Citat:
Ursprungligen postat av Densistafilosofen
Vilka värderingar har ni ?
• Behandla alla såsom dem behandlar dig
• Behandla alla såsom du vill bli behandlad
Det finns många teorier å tankar.
• Får man trampa på ens tår i fall han/hon trampar på dina
• Får man döda en i fall han dödat en familjemedlem till en
Ni kan breda ut frågorna om ni vill
Men tacksam för dar oxåå
Jag anser att bara för man blir dumt behandlad behöver man inte sjunka till samma låga nivå. Folk retar sig på avsaknad av negativ respons, dvs oftast när man blir dåligt bemött väntar sig personen en reaktion som är negativ. Bättre att le och gå där ifrån.
Man kan vara artig och trevlig men man kan inte kräva det av andra, t.ex en del mår dåligt och orkar inte tänka på sånt. För även om jag värderar egenskaperna högt får man leva med att vissa tycker man är mesig/töntig som bryr sig om sådant.
Jag tycker man har rätt att ge igen verbalt om man blir kränkt på något sätt vid tillfällen det är uppenbart att personen försöker få dig att må dåligt/trycka ner dig. Man ska inte gå med knuten näve i byxfickan, man behöver inte ta skit utan för den skull ge igen med lite stil likt en kort och kärnfull kommentar som summerar det dåliga bemötandet och får personen att känna sig bortgjord. Men man får tänka efter, en del skämtar väldigt rått utan eftertanke och då ska man inte ta åt sig. Personligen bryr jag mig inte, finns andra saker att lägga energi på enligt mig.
Nej, öga för öga tand för tand är stenåldersnivå. Det enda undantaget är sexbrottslingar som begått våldtäkt eller vid pedofili. Anser det tyder på avsaknad av spärrar och gör personen till en farlig individ för människor i dess närhet. Självklart ska bevisningen vara helt 100%-ig för att rendera i döden som straff. Man gör samhället en tjänst och kan lägga resurser på att rehabilitera dom som vill och inte slösa tid på känslokalla individer med förvridna värderingar.
Andra värderingar som jag har är att man skadar inte kvinnor, barn och äldre personer. Killar som bråkar är inte sunt, men den feghet i att ge sig på fysiskt svagare personer är ändå förkastligare än två alfa-hanar med för mycket hormoner som ryker ihop. Jag är fredlig och anser det vara fel vem som en bråkar, men mer förståligt än våld mot värnlösa. Har själv varit dumfull och muckat bråk men dricker inte alkohol längre och därför förblir lugn och ej våldsam.
Lojalitet mot sina vänner är sällsynta värderingar, hellre fem personer som finns där än femtio facebook-polare som endast är lojala om de själva tjänar på det. Man märker rätt snabbt vem som både hjälper och blir hjälpt snarare än stjälper utan tanke på ömsesidig lojalitet och hur bra man mår utan att behöva vara misstänksam eller ifrågasätta motivet bakom varje handling.
Ärlighet. T.ex hittar du en plånbok lämnar du den till ägaren medveten om att du inte ruckade på dina värderingar även fast du inte skulle bli avslöjad. Eller om du köper något men det är oklart om du betalat hela summan (hänt mig), då tog båda på sig misstaget och summan halverades för ingen kom ihåg om man betalat eller inte. Jag lever nästan som jag lär, lurat en person i gång men jag skäms än idag även om han varit oärlig mot mig innan vid några tillfällen.
Medkänsla. Förmågan att förstå andras känslor och inte tro att man lider ensam. Har själv problem med det, gråter aldrig vilket medför att man felaktigt blivit klassad som känslolös av vissa. Men jag pallar inte ens att läsa nyheterna utan att må dåligt. Om personerna som pekat ut mig som känslokall kunde ha lite medkänsla och sätta sig in i min sits. Folk ifrågasatte min sorg när jag såg min bästa vän ta sitt sista andetag, men min sorg är stor trots att jag inte kunde gråta.
Respekt. Respektera och få respekt. Försöker att bemöta min omgivning med respekt, den jag respekterar mest bland vänner är också den jag lyssnar mest på när dom har en åsikt som inte ligger i linje med min. Att dumförklara någon som inte tycker som du är vanligt men respektlöst.
Godhet. När någon är osjälvisk och snäll fast man inte förtjänat det.
Ska tillägga innan folk försöker döma mig, jag tror inte jag är perfekt och FÖRSÖKER leva efter mina värderingar men det är inte alltid så lätt. Har varit en skit och är hatad av vissa, men jobbar medmigsjälv men det tar tid. År. Jag är också medveten om att jag säger emot migsjälv men man är bara människa och gör så gott man kan.