2012-10-04, 16:41
Medlem
Så har en Galaxy S2 som nu åkt i backen rejält, hela skärmen är spruken duktigt och fungerar inte alls samt att hela "chassit" (eller vafan man ska kalla det) är en aning böjt och allmänt skevt.

Mobilen är köpt på phone house och ja la även till försäkringen (som jag inte kan komma på namnet för nu) som de har där för x antal kr i kvartalet eller va de nu är. Så nu till min fråga, är de bättre att komma dit och säga att mobilen är stulen och få en ny på försäkringen eller ska jag komma dit och visa hur fanskapet ser ut. Det jag tänker på är om självrisken skiljer sig mellan fallen.
Citera
2012-10-04, 16:45
Medlem
Hade kört på stulen eller borttappad. Annars väntar du en lååååång reparationstid.
Citera
2012-10-04, 16:48
Medlem
Floppsens avatar
Självrisken är generellt mycket högre om den är stulen/borta eftersom detta är något du inte kan bevisa. Ditt inlägg visar ju tydligt dilemmat.

Tar eventuell reparation längre än 30 dagar får du en ersättningstelefon under tiden.
Citera
2012-10-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WcLasT
Hade kört på stulen eller borttappad. Annars väntar du en lååååång reparationstid.

Jag hade en Iphone 3gs i 2 år utan skydd. Sista månaderna var den hemsk. Knapp som glappade eller inte fanns, sprucken, repig osv. Samma dag jag förlängde mitt abonnemang och hämtade ut en 4gs lämnade jag in den.

"Jag tog upp den när jag skulle till jobbet, den gled ur näven och gled några meter i backen".

Efter 3 veckor fick jag en sprillans ny.

495 i självrisk + 350 i operatörupplåsning. sålde för 2000:-

= vinst 1155:-

Det lönar sig inte att reparera en telefon tror jag så de byter nog ut den.
Men det beror väl på återförsäljare eller din operatör vad försäkringen täcker.

Jag hade 3, den täcker "oförutsedd händelse".

Så mitt svar då blir att jag tycker du ska läsa igenom vad din försäkringen täcker, står "oförutsedd händelse" med så kör på en liknande historia som jag.

Min var sann.
Senast redigerad av AlbiN422 2012-10-04 kl. 17:04. Anledning: tillägg
Citera
2012-10-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Så har en Galaxy S2 som nu åkt i backen rejält, hela skärmen är spruken duktigt och fungerar inte alls samt att hela "chassit" (eller vafan man ska kalla det) är en aning böjt och allmänt skevt.

Mobilen är köpt på phone house och ja la även till försäkringen (som jag inte kan komma på namnet för nu) som de har där för x antal kr i kvartalet eller va de nu är. Så nu till min fråga, är de bättre att komma dit och säga att mobilen är stulen och få en ny på försäkringen eller ska jag komma dit och visa hur fanskapet ser ut. Det jag tänker på är om självrisken skiljer sig mellan fallen.

Kolla så "borttappning" stöds av försäkringen då många sånna försäkringar inte täcker ifall telefonen är borta om inte det finns en polisanmälan.

Mitt tips skulle snarare vara att fuktskada skiten och få en ny.
Citera
2012-10-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbiN422
Jag hade en Iphone 3gs i 2 år utan skydd. Sista månaderna var den hemsk. Knapp som glappade eller inte fanns, sprucken, repig osv. Samma dag jag förlängde mitt abonnemang och hämtade ut en 4gs lämnade jag in den.

"Jag tog upp den när jag skulle till jobbet, den gled ur näven och gled några meter i backen".

Så mitt svar då blir att jag tycker du ska läsa igenom vad din försäkringen täcker, står "oförutsedd händelse" med så kör på en liknande historia som jag.

Min var sann.

3 veckor var inte så farligt, jag drog direkt en parallel i mitt egna huvud då en kollega sabbat skärmen på sin S3a, det tog honom 2 månader innan han fick den tillbaka. Vet dock inte vad han hade för försäkring eller vart han köpte den osv. Jag själv hade i alla fall inte velat vänta så länge.
Citera
2012-10-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbiN422

Min var sann.

En sak jag glömde nämna var att jag har ett abonemang hos 3 men min Iphone 4 blev snodd för över 1 år sedan. Så då köpte jag S2an (på phonehouse olåst), nu gick den sönder och jag kan hämta en ny hos 3. Så beställde idag en S3a på mitt abonemang där.

Så S2an som gick sönder nu vill jag få ut ny (helt ny) så billigt som möjligt på min försäkring för att sedan sälja med hela förpackningen försluten.

Citat:
Ursprungligen postat av marcus_129
Kolla så "borttappning" stöds av försäkringen då många sånna försäkringar inte täcker ifall telefonen är borta om inte det finns en polisanmälan.

Mitt tips skulle snarare vara att fuktskada skiten och få en ny.

Polisanmälan fixar man i ett nafs, kan gärna inte fukt skada den då den som sagt är helt sönder. Eller jag kan ju, men de förklarar ju inte resten av skadorna på den ^^
Citera
2012-10-05, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88

Polisanmälan fixar man i ett nafs, kan gärna inte fukt skada den då den som sagt är helt sönder. Eller jag kan ju, men de förklarar ju inte resten av skadorna på den ^^

Men ändå, kolla villkoren först.

Haft flera kunder i butiken som köpt olika försäkringar från dessa prispressare och där gäller enbart stöld om det som elgiganten uttrycker det "- Skydd mot stöld vid inbrott i ditt hem, kontor och fritidshus."

Alltså inte borttappning, stöld i bil, rån på gatan o.s.v.
Citera
2013-10-21, 14:37
Medlem
Om man tappar eller pajjar telefonen och får ut en ny, får man då ta ut en telefon av annat märke
och/eller modell, eller är man låst till den modell man försäkrade ?

Någon som vet ?
Citera
2013-10-21, 15:07
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo3000
Om man tappar eller pajjar telefonen och får ut en ny, får man då ta ut en telefon av annat märke
och/eller modell, eller är man låst till den modell man försäkrade ?

Någon som vet ?
Jag vet inte med andra bolag, men Folksam ger dig pengar på kontot, och då kan du köpa vilken mobil du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in