar hur pressad situationen är. Om de inte har 100% klart var pengarna kommer ifrån, så nekas du insättning. De nekar dessutom uttag vid misstanke om oegentligheter. Att avsluta konton har också försvårats. De sista 1000 CHF får ej tas ut kontant, utan måste föras över elektroniskt till annat konto i "vit" jurisdiktion för att bibehålla paper trail, med kontohavaren som beneficiary.
Citera
2012-10-11, 15:00
Medlem
Om du är (betydande) delägare i ett Gibraltar-registrerat bolag, samt har väsentlig anknytning till Sverige, så åker du på CFC-beskattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in