2005-04-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Hur blir den officiella stavningen på svenska? Benediktus eller Benedictus?
Benedictus XVI
Citera
2005-04-19, 19:07
Medlem
Makehastes avatar
Det här kanske har varit uppe och simmat tidigare i tråden, men finns det någonstans där man kan få hans åsikter i olika frågor samlade? Interreligiös dialog, krig, politisk hemvist och så vidare?

Han ger mig verkligen inte bra vibbar. :/

Edit: Jag hittade lite här http://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Cardinal_Ratzinger
Citera
2005-04-19, 19:12
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag hörde just hans tal på BBC World och han verkar vara en mycket värdig vinnare.

Klart du får dricka. En Châteauneuf-du-Pape passar säkert bra, även om den drycken stammar från den tid då pontifferna huserade i Avignon...
Det enda jag har hemma är en Alsace Riesling men jag korkar upp den! Skål för vår nya påve! Han är iofs från trakterna där dom inte äter våra alsaciska favvorätter...får kolla upp det bayerska köket.. hummm
Citera
2005-04-19, 19:15
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Det enda jag har hemma är en Alsace Riesling men jag korkar upp den! Skål för vår nya påve! Han är iofs från trakterna där dom inte äter våra alsaciska favvorätter...får kolla upp det bayerska köket.. hummm

Enda vinerna av rang från Bayern är Franken, men gott öl brygger de ju där.

Själv dricker jag ett hyggligt portugisiskt rödtjut för 69 spänn, men även jag höjer mitt glas med detta i och skålar för Joseph Ratzinger eller rättare sagt Benediktus XVI
Citera
2005-04-19, 19:20
Medlem
Mysonoxens avatar
Lustigsak:

Då jag Googlade lite på "Benedictus XVI" såg jag att någon satt en stor summa pengar på att detta skulle bli den nye påvens namn vilket det också blev.

Helsingborgs Dagblad har hela artikeln:

http://hd.se/senastenytt/detalj.shtml?id=33639
Citera
2005-04-19, 19:51
Medlem
...

Jag undrar hur man får Ratziger till "Gloria Olivae"..? I vart fall så lär han vara den siste påven. Han är 78 och lär inte bli speciellt långlivad.
Citera
2005-04-19, 20:11
Medlem
TomBombadills avatar
Jag är glad att vatikanen hade vett nog att välja en vit påve. Jag aplåderar dom. En neger som påve hade vållat katolicism enorm skada.
Citera
2005-04-20, 11:27
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomBombadill
Jag är glad att vatikanen hade vett nog att välja en vit påve. Jag aplåderar dom. En neger som påve hade vållat katolicism enorm skada.

Ja, nu blev det ju till och med en nazi-påve. Åtminstone om man ska tro på tidningarna. En gammal Hitler-jugend
Citera
2005-04-20, 14:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Hur blir den officiella stavningen på svenska? Benediktus eller Benedictus?

Man tycks använda den latinska stavningen i Sverige. T.ex i Italien hette förre påven nåt i stil med Giovanni Paolo och i England John Paul.
Citera
2005-04-21, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, nu blev det ju till och med en nazi-påve. Åtminstone om man ska tro på tidningarna. En gammal Hitler-jugend

Och pedofilbeskyddare, fy fan för katolicismen!
Citera
2005-04-22, 06:25
Medlem
Ned Seagoons avatar
Kan förstås vara värt att notera att Bengt den Sextonde deserterade!

Fy fan för sensationslysten kvällspress...
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in