2005-04-04, 02:19
Medlem
snapcases avatar
Jag är en gammal hund när det gäller att hålla koll på curian och jag tror mig veta vart vi är på våg. Möt Francis Arinze kardninal från Nigeria. Gissningsvis så blir han påve om inte italienarna inte gör gemensam ska och sätter en av dom på stolen...
Citera
2005-04-04, 02:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Jag är en gammal hund när det gäller att hålla koll på curian och jag tror mig veta vart vi är på våg. Möt Francis Arinze kardninal från Nigeria. Gissningsvis så blir han påve om inte italienarna inte gör gemensam ska och sätter en av dom på stolen...

Karol Wojtyla var den förste icke-Italienska påven på 400-500 år. Ett halvt sekel alltså. Att en så (trots allt) konservativ inrättning som katolska kyrkan skulle uppvisa en så ohöljd progressivitet att man skulle drista sig till att välja en afrikan till påve tvekar i alla fall jag inför.

Tror det blir en Italienare/Europe igen. Tror dom realpolitiska vinsterna med en afrikan på den heliga stolen är allt för små för vatikanen som helhet sett till dess globala verksamhet. Själv hoppas jag på en påve som går vidare med Johannes Paulus II arbete med att minska klyftor mellan religioner och människor i stort.

Nu är jag inte ett skit religiös men det är ganska intresant att konstarera vilken enorm makt påveämbetet har.
Citera
2005-04-04, 03:41
Medlem
Nej, jag tror inte heller det blir en svart afrikan. Men en "olivfärgad" kan det bli (för det har jag läst i profetia nånstans för längesen, hehe).

Hursomhelst har jag ingen koll på vilka kandidater som är aktuella, så jag vet ens vem den där snappis syftar på är.
Citera
2005-04-04, 04:05
Medlem
M2ks avatar
Helt oreligiöst hoppas jag på en påve som går vidare med Johannes Paulus II arbete med att bibehålla klyftor mellan religioner och människor, i den viktiga kampen mot den tilltagande acceptansen av homosexuella.
Citera
2005-04-04, 05:02
Medlem
petersens avatar
Om det inte blir ett pk-val utan en i-världspåve igen, tror jag på kardinal Ratzinger. Emmanuel Milingo, den gamle svarte kronprinsen, lär väl inte resa sig som fågel Fenix.

EDIT: http://www.archbishopmilingo.org/
Citera
2005-04-04, 08:58
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petersen
Om det inte blir ett pk-val utan en i-världspåve igen, tror jag på kardinal Ratzinger. Emmanuel Milingo, den gamle svarte kronprinsen, lär väl inte resa sig som fågel Fenix.

EDIT: http://www.archbishopmilingo.org/
Är inte Ratzinger i äldsta laget?
Citera
2005-04-04, 09:05
Medlem
soundchecks avatar
Jag gissar på han svarta killen, vet inte varför, men visst skulle det kännas lite weird med en svart kille på tronen?
Citera
2005-04-04, 09:22
Medlem
Tafkafs avatar
Trycket är nog stort på att få en icke-europeisk påve. Å andra sidan vill tydligen Italienarna gärna "ha tillbaka" påvestolen som varit "Polsk" i 26 år.

SVT citerar nedanstående kandidatlista från TT:

Francis Arinze: Från Nigeria, född 1932. Skötte länge Vatikanens förbindelser med den muslimska världen. Känd som värdekonservativ och godmodig.

Jorge Mario Bergoglio: Från Argentina, född 1936. Ärkebiskop i Buenos Aires. Utbildad kemist och känd för enkla vanor. Mot honom talar att han är jesuit, vilket ännu ingen påve varit.

Dario Castrillon Hoyos: Från Colombia, född 1929. Har bred erfarenhet av kyrkans inre arbete, särskilt prästerskapsfrågor. Aktiv i latinamerikanska biskopskonferensen när kyrkan lade band på de sk befrielseteologerna

Godfried Danneels: Från Belgien, född 1933. Ärkebiskop i Bryssel. De socialliberalas huvudkandidat för sin hållning i t.ex. kvinnofrågor och aidsbekämpning. Förväntas ledare arbetet med att stärka kyrkan i Europa.

Ivan Dias: Från Indien, född 1936. Ärkebiskop i Bombay men har tjänstgjort utanför Indien större delen av sitt liv som kyrkoman. Har bl.a. skött Vatikanens kontakter med kommunisstater.

