2012-10-05, 01:57
Medlem
Suggans avatar
Hej kära vänner! Här kommer en kuggis!

Jag har ett lite lätt jobbigt dilemma.

Jag har valt att säga upp mig från mitt arbete pga. en psykisk stress som var olidlig. Detta gjorde jag i samband med att jag kom in på en utbildning.
Denna utbildning började nu på hösten med start 3/9 2012. Dock har jag redan läst en utbildning som är närbesläktad med denna utbildning. Med anledning av detta har jag kunnat tillgodoräkna mig samtliga kurser som går från och med 3/9 2012 till och med 25/2 2013.

Jag förklarade detta för kvinnan på A-kassan och menade att "Ja, jag är inskriven på heltidsstudier men jag kommer rent praktiskt inte att börja studera förrän i februari". Jag gjorde det också tydligt för henne att jag faktiskt inte vill studera och berättade att jag sökt ett flertal arbeten under de senaste 6 månaderna och att jag utan vidare kunde hoppa av studierna om jag fick ett jobberbjudande.

Kvinnan på A-kassan kunde inte berätta med säkerhet hur detta ärende skulle bli i slutändan men var ändå tydlig med att eftersom jag är inskriven på heltidsstudier så kan jag inte få A-kassa. Då kontra jag med att säga att "Ja, men jag kan ju inte vända mig till CSN och får studiebidrag eller studielån". Hur gör jag då? Hennes svar var "Ja, det är ett moment 22".

Såå, mina kära...hur i hela friden ska jag kunna försörja mig fram till 25/2?
Det är ju inte rimligt att jag ska läsa samma kurser igen bara för att få försörjning från CSN, sen är ju frågan om jag får CSN om jag läser samma kurs igen?
Citera
2012-10-05, 10:13
Medlem
Emerains avatar
Du får inte CSN om du läser om samma kurs. Såvida inte det skett en omregistrering på kursen och ditt gamla betyg räknas bort. I sådana här situationer så brukar studenter läsa andra saker, saker som kan vara bra att ha i sin utbildning i framtiden eller rent matnyttigt i sitt eget. Och jag är väldigt förvånad att du ens kan få a-kassa efter att du sagt upp dig själv, men a-kassan är inte något jag kan. Men självklart, det är ett moment 22, och likt moment 22 så kan sluta dåligt för dig. Mitt förslag är att hitta en annan utbildning, ta strökurser som verkar intressanta, och försök få läsa dem istället nu fram till februari. Dessa strökurser kan ge dig csn.
Citera
2012-10-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suggan
Hej kära vänner! Här kommer en kuggis!

Jag har ett lite lätt jobbigt dilemma.

Jag har valt att säga upp mig från mitt arbete pga. en psykisk stress som var olidlig. Detta gjorde jag i samband med att jag kom in på en utbildning.
Denna utbildning började nu på hösten med start 3/9 2012. Dock har jag redan läst en utbildning som är närbesläktad med denna utbildning. Med anledning av detta har jag kunnat tillgodoräkna mig samtliga kurser som går från och med 3/9 2012 till och med 25/2 2013.

Jag förklarade detta för kvinnan på A-kassan och menade att "Ja, jag är inskriven på heltidsstudier men jag kommer rent praktiskt inte att börja studera förrän i februari". Jag gjorde det också tydligt för henne att jag faktiskt inte vill studera och berättade att jag sökt ett flertal arbeten under de senaste 6 månaderna och att jag utan vidare kunde hoppa av studierna om jag fick ett jobberbjudande.

Kvinnan på A-kassan kunde inte berätta med säkerhet hur detta ärende skulle bli i slutändan men var ändå tydlig med att eftersom jag är inskriven på heltidsstudier så kan jag inte få A-kassa. Då kontra jag med att säga att "Ja, men jag kan ju inte vända mig till CSN och får studiebidrag eller studielån". Hur gör jag då? Hennes svar var "Ja, det är ett moment 22".

Såå, mina kära...hur i hela friden ska jag kunna försörja mig fram till 25/2?
Det är ju inte rimligt att jag ska läsa samma kurser igen bara för att få försörjning från CSN, sen är ju frågan om jag får CSN om jag läser samma kurs igen?

Jag tycker det låter som att du kan ha rätt till ersättning. Om du redan har läst dessa kurser så bör du väl inte vara registrerad på några kurser denna temrin och bör då kunna få ersättning. Med reservation för att jag inte har hela ärendet framför mig men jag tycker du bör kunna få ersättning om du kan styrka att du inte är registrerad på någon kurs eller får studiemedel.

Dock bör du i sådana fall räkna med en avstängning för att du sagt upp dig för att studera.
Citera
2012-10-08, 22:10
Medlem
Du måste vara inskriven på arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in