Jag tycker att det är bra förslag. Det är ju redan så när det gäller dagsböter.Skulle iaf vara bra för mig med min a-kasse inkomst.Men man behöver ju inte köra för fort...
Jag tycker det är ett väldigt bra förslag. Bra att det ska efterlikna dagsbots-systemet. Och nej, fattiga får inte hur låg som helst, det finns en satt minsta-nivå på hur stor en dagsbot är, oavsett inkomst.
Dock föredrar jag systemet som gäller på finsk mark. I Sverige så räknas allt utifrån ens inkomst. I Finland så räknar de in alla tillgångar, inklusive fastigheter, fonder, aktier, och pengar på banken. Så där kostar det verkligen mer för de rika, och ändå en del för de med mindre inkomster. Mycket bättre motivation tycker jag.
Det tråkiga med allt sånt här är att det endast är de "skötsamma" personerna som systemet kommer att fungera på. Alltså du är en normal Svensson med jobb etc som kör för fort och sen betalar böterna.
Hur skall man komma tillrätta med folk som i praktiken gjort sig straffimmuna? Ergo de har så stora skulder till kronofogden att det inte spelar någon roll om ifall de kör för fort, parkerar hur som helst eller i övrigt begår bötesbrott.
Här borde man ha en direkt korrelation till fängelset kan jag tycka, klarar du inte av att betala böterna så får du vackert sitta i finkan olika många dagar beroende på t.ex hur fort du kört.