Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
instämmer som en sate!! jävligt gott med några kalla till moffet!!
Men sen till att 160mg oxy skulle vara överdos kan jag nog hålla med, oxycodon är mer effektivt än morfin vid oralt intag!
30mg oxy är lika potent som 60mg morfin vid oralt intag!!
Så jag skulle säga 30-50mg första gången om man inte är van vid opiater!!
MVH J
Skulle vilja tillägga för alla som inte har någon opiat-tolerans att det är enbart de 3-4 första gångerna du kan ta en oxy oralt och ordagrannt ligga i din säng överväldigad av välmående & eufori och inte finna något fel i någonting då du mår såå bra och problem är ett begrepp som inte finns.
För angående tolerans är opiater, med morfin i toppen, den substansen en normal människa kan 10-dubbla sin tolerans på enbart ett par få veckor. Härav anledningen till att just rent morfin aldrig används som förstaval vid alla former av smärtlindring. För ta ett exempel på en kille med någon åkomma, låt oss säga dödlig, som ändå kommer kräva ett halvår innan han smiter från sin sista räkning, ges morfin direkt i början av vad som beräknas bli ett sex månaders långt smärtlindringsproblem. Inte fan vill någon komma till en punkt där det helt enkelt är fysiskt omöjligt att lindra smärtan med ens en tiondel.
Morfin är toppen, alla dess kusiner och halvbröder också. Men för en kille som mig, som aldrig skjutit någonting, aldrig snortat någonting. Men ändå har provat på allt + mycket mer än vad som nämns i tråden. Ska tillägga att jag är en "oral" kille, jag går inte runt och suger kuk hela dagarna, MEN, jag tror att när man släpper på spärren och kör sin första injektion så tro fan det kommer överglänsa allt du vart med om, och där, i Pandoras ask ligger vad som normalt brukar kallas en narkoman/pundare/missbrukare eller rättare sagt, en sprutnarkoman.
Jag hycklar nu, det är jag medveten om. Men för mig, som inte anser mig som torsk på någonting förutom på bensodiazepiner (och detta pga panikångest sedan 18 år tillbaka) går det en moralisk gräns vid att skjuta/injecera. Jag tror, eller tror mig VETA att i 99 av 100 par ögon så förändras det hur du uppfattas om du skjuter eller "tar en tablett".
Det är av samma orsak som jag aldrig ens har försökt att gilla whiskey för jag kan uppskatta en fin 12-årig whiskey´s arom. Men jag gör ett medvetet val att inte dricka det pga samma orsak som med kanyler. Jag skulle på nolltid tro mig funnit den högsta formen av njutning.
Kan dra en paralell till när man var yngel och började dricka kaffe. I början tyckte man obryggt kaffe i kaffeburken luktade gott, men det smakade blä, senare sådränkte man det i socker till att börja med, efter ett tag var allt socker borta och du fullkomligen älskade kaffe. Samma princip är applicerbar på alla droger.
