2005-04-04, 15:03
Medlem
Goggens avatar
Jag tänkte hålla ett föredrag om historierevisionism på mitt muntliga framförande i de nationella proven i Sv B. Vad finns det för intressanta ämnen att ta upp? Förintelsen känns lite uttjatad och det är nog inget man vill tala om in för min klass om man säger så... Så, vad finns det?
Citera
2005-04-04, 15:05
Medlem
Makehastes avatar
Revisionism förekommer hela tiden, det är så att säga det historieforskning går ut på. Jag tror t.ex. man har varit ganska aktiv vad gäller att räta ut en del frågetecken om det amerikanska inbördeskriget.
Citera
2005-04-05, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
Jag tänkte hålla ett föredrag om historierevisionism på mitt muntliga framförande i de nationella proven i Sv B. Vad finns det för intressanta ämnen att ta upp? Förintelsen känns lite uttjatad och det är nog inget man vill tala om in för min klass om man säger så... Så, vad finns det?

Tala om att revisionismen handlar om att tvätta smutsiga idelogier i ett försök att smyga in köksvägen in igen till de fina rummen.
Citera
2005-04-05, 02:29
Medlem
Ja, om någonting är smutsigt så tvättar vi det. Och vi har ingenting emot att gå köksvägen.
Citera
2005-04-05, 07:37
Medlem
Goggens avatar
Hehe OK... Kom nyss på att ryssarna brukade retuschera foton. Bland annat så finns ett ett foto på Lenin i en talarstol med, jag tror det iaf, Leo Troskij lutad mot den? Senare ska Leo vara borttagen. Nån som har de fotona och kanske andra? De med klockorna som vittnar om plundring av Berlin tex.
Citera
2005-04-05, 11:36
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goggen
Hehe OK... Kom nyss på att ryssarna brukade retuschera foton. Bland annat så finns ett ett foto på Lenin i en talarstol med, jag tror det iaf, Leo Troskij lutad mot den? Senare ska Leo vara borttagen. Nån som har de fotona och kanske andra? De med klockorna som vittnar om plundring av Berlin tex.

Revisionism handlar väl om att avslöja sådan historieförfalskning, inte att tillverka den.
Makthavare är aldrig revisionister.
Citera
2005-04-05, 11:47
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Revisionism handlar väl om att avslöja sådan historieförfalskning, inte att tillverka den.
Makthavare är aldrig revisionister.

Njae - både och va?

Revision kommer väl från att revidera, ändra.

Och det är ju en sanning att segraren skriver historien.

Så, det som var sanning i en gammal regim blir ofta något annat i en ny.

Sedan finns det också de som överkompenserar och alltid antar att det som den nuvarande regimen säger är falskt.

Det är inte heller korrekt.

Och tyvärr är det väl så ibland att vi aldrig kommer att få reda på vad som egentligen hände.
Citera
2005-04-05, 11:57
Medlem
quarks avatar
Citat:
Sportrevisionism
Vissa rörelser hävdar att fotbolls-VM år 1958 aldrig ägde rum (se Konspiration 58). Andra hävdar att Sverige vann, men att detta förnekas av media, som (liksom världen i stort) styrs av en brasiliansk sammansvärjning.
http://susning.nu/Historierevision

Makthavare har i alla tider retuscherat bort föregångare - det gjorde redan de egyptiska faraon. Stalin gjorde det också, och det finns med i Orwells 1984 och Animal Farm:
Citat:
In the service of their ruler, Squealer and Winston both revise history. Winston's task at the Ministry of Truth is to alter the past to suit the present. Squealer's duty is to amend the Seven Commandments also to suit the present.
Citera
2005-04-05, 13:25
Moderator
Ruskigbusss avatar
Nazisters ev homosexualitet har inget med topic att göra. Inlägg raderats.
Var god höj nivån.
/Mod
Citera
2005-04-06, 16:51
Medlem
TB-303s avatar
Jag kan tänka mig att mycket ändrats och omtolkas när det gäller antikens Grekland och romarriket. Det är ju intressanta perioder i vår historia av flera orsaker, så det är ju lite intressant att se hur man tolkat händelser förr och nu, då de betytt mycket i vår utveckling.
Citera
2005-04-12, 15:04
Medlem
Goggens avatar
Är det ingen som har lite kul bilder som retusherats i efterhand? Finns ju några kända... tex den på Lenin i talarstolen där man sedan tog bort Leo Trotskij. Eller den där ryssarna hissar flaggan i Berlin och en av soldaterna har 2 klockor på armen. Vore jävligt tacksam då jag inte vet vad jag ska googla på.
Citera
2005-04-12, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Tala om att revisionismen handlar om att tvätta smutsiga idelogier i ett försök att smyga in köksvägen in igen till de fina rummen.
Är du allvarlig nu?

Det medför ju att den version som sprids direkt efter en händelse alltid är den rätta. För all tilläggsinformation, komplettering och justering är ju revision.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in