2012-10-03, 02:50
Medlem
Hej! Jag är en fattig stackare som inte har 10 tusen o lägga på körkort. Vad jag har förstått så kan jag ta körkort i Rumänien vilket endast ska kosta 700 kronor, och sen är det bara o börja köra i Sverige som med ett vanligt körkort. Vet någon om det finns något företag i Rumänien som kör kurser på engelska just för utlänningar eller om det finns någon intensivkurs som kostar lite extra men som går på typ 1 timme?
Citera
2012-10-03, 03:01
Medlem
RevisionistChannels avatar
Se här

http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/nyheter/2012/01/18/korkort-till-salu-i-osteuropa
Citera
2012-10-03, 03:19
Medlem
VemSaDets avatar
Undrar jag med. Nån som vet hur det är i Ungern enklare?
Citera
2012-10-03, 06:21
Medlem
Frågan som då uppstår är, kan du köra bil ? Har du gjort halkbana och vet vad som händer samt du ska göra när du får vattenplaning/sladd på vägen.

Eller vill du bara ha "kortet" och tuta o köra ? Då blir du ju en jävla trafikfara, när du inte heller förstår regler samt skyltar i Sverige. Visst det är billigare men billigare än inte alltid den bästa lösningen.

Har du därmot den kunskapen som jag misstänker du inte har ovan och pengarna för körskola utan bara vill ta det billigt så ja varför inte. Men å andra sidan hade du kunskapen så hade inte körkortet kostat dig mer än 1000kr i Sverige heller. Teori+halkbana+uppkörning=1500kr kanske, minns inte priserna helt.
Citera
2012-10-03, 10:49
Medlem
orvarens avatar
Hmm,har du inte råd att ta körkort?

Men du har råd att skaffa bil?
(enbart försäkring och skatt är väl iaf minst 500kr/månad,plus soppa och "annat"..)

Fortsätt cykla...
Citera
2012-10-03, 10:52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
Undrar jag med. Nån som vet hur det är i Ungern enklare?
Ja,absolut! Både ungerska och Rumänska är enkla språk,lätta att förstå!

Egypten ska vara bra att ta körkort i också! Sist (åttitalet) jag hörde något om svårigheten där,så satte man sig i bilen,utropade typ "Insh Ahllah!" (om gud vill typ..) la i backen,la i växel framåt,körde ett varv runt kvarteret och Voila'-KÖRKORT!
(troligtvis blir man en väldigt kompetent förare av detta..)
Citera
2012-10-03, 15:38
Medlem
BoBerg31s avatar
Visst kan du nog hitta en "leverantör" av körkort i Rumänien för under 1000 lappen. Fast för att löna sig borde du redan vara boende där, då resa och uppehälle där för ett par dagar ökar kostnaden med ett antal tusenlappar. Sen måste du nog också ansöka om körkortstillstånd, det gör du på lokala myndigheten, men då är det bara rumänska som gäller och ansökan ska göras på plats, möjligtvis kan din lokala "leverantör" hjälpa dig men det lär kosta extra då kötiden på sådana här ställen är minst 3-4 timmar. Sen är risken också stor att du blir lurad, då många av dessa "leverantörer" har inget kontor, och endast hotmailadress och ett kontantkortsmobilnummer som kontaktmöjlighet.
Citera
2012-10-03, 15:44
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candydollheart90
Hej! Jag är en fattig stackare som inte har 10 tusen o lägga på körkort. Vad jag har förstått så kan jag ta körkort i Rumänien vilket endast ska kosta 700 kronor, och sen är det bara o börja köra i Sverige som med ett vanligt körkort. Vet någon om det finns något företag i Rumänien som kör kurser på engelska just för utlänningar eller om det finns någon intensivkurs som kostar lite extra men som går på typ 1 timme?

sök på "scoala de soferi + limba engleza + bucuresti" om du söker något i Bukarest på engelska.
Citera
2024-04-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoBerg31
sök på "scoala de soferi + limba engleza + bucuresti" om du söker något i Bukarest på engelska.

Något nytt om körskolor där man kan ordna körkort lätt. Jag har Svenskt körkort för bil men skulle vilja komplettera för MC. Krävande jobb så jag har inte riktigt tid för den Svenska modellen...
Men jag kan kanske betala mig ur detta.... ;-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in