Så, då jag, fin i kanten som jag är, inte skjuter eller snortar, och har bara vid något/några enstaka tillfälle/tillfällen kört upp nån tablett i röven, då alla vet att jämfört med oralt så tar röven upp över 90% av det du stoppar upp där, jämfört med oralt där, beroende på VAD det är du stoppar i dig, biotillgängligheten brukar ligga runt 30-50%, vissa mediciner förvånar dock med en 90-procentig upptagning oralt. Men om man ska tala allmänt så är ju just oralt det bästa sättet att slösa på det godiset. Så detta, pga mina "principer" gör ju att jag har nog stoppat i mig en ansenlig mängd tabletter genom åren. Och iom att min tolerans på opiater och benso är skyhög så räcker en 100-burk med Kodein Recip till 3-4 doseringstillfällen då kag får ta runt 30st för att bli lite mysig. Efter min panikångestdebut på början av 90-talet så ställdes jag på 5mg Temesta v.b 1-3ggr/dag. Det är 15mg/dag en dålig dag. Och det är ju ganska säkert att säga att efter bara några månader så var min tolerans i topp då Temesta är den av våra svenska bensodiazepiner den mest potenta per mg. Och även den utan tvekan den styggaste att sluta med när man väl har etablerat ett fysiskt beroende. (krampanfall, abstinens som är styggare än alkohol att lägga av med etc), just krampanfall är den även den benson som är mest benägen att ge dig kraftiga grand mal-anfall vid abstinens, dvs frånvaro av den. Den är enligt min mening, och jag har verkligen fått varenda bensodiazepin som finns i Fass utskriven vid ett eller flera tillfällen, den starkaste, den skönaste, den styggaste att blanda med alkohol m.m, m.m. Jag har även kört på och beställt i stort sett varenda bensodiazepin som finns, detta resulterade ju i slutändan ett par rättegångar, husrannsakor m.m pga beställningar från mindre rumsrena länder för att få tag i bensodiazepiner som kanske endast förekom eller brukades i så litet som i ett enda land i världen. Till dags datum är den enda benson jag fortfarande inte provat på är Librium (klordiazepoxid). kanske av den enkla anledningen att den inte finns längre, det var dock den första bensodiazepinen, men ack så klen den var. Slött uttryckt kan den sägas vara ca 7-10ggr svagare än diazepam, som ofta används som utgångsprepp. att jämföra med.
Hur som helst, jag märker att mina oxy i skallen har fått mig att babbla på låångt off topic.
Det handlade om 160mg oxy till någon utan opiat-tolerans. Har personen ifråga aldrig provat någon opiat räcker det mer än väl med 10mg. För kroppen reagerar på precis samma sätt vare sig det är 50mg eller 10mg om det är första gången ett nytt ämne, med euforiska egenskaper, introduceras i hjärnan. Den får frispel (ett positivt sådant) och en högre dos, 30-50mg som det föreslogs kan snarare släppa lös oönskvärda biverkningar som en allt för framträdande dåsighet som snabbt kan leda till att personen somnar och missar ruset.
Min första dejt med oxy var när en tös jag kände som var sjuksköterska kom hem med 2st 10mg oxy. Jag tog en morgonen därpå och låg och lallade i flera timmar i min säng och hade aldrig mått så bra. Detta var dock över 10 år sedan. Men principen är densamma. Skulle jag prova på någon ny substans vilken jag aldrig har träffat förr eller någon släkting till den så hade jag snabbt surfat mig fram till vad en normaldos är och sedan lagt mig strax under den. Denna princip har jag tillämpat alla gånger jag har provat på en ny substans. Och med ny så menar jag att jag ska inte vara van eller ha käkat mycket av en närbesläktad substans, då försvinner min poäng om att en lägre dos ger bättre effekt.
Men skulle jag råka på en helt ny substans, där jag inte har provat någon av hans bröder, systrar, kusiner, pysslingar, sysslingar eller ens vänner, då rekar jag lite snabbt på forumtrådar. Kollar fass. Ringer läkemedelsupplysningen om jag inte hittar tillfredställande med info och kör på med min beprövade metod och jag måste säga att den har, med några få undantag, fungerat utmärkt!
Men som jag sa tidigare, det håller endast ett fåtal gånger innan du behöver höja dosen. Idag ligger mysgränsen för oxycontin på 160mg och uppåt. Och jag är väl en av dem som föredrar oxycontin framför oxynorm. Jag bryr mig inte hur hårt en drog slår till, det är ju de 20-40 "mys-minuterna" man vill åt? Om man värderar ett "tillslag" som verkar i typ 10 sekunder framför myspys på ca en halvtimma så ska man inte syssla med läkemedel som jag hellre kallar det, då ska man söka kickar utan droger/medicin på naturlig väg.
Så mitt råd är: Nolltolerans=10mg oxy för bästa resultat.
Medel-tolerans= 60-80mg
Löjligt hög tolerans = 160mg och uppåt
OBS: Allt jag skriver är med förutsättningen att man tar sin medicin oralt. All annan form av inducering har jag varken erfarenhet eller kunskap om. Vad jag dock ÄR kunnig inom är orala doseringar av alla kända sorters bensodiazepiner och alla svenska opiat-läkemedel.