2012-10-05, 14:04
Medlem
KopparGlass avatar
Jag har en youtubekanal (/missveganrecipes) där jag postar en massa veganska recept! Jag har ganska nyligen startat så det är inte så många videor.

Men jag tänkte att eftersom jag inte kunde hitta någon tråd om olika veganska recept så tänkte jag starta denna och kolla om ni har några kul som ni vill se mig göra eller om ni har några egna recept att dela med er av.

Kanalen: http://www.youtube.com/missveganrecipes
Senaste videon: http://youtu.be/nXdA6Xovi9U
Citera
2012-10-05, 14:07
Medlem
Grymt!! Men laga mat åt mig med dårå hehe köper ju ba halvfabrikat :S
Citera
2012-10-05, 14:16
Medlem
sayitwithatazers avatar
Kör hårt. Kan du inte göra veganska ägg? Det finns recept på internet men jag har aldrig orkat införskaffa silkestofu för att prova själv. Du verkar mer motiverad!

EDIT: recept här http://veganvintage.wordpress.com/ve...t/aggfria-agg/

Btw, om du vill ha ett helt veganskt margarin kan du använda Carlshamns istället för Milda (som innehåller d-vitamin utvunnen ur fårull).
Senast redigerad av sayitwithatazer 2012-10-05 kl. 14:28.
Citera
2012-10-05, 14:18
Medlem
5137s avatar
Kul initiativ, men känns lite opepp att du använder margarin som innehåller animaliskt d-vitamin.
Citera
2012-10-05, 14:39
Medlem
KopparGlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sayitwithatazer
Kör hårt. Kan du inte göra veganska ägg? Det finns recept på internet men jag har aldrig orkat införskaffa silkestofu för att prova själv. Du verkar mer motiverad!

EDIT: recept här http://veganvintage.wordpress.com/ve...t/aggfria-agg/

Btw, om du vill ha ett helt veganskt margarin kan du använda Carlshamns istället för Milda (som innehåller d-vitamin utvunnen ur fårull).

What? Jag har hört att vissa d-vitaminer är från fårull men visste inte att mildas var det. Ska absolut ändra på det omedelbart. Och veganskt ägg, coming right up
Citera
2012-10-05, 14:44
Medlem
sayitwithatazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KopparGlas
What? Jag har hört att vissa d-vitaminer är från fårull men visste inte att mildas var det. Ska absolut ändra på det omedelbart. Och veganskt ägg, coming right up

D3 är animaliskt d-vitamin, D2 är syntetiskt. Det brukar stå på förpackningen vilken typ av d-vitamin de tillsatt. Har för mig det står D3 på Mildas och D2 på Carlshamns.

Härligt, den videon ser jag fram emot!
Citera
2012-10-05, 15:07
Medlem
[Strange Days]s avatar
Kul initiativ även om jag aldrig någonsin själv skulle kunna bli vegan.

Skulle vara kul att se dig laga till indiska recept - finns ju en del veganska sådana, bland annat baserade på potatis osv.
Sikhiska recept är t.ex. strikt vegetarianska.
Citera
2013-06-30, 15:10
Medlem
haha riktigt skön!
Citera
2013-06-30, 16:12
Medlem
EastClintfoods avatar
Jag skulle gissa på att det kan bli väldigt lyckat med asiatiska soppor, risnudlar till samt ingefära, chili, soya, sesamolja, limeblad, valfria grönsaker osv. Antar både fisksås och ostronsås är ajabaja.
Citera
2013-06-30, 17:58
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av '[Strange Days
'|39682000]Kul initiativ även om jag aldrig någonsin själv skulle kunna bli vegan.

Skulle vara kul att se dig laga till indiska recept - finns ju en del veganska sådana, bland annat baserade på potatis osv.
Sikhiska recept är t.ex. strikt vegetarianska.
Inte nödvändigtvis. De flesta sikher är vegetarianer men någon religiös lag om det finns inte. Templena serverar dock endast vegetariskt eller vegansk föda. Den vegetariska traditionen har mycket att hämta av vaishnaverna (Vishnu-dyrkarna).

Men Indien är världsledande i vegetarisk matlagning enligt mig. Dock är de flesta lakto-vegetarianer och inte veganer, pga Govinda (kobeskyddaren, Krishna) och mjölk anses vara ytterst viktig för b la hjärnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in