Claudio Hummes: Från Brasilien, född 1934. Ärkebiskop i Sao Paolo. Är konservativ men har tydlig profil i frågor som rör fattigdom och mänskliga rättigheter. Stödjer dock inte rörelser som uppmuntrar markockupation.

Joseph Ratzinger: Från Tyskland, född 1927. Kardinalskollegiets dekanus och kyrkans "ideologiska chef" som prefekt för troskongregationen. Gör bl.a. uttalanden mot sexuell frigörelse.

Nicolas de Jesus Lopez Rodriguez: Från Dominikanska republiken, född 1936. Ärkebiskop i Santo Domingo. Liten erfarenhet av Vatikanbyråkratin.

Giovanni Battista Re: Från Italien, född 1934. Kandidaten för dem som anser att kyrkan behöver en effektiv och lojal proffsbyråkrat efter Johannes Paulus globetrotterera.

Oscar Andrés Rodriguez Maradiaga: Från Honduras, född 1942. En stark röst för de fattiga och en god ekumeniker.

Christoph Schönborn: Från Österrike, född 1945. Avgående ärkebiskop i Wien. Känd som god teolog, god kommunikatör, kunnig i filosofi och psykologi.

Angelo Scola: Från Italien, född 1941. Känd som konservativ med öppet sinne och administrativ talang. Har ägnat de senaste åren åt familjefrågor.

Dionigi Tettamanzi: Från Italien, född 1934. Ärkebiskop i Milano. Försvarade antiglobaliseringsdemonstranter vid G8-toppmötet 2001 i Genua. Har lett kampen mot aids i Afrika, men är inte berest.

Källa: TT
Citera
2005-04-04, 10:13
Medlem
Makehastes avatar
Pope Watch funderar också, plus annan kul information: http://www.breakingnewsblog.com/pope/
Citera
2005-04-04, 12:22
Medlem
Ove Propps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tafkaf
Christoph Schönborn: Från Österrike, född 1945....
Alla andra är ju redan pensionärer, en var till och med 78 år gammal. Påven före den som nu ligger till allmänt beskådande hann bara vara påve en knapp månad innan han fick "hembud".

Fram för en ung påve, i sextioårsåldern. Helt utan politiska ambitioner och kanske med en inriktning mot psalmsjungande och umgänge med korgossar.
Katolikerna är ju mästare på att dölja interna skandaler.
Citera
2005-04-04, 13:19
Bannlyst
Det var en mycket intressant frågeställning. Ingen kan ju veta hur den katolska kyrkan tänker och resonerar, men som jag som lekman ser på saken så finns det två saker som de antagligen tänker på.

1. Kyrkans stabilitet. Vad gör kyrkan starkast, en påve som sitter länge, eller en "mellanpåve" som sitter några få år, tills man hittar någon som på bästa sätt kan föra kyrkans arbete vidare på 2000-talet? Vad man än tycker om den fromme Johannes Paulus II så satt han länge på sin post, och det blir svårt att ta över efter honom.

Vill kyrkan ha lite respit så väljer de antagligen Ratzinger, eftersom han är så pass gammal, redan 78 år gammal. Han sitter knappast mer än högst ett årtionde, och antagligen mycket mindre än så. Tycker de däremot att det ger mer stabilitet med en påve som sitter länge så är Arinze eller Scola två namn som kan komma ifråga, även om Scola nog är lite för ung, med sina 54 år. Rena barnet i sammanhanget.

2. Kyrkans ställning i olika delar av världen. Den romersk-katolska kyrkan är ju redan stark i Afrika och framför allt Latinamerika. Frågan är hur kyrkan ser på det hela. Vill de försöka bli ännu starkare där, och lita på att det europeiska kulturarvet klarar av att hålla kvar européerna i tron, och även locka in de unga? Tänker de så, så är det stora chanser att Arinze blir nästa påve, eftersom han engagerat sig mycket i u-landsfrågor och står nära hans helighet Johannes Paulus II i moralfrågor. Om de inte tänker så, utan istället vill stärka kyrkans ställning i Europa, så är Ratzinger eller Scola två tänkbara kandidater.

Hur det än blir så är det en spännande tid vi har framför oss.

Hur lång tid tar det förresten innan vi får veta vem den nya påven är?
Citera
2005-04-04, 14:09
Medlem
Tom Metzger kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem