Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-17, 07:20
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Trodde tråden handlade om dagens namn i form av namndagar

Men Ont: Tycker inte detta skulle fylla något stort svart hål i FB-sfären. Finns enligt mig betydligt mer "akuta" ärenden att se över förs.

Min första tanke med.
"Veckodag i inlagget tillsammans med datumet" hade varit lämpligare.

Nej jag kan inte se något som helst behov av att det införs, har aldrig ens haft en tanke på det tidigare. Dessutom har de flesta tillgång till någon kalender om behovet skulle uppstå.
Citera
2012-10-04, 21:05
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Skriv ut veckodag bredvid datumstämpeln!

På den lilla remsa där postens datum och inläggets nummer står finns ju massor av outnyttjat utrymme.

Möjliga användningsområden:
1. Lägg in veckodag. Underlättar om man läser gamla inlägg med referenser till tidigare eller kommande händelser vid veckodag. T.ex. "På lördag ska jag simma.".
2. Skriv ut namnsdagsnamnet. Bara kul.

Fler förslag?
Citera
2012-10-04, 21:08
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Ja, veckodagen vore faktiskt kul att kunna se. Även om det är lätt att kolla upp själv.
Citera
2012-10-04, 21:11
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Fler förslag?

Låter som något som hör hemma i det där forumet där alla nyblivna mammor bitchar runt.
Citera
2012-10-05, 01:19
Medlem
vivalarevolucions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Låter som något som hör hemma i det där forumet där alla nyblivna mammor bitchar runt.
Familjeliv typ

Jag stödjer TS förslag. Fast det kanske är svårt att implementera?
Citera
2012-10-05, 15:34
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
På den lilla remsa där postens datum och inläggets nummer står finns ju massor av outnyttjat utrymme.

Möjliga användningsområden:
1. Lägg in veckodag. Underlättar om man läser gamla inlägg med referenser till tidigare eller kommande händelser vid veckodag. T.ex. "På lördag ska jag simma.".

Fler förslag?

1. Varför? Är väl inte så svårt att kolla kalendern om nu dagen ifråga är viktig.
2. Varför? Det är bara tramsigt.
Citera
2012-10-05, 15:38
Medlem
Ghost-Divisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
1. Varför? Är väl inte så svårt att kolla kalendern om nu dagen ifråga är viktig.
2. Varför? Det är bara tramsigt.
1. Det lär väl inte vara så svårt att implementera? Det vore ju väldigt mycket smidigare att kunna se direkt i tråd. 2an håller jag med om.
Citera
2012-10-05, 15:52
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost-Division
1. Det lär väl inte vara så svårt att implementera? Det vore ju väldigt mycket smidigare att kunna se direkt i tråd. 2an håller jag med om.

Kan nog bli en extra belastning på databasen.

Om jag inte missminner (nu är det länge sedan jag pysslade med forum), så får inlägget en datum/tid stämpel.

Per default så håller inte inte datumstämpeln dag-namn (på forumet dvs) om jag inte missminner mig.

Därför så skulle varje gång en sida visas behöva göra en to_char (beroende på databas) på det, vilket skulle vara en extra förfrågning per sidvisning. (en to_char per datum som visas dvs, har man då 40 inlägg per sida, så är det 40 sådana, per användare, per laddning av någon tråd)

Ett exempel från min Oracle databas:

Kod:
Enter password: ********
Connected.
SQL>  select to_char(SYSDATE,'Day') from dual;

TO_CHAR(S
---------
Friday

SQL> 
Implementeringen som sådan är nog enkel, men att kalla på en extra DB funktion (flertalet gånger) varje gång en sida visas känns bara onödigt, iaf om man ser på hur viktigt det är att visa dagen.
Senast redigerad av ^Eaz 2012-10-05 kl. 15:56.
Citera
2012-10-05, 18:49
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Kan nog bli en extra belastning på databasen.

Om jag inte missminner (nu är det länge sedan jag pysslade med forum), så får inlägget en datum/tid stämpel.

Per default så håller inte inte datumstämpeln dag-namn (på forumet dvs) om jag inte missminner mig.

Därför så skulle varje gång en sida visas behöva göra en to_char (beroende på databas) på det, vilket skulle vara en extra förfrågning per sidvisning. (en to_char per datum som visas dvs, har man då 40 inlägg per sida, så är det 40 sådana, per användare, per laddning av någon tråd)

Ett exempel från min Oracle databas:

Kod:
Enter password: ********
Connected.
SQL>  select to_char(SYSDATE,'Day') from dual;

TO_CHAR(S
---------
Friday

SQL> 
Implementeringen som sådan är nog enkel, men att kalla på en extra DB funktion (flertalet gånger) varje gång en sida visas känns bara onödigt, iaf om man ser på hur viktigt det är att visa dagen.
Exakt vad jag tänkte på när jag såg ämnesrubriken. FB-servrarna är belastade så det räcker. Dessutom är veckodag-stämpel fruktansvärt onödigt om man inte läser långt tillbaka, men då kan man ju ändå bara klicka på datumet i sitt OS(funkar i mer eller mindre alla olika).

Förslag är alltid kul att läsa, men oftast blir det att man svarar negativt eftersom förslagen är ogenomtänkta som fan. Det är fredag idag förresten. Så slipper ni kolla upp det
Citera
2012-10-05, 19:02
Medlem
Combots avatar
Så exempelvis 2011-02-02 räcker inte för ts?
Det ska även stå onsdag?

Jag har sällan varit så mycket emot ett förslag som detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in