2012-10-05, 18:57
Medlem
Hej

Slänger ut denna tråden rakt ut till alla som vet.

Har startat ett mindre företag som sakta går bättre och bättre, men helt plötsligt finner jag en massa ej riktiga påståenden om oss. Har lokaliserat den drivanden i frågan som gör ALLT han kan för att svartmåla oss.

Har varit i kontakt med han om detta och då visar det sig att han gör det för att han inte fick ta avbetalning på en vara ifrån oss. Då blev han så arg att han varje vecka skriver inlägg etc. För att vi skall bli svartmålade. Han är smart och kunnig och använder sig av ett stort forum för att komma överst om man söker på oss. Han har fått 2 andra med sig i svartmålningen och detta är för oss inte skoj.

Ett företag i Sverige skulle hjälpa oss mot betalning att passera hans verk ifrån första sidan om man söker på oss. Det lyckades till en del sen insåg han det och sitter nu varje dag och sprider skit. En ny kund till oss vet vem han är då han bor i samma by, och det visar sig att han sysslar med samma produkter som vi på sin fritid.

Så min stora fråga är. Finns det någon som vet hur man skall agera eller har kunskap hur man kan få de stora forumet att backa. Vi har varit i kontakt med forumet och de kan inget göra samtidigt läste vi om detta forum att de är otroligt många nya företag som får sitt verk raserat om de skivs där.

Vi har även varit i kontakt med en advokat som kikat på det och såg att det var ren ryktesspridning då denne ej köpt någon vara. Han ville gå vidare men vi var rädd för kostnaden.

Så snälla finns det nån vänlig själ som vet hur man skall agera eller har kunskap om detta.

Har kunder som skrivit i tråden om att de är nöjda med oss, då tar han bort dessa inlägg för att inget positivt skall få vara med.
Citera
2012-10-05, 19:21
Medlem
Du vet nog redan svaret själv. Det finns bara två alternativ. Ignorera eller gå vidare med advokat.
Citera
2012-10-05, 20:31
Medlem
Protons avatar
ÖDIT -> Juridik/Mod
Citera
2012-10-05, 20:54
Medlem
Spy-Xs avatar
Så länge han bara förtalar en produkt eller ett företag så är det inte brottsligt - även om han ljuger sig blå. Det är först när han skriver om personer i företaget (han behöver inte nödvändigtvis nämna dessa vid namn, räcker med att utpekandet identifierar personen för en större krets) som det kan bli fråga om förtal.

Att en advokat råder er att gå vidare och stämma för förtal (vilket jag antar att advokaten rått er till) verkar otroligt korkat vilket får mig att tro att den här personen även förtalat personer och inte bara en produkt eller företag eftersom en advokat högst sannolikt känner till hur lagen om förtal är utformad.

För övrigt är det inte forumägaren som är juridiskt ansvarig utan användaren, om han nu hade gjort sig skyldig till något brottsligt (vissa brott är dock undantagna, som tex HMF).
Senast redigerad av Spy-X 2012-10-05 kl. 20:57.
Citera
2012-10-05, 21:02
Medlem
Du borde kunna delta i forumet du också och skriva att Kund har bet.anm och fick ej göra avbetalning och att detta är den enda relation ni någonsin haft med varandra.

Skriv proffsigt och rättstavat.
Citera
2012-10-05, 21:08
Medlem
cuchulainns avatar
Förtal av juridisk person är i och för sig inte möjligt i Sverige men Europakonventionens integritetsskydd omfattar även juridiska personer och den är en del av svensk rätt. Eftersom man enligt konventionen är skyldig att tillhandahålla juridiska möjligheter till upprättelse vilket Sverige alltså inte gör i detta fall så skulle en eventuell talan utifrån denna grund kunna leda till att Sverige som land blir skadeståndsskyldigt för konventionsbrott.
Citera
2012-10-05, 22:19
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cuchulainn
Förtal av juridisk person är i och för sig inte möjligt i Sverige men Europakonventionens integritetsskydd omfattar även juridiska personer och den är en del av svensk rätt. Eftersom man enligt konventionen är skyldig att tillhandahålla juridiska möjligheter till upprättelse vilket Sverige alltså inte gör i detta fall så skulle en eventuell talan utifrån denna grund kunna leda till att Sverige som land blir skadeståndsskyldigt för konventionsbrott.

Det är ju högst teoretiskt och ingenting TS bör utgå från som huvudregel. Visst finns chansen att man med framgång kan grunda en talan på EKMR i detta fall men det är förenat med alldeles för stora risker och kostnader.

TS bör bemöta personen i fråga sakligt och inte slösa sina pengar på att försöka få till en juridisk lösning.
Citera
2012-10-06, 01:39
Medlem
Han har nämt mig med initialer och även en annan som hjälpte mig i början.

Han har först klagat på det med avbetalningen och han visst var kreditvärdig,men att han gjorde så hutlöst många avdrag i sina resor så han tjänade inget på pappret.

Jag skrev på forumet att vi beklaga detta men att det var Wasa Kredit som hade gjort avslag och inte vi, då radera han inlägget och skrev att han hade raderat då vi bara skrev skit. Efter det skrev han att våra produkter var skit och att han hade testat dem. Då var det en annan som skrev in att han hade ju köpt någon produkt.

Han svarade med att radera även detta inlägg och gav oss skulden igen, i samma veva skrev en annan kund att han var nöjd med vår produkt och service. Vad hände då. Jo han radera det med. Denne kund mailade då han och bad om en förklaring. Då fick han veta att den tråden enbart var till för missnöjda kunder och att han skulle starta en egn tråd.

Efter de så klagade han på falsk marknadsföring då vi skrev att vi erbjöd avbetalning.

Några andra kunder skrev med att de gillade oss och de raderades med och så skrev han att det var vi som skrev påhittade kunder.

Nu vågar vi inte göra nått då han slingrar sig hela tiden.

Min förhoppning är att finna någon som kan och vet hur man puttar bort forum från första platsen på google och kan stärka alla andra bloggar och forum som är positiva. Är villig att ersätta någon som kan detta.
Citera
2012-10-06, 02:59
Avslutad
Jag kan inte bidra med mycket rent juridiskt förutom att jag tror det blir svårt att komma någon vart med det.

Däremot kan jag råda dig att inte gå i svaromål med personen på nätet. Det brukar visa sig vara kontraproduktivt (se bara företag som försökt försvara sig på FB i "företagsskvaller") och bara elda upp människan än mer.

Jag tror du är inne på rätt väg med att försöka väga upp hans skitsnack med positiva bloggar/foruminlägg och i bästa fall lyckas peta ner honom från förstasidan.

I bästa fall tröttnar grottmongot när ingen går i svaromål med honom och känslorna lugnar ner sig lite.
Citera
2012-10-06, 11:13
Medlem
Ja men har man inte vetskapen hur man styrker andra blogga och forum samtidigt hur man kan försvaga det forumet han sitter och spyr galla på. Vet att de finns folk som har den kunskapen och skulle vilja köpa en sådan tjänst.

Tänkte även besöka denna man öga mot öga nästa gång man är i de trakterna runt Tomelilla och se om man kan lösa hans problem öga mot öga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in