2012-10-04, 20:37
Medlem
Jag blir helt galen, hittar ingen information om det jag undrar över och vet inte hur jag skall gå tillväga. Jag är i ett distansförhållande just nu, killen bor i USA och nu funderar vi lite över att gå på högskola här i Sverige båda två om ett par år. Nu kostar ju det dock för "tredjelandsstudenter" som de kallar dem utanför EU. Nu till min fråga - om vi gifter oss här och ansöker, kan han bli svensk medborgare och får då gå i skola under samma förutsättningar som vilken svensk som helst? Hur funkar det, någon som vet? OCH, en sak jag oroar mig över är ju att han inte är så jättehaj på språket, finns det några högskolor som erbjuder utbildningen på engelska?
Citera
2012-10-04, 20:40
Bannlyst
Även han ska väl fan gå SFI?

Jänkarjävel..
Citera
2012-10-04, 20:42
Medlem
Atmerics avatar
Alternativt skulle han kunna gå på kurser som är på engelska om dessa finns... det språket verkar han behärska redan....
Citera
2012-10-04, 21:06
Medlem
detgillardus avatar
Han behöver ett permanent uppehållstillstånd, vilket han borde kunna få om han skaffar ett fast jobb och inte åker dit för någon brottslighet. Osäker på hur lång tid det tar. 5 år var det tidigare, men jag tror det kan gå snabbare om man är gift med en medborgare och kan visa att man försörjer sig själv utan problem. Efter det kan han ansöka om medborgarskap efter bara tre år om ni är gifta (förutsatt att han är ostraffad i Sverige) och det brukar beviljas för amerikaner.

Väldigt många högskoleutbildningar går att få helt på engelska (det enda undantag jag känner till av de klassiska programmen är jur. kand.). T.ex. både handels och högskolan i Jönköping kör hela ekonomiprogram på engelska och KTH har flera ingenjörsexamen som går att ta helt på engelska. Även tandläkarutbildningen tror jag gå att få på engelska (i Göteborg). Ni kanske måste välja ort efter vad han tänker plugga, men det mesta går att lösa. Problemet kanske är att meritvärdera hans amerikanska betyg. Om ni skall vänta tills han är medborgare så lär det ju vara ganska länge sedan han gick ut sin amerikanska skola och när HSV är osäkra på värdet av ett betyg så väljer de att klassa det lågt. Populärare utbildningar kan alltså bli ett problem att komma in på av det skälet.

Längre än "ett par år" lär det ju tyvärr ta innan han kan utbilda sig på svenska skattebetalares bekostnad, men en del saker är värda att vänta lite på. Jag vet ju inte hur gamla ni är eller hur "säker" du är på ert förhållande. Lycka till i alla fall!
Senast redigerad av detgillardu 2012-10-04 kl. 21:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in