Polisen kommer inom snar framtid att söka igenom min datorn efter spår efter olika saker.
Finns det något program jag kan ladda ner för att förhindra att dom gör intrång i den? Kryptera den eller formatera den, vad som helst som kan hjälpa mig?
Diskutera vad som är bäst för mig att göra samt vart jag kan hitta bra program.
Om du vet om innan att dom ska söka igenon datorn varför inte ställa den hos någon vän och sen ha en gammal hemma? Eller kanske trycka i nån gammal hårddisk i datorn och stoppa undan dom du har i nu? Tycker jag verkar smidigast iaf.
Se bara till att använda en lång och komplicerad nyckel. Kan vara exempelvis Hej1Jag2Heter3Pelle4Och5Ibland6Så7Suger8Jag9På10Mi n11Pappas12Kuk13, lätt att komma ihåg men omöjligt för polisen att knäcka då de måste köra så kallad brute force vilket betyder att man prova varenda möjlig kombination tills man hittar rätt (använder du en så lång som jag skrev så kommer de inte att lyckas knäcka den med dagens datorkraft). Om de skulle fråga dig efter den så har du glömt bort den. Notera dock att om du krypterar disken så är det väl mer eller mindre en indikation på att du har något att dölja men så länge polisen inte kan bevisa att det är något olagligt så är du säker.