2012-10-05, 20:54
Medlem
Prodelins avatar
Jag har tröttnat på verkstäder som skinnar folk med just lånebilar och satte en verkstad på plats angående det.

Bokade tid för bilen och det var lite svårt för mig den tiden men killen i verkstaden sa att vi har lånebil så det löser sig sa han, ok sa jag men det är gratis då antar jag? Nääh sa han, det kostar XXX för ett dygn.

Varför kallar du det för lånebil då för? vet du vad ordet LÅNA betyder? det betyder man får använda något en begränsad tid gratis från någon annan som ställer upp.

I ert fall kallas det HYRBIL.

I varje fall skällde jag ut dom och uppmanar andra att göra detta om det är så att ni måste betala för bilen, bensinen så klart står man för men själva lånadet av bilen ska vara gratis, sen finns det faktiskt verkstäder som lever upp till namnet lånebil och tar inte pengar för det.

Vill bara påpeka detta till alla för enligt vissa så tror dom det är gratis men många bluffar, eller rättare sagt dom flesta gör det.
Citera
2012-10-05, 21:15
Bannlyst
Ja du vore det bara lånebil de bluffade med så skulle man allt vara glad.
Citera
2012-10-05, 21:45
Medlem
I vissa fall så täcker ens försäkring det, det brukar dock vara ett tillägg. Men det ligger helt klart en hel del i det du säger.
Citera
2012-10-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag har tröttnat på verkstäder som skinnar folk med just lånebilar och satte en verkstad på plats angående det.

Bokade tid för bilen och det var lite svårt för mig den tiden men killen i verkstaden sa att vi har lånebil så det löser sig sa han, ok sa jag men det är gratis då antar jag? Nääh sa han, det kostar XXX för ett dygn.

Varför kallar du det för lånebil då för? vet du vad ordet LÅNA betyder? det betyder man får använda något en begränsad tid gratis från någon annan som ställer upp.

I varje fall skällde jag ut dom och uppmanar andra att göra detta om det är så att ni måste betala för bilen, bensinen så klart står man för men själva lånadet av bilen ska vara gratis, sen finns det faktiskt verkstäder som lever upp till namnet lånebil och tar inte pengar för det.

Vill bara påpeka detta till alla för enligt vissa så tror dom det är gratis men många bluffar, eller rättare sagt dom flesta gör det.

Moralpanik, det är väll upp till dig o ta reda på vad det kostar. Palla lägga energi på hur dom säger ordet. Du vet väll att inget är gratis.
Citera
2012-10-06, 00:05
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindikat
Moralpanik, det är väll upp till dig o ta reda på vad det kostar. Palla lägga energi på hur dom säger ordet. Du vet väll att inget är gratis.

Låna är gratis dumskalle, lär dig stava förresten.
Citera
2012-10-06, 00:09
Medlem
Halmbals avatar
Så här säger Wiktionary:
Citat:
Det finns ingen strikt språklig skillnad mellan att låna och hyra. Ett banklån kallas lån trots att det betalas med ränta, som motsvarar en hyra.

Visst, för mig är låna gratis och hyra då kostar det. Men i och för sig heter det banklån, så hmm.

Men ja, jag anser i vilket fall att lånebil är helt fel ord. Hyrbil ska det vara!
Citera
2012-10-06, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Så här säger Wiktionary:

Visst, för mig är låna gratis och hyra då kostar det. Men i och för sig heter det banklån, så hmm.

Men ja, jag anser i vilket fall att lånebil är helt fel ord. Hyrbil ska det vara!
Men ett banklån betalas ju tillbaka, lika som att bilen lämnas tillbaka.
Citera
2012-10-06, 06:08
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iquba
Men ett banklån betalas ju tillbaka, lika som att bilen lämnas tillbaka.

Du glömmer räntan. D.V.S. Avgiften.
Citera
2012-10-06, 13:41
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockexx
Du glömmer räntan. D.V.S. Avgiften.

Vi kör muslim-style, dom har inte ränta då det är förbjudet enligt koranen eller någonting.
Citera
2012-10-06, 15:24
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin

blev det 35000:- för bromsbytet nu då? du förolämpade nog hans heder när du skällde ut han :P

men visst är det störande de säger lånerbil när det är hyrbil

är ju samma sak med legitimation och id kort, alla tror leg är id medans ett id identifierar dig som person så är ett leg bara en legitimation som t.ex. var du jobbar, men iofs bara polisen och upp som får begära ID, så säkert därför dom slinkit in med leg frågan istället :P

förra gången på ica så frågade de som legitimation så jag tog upp mitt leg för budo och kampsport(tävlingskort med foto) och hon bara "va?"
sedan visade jag mitt jobb leg, och frågade "eller menade du ID ?" och hon "ja" :P

nu kanske det bara är jag som snöat in på¨ovan, men jag fick faktiskt låna en bil sist jag lämnade in, någon plastig bmw, men den rullade ju

edit::

eller ordningsvakter fick nu befogenheter att begära id också?
Senast redigerad av Kebabsuger 2012-10-06 kl. 15:26.
Citera
2012-10-06, 22:19
Medlem
Mr.Scullys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sindikat

Klart det går att få gratis lånebil i vissa fall.
Jag lämnade in min bil på Volvo för grundservice, de lovade att bilen skulle vara klar att hämta ut dagen därpå.
Dagen därpå ringde de istället och sade att de hade orsakat en lackskada på min bil, och att bagageluckan var tvungen att lackas om. Fick då gratis lånebil fram tills dess att min bil var klar.

Bilen jag lämnade in var en 855 GLT och fick en ny V60 diesel som lånebil. Således sparade jag även på bränslekostnaden under tiden.
Citera
2012-10-07, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Scully
Klart det går att få gratis lånebil i vissa fall.
Jag lämnade in min bil på Volvo för grundservice, de lovade att bilen skulle vara klar att hämta ut dagen därpå.
Dagen därpå ringde de istället och sade att de hade orsakat en lackskada på min bil, och att bagageluckan var tvungen att lackas om. Fick då gratis lånebil fram tills dess att min bil var klar.

Bilen jag lämnade in var en 855 GLT och fick en ny V60 diesel som lånebil. Således sparade jag även på bränslekostnaden under tiden.

När det är Service så får man ofta lånebil/hyrbil gratis, är det reparationer osv då kostar det. Oftast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in