2012-10-02, 18:34
Medlem
pheews avatar
http://www.vk.se/707448/trafikboter-efter-inkomst

Vad tycker ni om detta, bra eller dåligt?
Citera
2012-10-02, 18:45
Medlem
hakkemans avatar
Dåligt. Ett brott bör inte vara mindre kostsamt för man tjänar mindre. Sen är det ju oerhört fel ur en rättviseaspekt.
Citera
2012-10-02, 18:48
Medlem
gregeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkeman
Dåligt. Ett brott bör inte vara mindre kostsamt för man tjänar mindre. Sen är det ju oerhört fel ur en rättviseaspekt.

Många brott är ju det, när man blir tilldömd dagsböter så grundas de på inkomsten.
Citera
2012-10-02, 19:01
Medlem
nicodeas avatar
Jag tycker att det är bra förslag. Det är ju redan så när det gäller dagsböter.Skulle iaf vara bra för mig med min a-kasse inkomst.Men man behöver ju inte köra för fort...
Citera
2012-10-02, 19:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tycker de är helt rätt, varför ska de med gott om pengar inte bli straffade ordentligt när de gör fel?
Citera
2012-10-02, 19:02
Medlem
Hampsishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakkeman

Men bötern borde ju inte var nästintill obetydlig för dem rika ? Fungerar åt båda hållen vettu.
Citera
2012-10-02, 19:27
Medlem
Emerains avatar
Jag tycker det är ett väldigt bra förslag. Bra att det ska efterlikna dagsbots-systemet. Och nej, fattiga får inte hur låg som helst, det finns en satt minsta-nivå på hur stor en dagsbot är, oavsett inkomst.

Dock föredrar jag systemet som gäller på finsk mark. I Sverige så räknas allt utifrån ens inkomst. I Finland så räknar de in alla tillgångar, inklusive fastigheter, fonder, aktier, och pengar på banken. Så där kostar det verkligen mer för de rika, och ändå en del för de med mindre inkomster. Mycket bättre motivation tycker jag.
Citera
2012-10-02, 20:07
Medlem
negetes avatar
Helt sjukt, ska man ge längre straff till dem som har fler år kvar i livet också eller?

Det här är klass/ekonomi diskriminering, inte mitt fel att du är en fattig a-lagare.

Ungefär som att ge större straff om en man utnyttjar en kvinna sexuellt än tvärtom á la kvinnofridskränkning
Citera
2012-10-02, 23:47
Medlem
Gubbkepsens avatar
Det tråkiga med allt sånt här är att det endast är de "skötsamma" personerna som systemet kommer att fungera på. Alltså du är en normal Svensson med jobb etc som kör för fort och sen betalar böterna.

Hur skall man komma tillrätta med folk som i praktiken gjort sig straffimmuna? Ergo de har så stora skulder till kronofogden att det inte spelar någon roll om ifall de kör för fort, parkerar hur som helst eller i övrigt begår bötesbrott.

Här borde man ha en direkt korrelation till fängelset kan jag tycka, klarar du inte av att betala böterna så får du vackert sitta i finkan olika många dagar beroende på t.ex hur fort du kört.
Citera
2012-10-03, 09:17
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rättspolitik diskuteras annorstädes.

Således: Juridik -> Politik - Inrikes

/Mod
Citera
2012-10-03, 10:03
Medlem
bombaccis avatar
Löjligt förslag. Så den "rike" ska straffas hårdare för samma slags trafikbrott? Varför inte införa det i brottmål med?

T ex vid misshandel

Fattig LO arbetare blir straffet 2 veckor på sing sing
Rik företagare: Livstid!!!

Tillspetsat javisst, men blir löjligt när den rike ska straffas på andra sätt just för att han/hon är rik.
Citera
2012-10-03, 10:06
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Löjligt förslag. Så den "rike" ska straffas hårdare för samma slags trafikbrott? Varför inte införa det i brottmål med?

T ex vid misshandel

Fattig LO arbetare blir straffet 2 veckor på sing sing
Rik företagare: Livstid!!!

Tillspetsat javisst, men blir löjligt när den rike ska straffas på andra sätt just för att han/hon är rik.

När det gäller dagsböter så funderar det delvis på det sättet idag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dagsb%C3%B6ter

Det innebär att om dagsböter utdöms för ett trafikbrott, så är del av boten uträknad efter inkomst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in