2012-10-05, 22:03
Medlem
Lacerdas avatar
http://www.svt.se/nyheter/sverige/#./mycket-cesium-i-svenska-vildsvin?&_suid=1349467193550039704446486918077
Citat:
Prov från Västmanland och Uppsala Svenskt vildsvinskött kan innehålla ohälsosamt höga halter av det radioaktiva ämnet cesium 137.

En studie från Strålsäkerhetsmyndigheten, som tidningen Jakt & Jägare har tagit del av, påvisade för höga halter i sex av 24 prov. De sex proven togs i Västmanland och i Uppsala län.

Det högsta uppmätta värdet var 4.860 becquerel per kilo kött. Vid halter på över 1.500 becquerel per kilo avråder Livsmedelsverket från intag mer än ett par gånger per år. Viltkött med högre halter än så få heller inte säljas.
Den här nyheten fick mig att reagera. Jag undrar varför man rapporterar om enbart vildsvinen, om dom har cesium i sig så borde väl annat vilt också ha det? Har bara grisarna simmat över havet och gått ner till Chernobyl för en fika och sen simmat hem igen?
Citera
2012-10-05, 22:08
Medlem
Svinen äter väl allt till skillnad från andra djur? Kan vara därför de är mer påverkade?

Cesium... Får mig att tänka på ett avsnitt av Beck man såg för 5-6-7 år sedan...
Bra minne man har, var det inte de som exploderade när de kom i kontakt med luft?
Citera
2012-10-05, 22:11
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Svinen äter väl allt till skillnad från andra djur? Kan vara därför de är mer påverkade?

Cesium... Får mig att tänka på ett avsnitt av Beck man såg för 5-6-7 år sedan...
Bra minne man har, var det inte de som exploderade när de kom i kontakt med luft?

Cesium är ett mycket reaktivt grundämne som tillhör gruppen alkalimetaller. Cesium är självantändligt i luft och reagerar mycket kraftigt med vatten. Den radioaktiva isotopen Cs-137 är en del av restprodukterna från kärnkraftverkens reaktorer.

Det stämmer att vildsvin är allätare som björnar och grävlingar. Men jag tycker ändå att hjortdjuren borde ha höga halter cesium i sig, vore kul om man kunde hitta en förklaring.
Senast redigerad av Lacerda 2012-10-05 kl. 22:13.
Citera
2012-10-05, 22:16
Medlem
Fettsprutans avatar
Jag är definitivt ingen strålskyddsexpert, men en tid i försvaret lärde mig att stoft (jord) bär mycket radioaktivitet.

Vildsvin bökar i jorden, och borde då utsättas för mer strålning än tex. rådjur.
Citera
2012-10-05, 22:48
Medlem
stpungens avatar
Det måste väl vara ett resultat av Tjernobyl, förr var det mkt rapporter om höga halter i bär, svamp, fisk och kött, det sas att det skulle ta lång tid för för cesiumvärdena att gå ner, men nu ar det tyst i media,så jag har själv funderat över hur cesiumvärdena ser ut nu i dom drabbade områdena?

Svamp var något som tydligen drog till sig Cesium, rådjur äter ju mkt svamp, men jag vet inte om grisar gör det.
Senast redigerad av stpungen 2012-10-05 kl. 22:51.
Citera
2012-10-06, 08:13
Medlem
Shankss avatar
Det där blir väl egentligen bara intressant om man har ett jämförelsevärde med tiden innan Tjernobyl?
Citera
2012-10-06, 08:16
Medlem
Sitter massa grinpiss muppar och skyller på något dom inte har en aning om... Som regeringen.....
Citera
2012-10-06, 11:21
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shanks
Det där blir väl egentligen bara intressant om man har ett jämförelsevärde med tiden innan Tjernobyl?
Njae, med tanke på detta faktum;
Citat:
Det högsta uppmätta värdet var 4.860 becquerel per kilo kött. Vid halter på över 1.500 becquerel per kilo avråder Livsmedelsverket från intag mer än ett par gånger per år.
..så är det ganska intressant.
Citera
2012-10-06, 16:22
Medlem
Shankss avatar
Vad jag menar är ju att man inte vet hur det var innan 1986. Du kan ju ha ätit hysteriskt strålskadat kött då utan att du visste om det.

Jag ifrågasätter inte värdena idag.
Citera
2026-04-24, 17:37
Medlem
BombaySaphires avatar
Än idag 2026:

Citat:
På söndag är det 40 år sedan kärnkraftsolyckan i Tjernobyl, vars radioaktiva utsläpp fortfarande påverkar Sveriges natur, särskilt vildsvin i vissa områden.

Senaste årens provtagningarna visar att 66 % av vildsvinen i Gävle kommun överstiger gränsvärdet för cesiumhalter, med toppnoteringar på 35 000 becquerel per kilo.

Enligt Jägareförbundet Gävleborg är inte alla jägare noggranna med provtagning, vilket påverkar insamlingen av data.

https://www.sverigesradio.se/artikel/40-ar-efter-tjernobyl-hog-cesiumhalt-i-gavles-vildsvin
Citera
2026-04-24, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Än idag 2026:

https://www.sverigesradio.se/artikel/40-ar-efter-tjernobyl-hog-cesiumhalt-i-gavles-vildsvin

Finns det några studier på hur mark man odlar spannmål ligger till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in