2012-10-02, 11:44
Medlem
Djyrizs avatar
Som min rubrik lyder är chinos finbyxor? Börjar på ny arbetsplats till veckan och kan tycka det blir tråkigt att gå runt i kostymbyxor jämt och ständigt så skulle vilja variera lite med chinos men min fråga kvarstår är chinos finbyxor?

Diskutera!
Citera
2012-10-02, 11:50
Medlem
bitchinhighheelss avatar
ja, för en kille iaf
Citera
2012-10-02, 11:51
Medlem
Djyrizs avatar
Vilken tur att jag är av det manliga könet då!
Citera
2012-10-02, 11:57
Medlem
chinos fungerar kanon med skjorta och ev. pull-over etc och fortfarande se bra ut. Beror ju självklart på roll och klädstil på jobbet men fungerar för de flesta kontorsjobb.
Citera
2012-10-02, 11:59
Medlem
Fixiebikes avatar
Chinos för mig är smart casual, dvs "uppklädd ledig" klädsel, och anses även vara business casual. Om du får ha lediga byxor på din arbetsplats tycker jag gott att du kan bära chinos, men att kalla dem "finbyxor" anser jag vara en bra vag och missriktad beskrivning om det handlar om västerländska klädkoder.
Citera
2012-10-02, 13:33
Medlem
RedSpys avatar
Jag skulle säga att det är lite finare casual.
Citera
2012-10-02, 14:13
Medlem
Jag skulle inte kalla det finbyxor, bara lite finare slappabyxor. Nåt att ha på en casual friday kanske..
Citera
2012-10-02, 15:43
Medlem
AndrewBernards avatar
"Finbyxor" skulle jag inte klassa det som, även om det kan vara ett lite stiligare alternativ
Citera
2012-10-02, 15:43
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djyriz
Som min rubrik lyder är chinos finbyxor? Börjar på ny arbetsplats till veckan och kan tycka det blir tråkigt att gå runt i kostymbyxor jämt och ständigt så skulle vilja variera lite med chinos men min fråga kvarstår är chinos finbyxor?

Diskutera!

Vad är "finbyxor"?
Fråga din chef om dresscode istället så slipper du chansa.
De flesta arbetsplatser tillåter jeans och skjorta idag.
Citera
2012-10-02, 16:13
Medlem
Djyrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Vad är "finbyxor"?
Fråga din chef om dresscode istället så slipper du chansa.
De flesta arbetsplatser tillåter jeans och skjorta idag.

Det var bara något som slog mig igår kväll, ska absolut fråga honom också. Blev bara fundersam på om det var finbyxor eller inte, det ser ju onekligen snyggt ut med en vit skjorta.

Tack för alla svar!
Citera
2012-10-03, 00:11
Medlem
ansiktsbokarens avatar
Ett par chinos i klassiskt snitt är mer formella än jeans men de allra flesta chinos man ser i Sverige är smala och är på inget sätt mer formella än jeans. Färg och passform är relevant om du vill diskutera chinos som formellt eller icke formellt.
Citera
2012-10-03, 11:36
Medlem
Chinos är inte finbyxor. De enda som tror det är samma människor som tror att ha skjorta (vilken som helst) på sig är att vara uppklädd.

Det beror däremot på passform och färg. Ett par mörka chinos i en mer klassisk passform (det vill säga inte för smala och låga i midjan) är betydligt mer formella än ett par i en skrikig färg som följer det senaste i passformsmode.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in