2012-10-03, 11:35
Medlem
Jag känner mig deprimerad och har gjort det i typ 2 månader nu. Känner meningslöshet, utmattad, tänker på döden, vill inte göra nånting osv osv. Har haft sådana här perioder innan men har låtit dem har sin gång och låtit det bli bättre av sig själv vilket brukar ta några månader. Denna gången är det lite värre kan jag säga. Funderat på att gå till psykolog och se om jag kan få antidepp för att reda ut det snabbare och bli mer sabil i mitt fortsatta liv och inte när jag känner att jag börjar bli nöjd med livet helt plötsligt bara blir deprimerad och handlingsförlamad igen. Nej det känns inte bra.

Så, ni som använt antidepressiva, har detta funkat bra? Har ni fått tillbaka livet igen?
Citera
2012-10-03, 12:38
Medlem
SocialMisfits avatar
Ja, på mig har de fungerat perfekt. Man får dock vara beredd på biverkningar, främst den första veckan.
Citera
2012-10-03, 13:24
Bannlyst
Vad spelar det för roll hur det fungerat på andra, alla är individuella....
Varför inte bara prova? Är du rädd för bieffekter?
Citera
2012-10-03, 13:38
Medlem
MrsPresleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THE.BAD.TOUCH
Jag känner mig deprimerad och har gjort det i typ 2 månader nu. Känner meningslöshet, utmattad, tänker på döden, vill inte göra nånting osv osv. Har haft sådana här perioder innan men har låtit dem har sin gång och låtit det bli bättre av sig själv vilket brukar ta några månader. Denna gången är det lite värre kan jag säga. Funderat på att gå till psykolog och se om jag kan få antidepp för att reda ut det snabbare och bli mer sabil i mitt fortsatta liv och inte när jag känner att jag börjar bli nöjd med livet helt plötsligt bara blir deprimerad och handlingsförlamad igen. Nej det känns inte bra.

Så, ni som använt antidepressiva, har detta funkat bra? Har ni fått tillbaka livet igen?
ja använder fortfarande antidepressiva och de funkar bra. ja mår bättre..men biverkningar kan förekomma men de överlevde man ju..sen blev allt bättre. ja e gladare och mår bättre.
Citera
2013-01-16, 02:01
Medlem
Det finns ju olika grupper utav antidepressiva läkemedel. SSRI är väl den mest vanliga, där ingår flertalet olika mediciner såsom sertralin (vilket jag åt under nåt år). Det hjälpte inte ett j-vla PISS! Fyfan säger jag bara, visst tog den bort depressionen, men allt blev då helt likgiltigt. Tråkigt, som en "zombie", det liksom rubbar varningsklockorna som säger att man måste upp ur sängen.
Sorry för ett ruttet inlägg, skriven av en rutten person som är trött...
Citera
2013-01-16, 13:37
Avslutad
ECT o Venlafaxin har funkat för mig.
Citera
2013-01-16, 16:18
Medlem
Var mycket dålig innan jag började med SSRI. Låg mest i min säng och tänkte på döden, ville inte ha kontakt med någon öht. Lät telefonen ringa men svarade inte hade en enorm ångest blandat med paranoida vanföreställningar. Rasade i vikt så jag blev som en pinne jämfört med hur jag varit tappade nästan all min muskelmassa pga att jag låg i sängen i flera månader med minimalt intag av föda.

Fick SSRI av en läkare. Några veckor senare kändes livet mycket bättre.
Lär få käka dessa piller hela livet ut för jag mår bra av att äta dom. Aldrig i helvete att jag vill tillbaka i den situationen jag var i. Har inga biverkningar mer än ev trötthet men det kan jag leva med.
Senast redigerad av antimail 2013-01-16 kl. 16:20.
Citera
2013-01-16, 19:22
Medlem
ramsays avatar
Prozac är väldigt bra, tar ett par veckor innan dom kickar sen får man öka dosen kontinuerligt och sen upplevde jag att man hamna i ett rätt så likgiltigt tillstånd, men det är mycket bättre än att må dåligt får då är självmordsrisken mkt högre.
Citera
2013-01-18, 06:41
Medlem
soligmorgons avatar
jag har tidigare provat SSRI, Citalopram och Fluoxetin, men detta hjälpte inte mig ett smack.
Snarare tvärtom. Ständiga tankar på döden, självskadebeteende osv.
För ca 1år sedan fick jag prova Venlafaxin (Effexor) som tillhör SNRI och den har fungerat oerhört bra! Denna medicin tillsammans med Abilify så fungerar jag nästintill normalt.
Citera
2013-01-18, 18:12
Medlem
Blauschimmelkases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av THE.BAD.TOUCH

Har fått olika mediciner i ett års tid nu och inte en enda har fungerat på något vis.
Citera
2013-01-23, 00:13
Medlem
Sådär. Inte superbra tror jag, men jag mår bättre nu. Om det är SSRI som ligger bakom det vet jag inte. Dock trappar jag ner nu och är förhoppningsvis fri från dem snart.
Citera
2013-01-23, 06:59
Medlem
Jag hade Mirtazapin men gick upp 30 kg på det. Då fick jag byta till Voxra och den var 100 gånger bättre. Jag började gå ner i vikt och depressionen började klinga av. Slutade med den i oktober och mår fortfarande bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in