2012-10-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Och näshår, var skaver det nånstans? Skäggväxt? Ögonbryn?
mina näshår växer jävligt långt. korkade som jag var testade jag en nästrimmer, då allt brjade. gr det inte !
2012-10-04, 18:59
Medlem
Brumelbryns avatar
Jag har haft en del riktigt långa näshår, men dom rycker man ju bort, så vet inte hur långt det går att få dom!
2012-10-04, 19:10
Medlem
Charlatanens avatar
En relaterad fråga är varför håret på exempelvis huvudet sägs växa snabbare om man klipper "topparna". Hört detta av mängder med frisörer - är detta förbannad humbug eller hur fan kan roten på hårstrået känna av att toppen är avklippt?
2012-10-04, 19:34
Medlem
Skitonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen
En relaterad fråga är varför håret på exempelvis huvudet sägs växa snabbare om man klipper "topparna". Hört detta av mängder med frisörer - är detta förbannad humbug eller hur fan kan roten på hårstrået känna av att toppen är avklippt?
Det är skitsnack

När hårtopparna klyvs så ser håret trasigt ut och uppfattas som kortare. När man klipper bort de klyvna hårtopparna ser det ut som att det växer fortare då hårstråna inte sticker iväg någonstans än dit de växer.
2012-10-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Det är skitsnack

När hårtopparna klyvs så ser håret trasigt ut och uppfattas som kortare. När man klipper bort de klyvna hårtopparna ser det ut som att det växer fortare då hårstråna inte sticker iväg någonstans än dit de växer.
Så är det väl inte?
Hört att när man klipper de trasiga topparna så tar man bort det slitna håret som inte drar i sig någon näring, medans när man klippt sig så tar det åt sig näring

Och håret växer inte så långt pga att det delvis skavs bort, men också tappar man hårsäckar fortare på vissa ställen.
2012-10-04, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fingr
Så är det väl inte?
Hört att när man klipper de trasiga topparna så tar man bort det slitna håret som inte drar i sig någon näring, medans när man klippt sig så tar det åt sig näring

Och håret växer inte så långt pga att det delvis skavs bort, men också tappar man hårsäckar fortare på vissa ställen.

Håret får näring från roten. Tyvärr så funkar inte hår som blad på ett träd.

Ibland undrar man ju...
2012-10-04, 19:45
Medlem
Metacognition.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fingr
Så är det väl inte?
Försök du tillsätta näring till döda celler

Det finns så mycket felaktiga påståenden i den här tråden att det är helt sanslöst! Är ni människor på riktigt och verkligen så okunniga?
2012-10-04, 19:58
Avslutad
Men snälla nån. Vad gissar ni på egentligen? "Slitage"?
Svaret är såklart GENETIK. Era gener som gör er till människor. DNA. Det är ju som att fråga "Varför växer inte alla lemmar okontrollerat?"

Är ni utvecklingsstörda på riktigt?
Senast redigerad av Benefit 2012-10-04 kl. 20:00.
2012-10-04, 20:11
Medlem
Bajskatts avatar
Ähh ungdomsproblem, med åldern så flyttar håret på hjässan ner i öron,näsa och axlar och kan växa sig lika långa som dom var på skallen. Har med tyngdkraften att göra.
2012-10-04, 20:15
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Men snälla nån. Vad gissar ni på egentligen? "Slitage"?
Svaret är såklart GENETIK. Era gener som gör er till människor. DNA. Det är ju som att fråga "Varför växer inte alla lemmar okontrollerat?"

Är ni utvecklingsstörda på riktigt?
Nej, det är du som kommer med ett värdelöst svar. "Genetik" besvarar inte TS frågeställning alls. Varför har människan tummar? Genetik! Varför är valrosshannen större än honan? Genetik! Varför har zebran ränder? Genetik!
Förstår du vad jag menar? Klart att det är genetiskt betingat, men likväl finns det såväl en evolutionär förklaring som en rent praktisk (hur det faktiskt går till).

Svaret är som flera redan varit inne på att håret växer tills det faller av, vilket tar längre tid på huvudet än t ex kring könet. Jag ger en länk. Inte vetenskaplig, men ingen av er orkar väl ändå läsa sådant när det finns mer lättsmälta alternativ: http://tlc.howstuffworks.com/style/question100.htm
2012-10-04, 20:23
Medlem
Håret skavs INTE bort. Jag har ett hårstrå som jag haft i åratal med samma längd. Det växer från en leverfläck så man ser det tydligt. Vi kan avfärda iden om att det slits eller att hårsäckarna byts.

Det enda rimliga svaret är att hormoner skickas från hårsäcken för att kontrollera längden av hårstrået.
2012-10-04, 20:28
Medlem
najass avatar
Svaret är som sagt genetisk även om det (som också sagts) ju givetvis till stor del är ett icke-svar. Tråden passar sålunda bättre i Genetik, men där fins redan flera trådar som går igenom selektionstryck och de evolutionära fördelarna med hår så jag flyttar den inte.

Exempel på tråd at fortsätta i :https://www.flashback.org/t766949

Låst

/mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här