2005-04-03, 20:57
Medlem
Jag har vi ett flertal tillfällen stött på olikhet i skrivsätt för pronomen Er/er. Såsom:

Jag frågar er: Är detta Er bil?

Vad är rätt och vad är fel? Kan man använda båda skrivsätten? Finns det en distinkt skillnad mellan de olika skrivsätten, eller är valet helt enkelt godtyckligt? Kan liknande eventuella regler även tillämpas för ordets subjektsform Ni/ni? Föreligger det liknelser i reglerna med det engelska ordet your/you (possessiv form/objektsform)?

Frågor, frågor, frågor, jag är förvirrad men blir tacksam för Er – eller er – hjälp.
Citera
2005-04-03, 21:14
Medlem
hårdkårs avatar
Er är mer formellt precis som Ni. Ett litet e i er visar på att det är en grupp liksom litet n i ni.

"Är det här din bil?" är mer vardagligt där man duar någon.
Citera
2005-04-03, 21:48
Medlem
Ruskigbusss avatar
Er och Ni är tilltalsform för en person - används i stället för din resp du.
er och ni är tilltalsform för flera personer.
Citera
2005-04-03, 22:07
Medlem
Mockens avatar
Er och ni stavar alltid jag med liten bokstav (Utom o början av mening såklart). Det finns tydligen inget rätt eller fel.

fråga
Skall man använda du eller Ni? Och skall det då vara liten eller stor bokstav?
svar

Valet mellan du och Ni uppfattas av många som krångligt. Bruket växlar och det gör även åsikterna. Vissa personer uppfattar Ni som avståndstagande eller nedlåtande, medan andra upplever det som artigt. På samma sätt uppfattar vissa du som alltför intimt och andra det som helt neutralt. Även Du med stor bokstav, som förekommer ibland, uppfattas av vissa som avståndstagande.

Svenska språknämnden tar inte ställning när det gäller valet av tilltalspronomen. För användningen av stor och liten bokstav vill vi dock ge följande regler:

Vid tilltal till en person:
• Skriv alltid du med liten bokstav.
• Skriv alltid Ni med stor bokstav.

Vid tilltal till flera personer:
• Skriv ni med liten bokstav i de fall man skulle tilltala var och en med du.
• Skriv Ni med stor bokstav i de fall man skulle tilltala var och en med Ni.

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=33348;objekttyp=lan
Citera
2005-04-05, 13:46
Medlem
Jag har tidigare varit obenägen att använda stavningen Er. Detta för att jag ansåg att Er gav indirekt en alldeles för hård betoning med en medföljande negativ klang. Känslan var att man sköt över ansvar och skyldighet till motparten. Men med mina nya insikter skall jag utnyttja stavningen Er/Ni mer frekvent.
Citera
2005-04-05, 17:54
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne
Jag har tidigare varit obenägen att använda stavningen Er. Detta för att jag ansåg att Er gav indirekt en alldeles för hård betoning med en medföljande negativ klang. Känslan var att man sköt över ansvar och skyldighet till motparten. Men med mina nya insikter skall jag utnyttja stavningen Er/Ni mer frekvent.

Usch... Skriv dig/du istället. Ogillar Er/Ni starkt.
Värsta är när företag skriver det också. "Denna dammsugare är Er dröm... blabla.."
Citera
2005-04-05, 20:58
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne

Ett stort problem med orden är att de förändrar skriftbilden helt, vilket gör det mycket svårare att läsa - det tager mycket längre tid att läsa en text med E(de)r än en med dig, och som Mocken citerade uppfattar »[v]issa personer [...] Ni som avståndstagande eller nedlåtande».

Citat:
Ursprungligen postat av Regeringen!
En undersökning som Riksskatteverket nyligen
gjort visar att de flesta föredrar tilltalsordet du i
information från skatteförvaltningen. En ganska
stor grupp tycker att du eller ni inte spelar någon
roll. De som föredrar ni är den minsta gruppen,
en grupp som består mest av yngre.
Vem tycker vad?
Det är alltså bland de yngsta (16-34 år) som de
flesta ni-förespråkarna finns. Men även i den
yngsta gruppen finns en majoritet för du. Det
största stödet för du finns bland de äldre
(65-75 år).
Resultatet stämmer bra med vad språkforskare
noterat i samhället de senaste åren. De yngre
känner inte till de negativa associationer som förr
förknippades med tilltalet ni. De uppfattar det
som artigt tilltal snarare än något som markerar
distans eller till och med är lite nedlåtande.
Citera
2007-07-05, 15:56
Medlem
skriva ni med stor boksatv mitt i meningar?

Efter en muntlig fight på jobbet behöver jag nu svar. Jag fick i skolan lära mig att i Svenska språket skriver man ni med liten bokstav om det inte förekommer först i en mening. Jag har reagerat allt oftare att folk skriver ni som "Ni" och er som "Er" mitt i meningar och min fråga är då, är detta ett korrekt sätt att skriva på? Det ser för j-t ut tycker jag personligen iaf.
Citera
2007-07-05, 19:51
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas24
Efter en muntlig fight på jobbet behöver jag nu svar. Jag fick i skolan lära mig att i Svenska språket skriver man ni med liten bokstav om det inte förekommer först i en mening. Jag har reagerat allt oftare att folk skriver ni som "Ni" och er som "Er" mitt i meningar och min fråga är då, är detta ett korrekt sätt att skriva på? Det ser för j-t ut tycker jag personligen iaf.

Se Mockens inlägg...

För övrigt tycker jag Er/Ni visar på avståndstagande, men inte alltid i negativ bemärkelse.

Vi vill välkomna Er som kund hos oss.
Avståndstagande, men på ett artigt sätt. Företaget försöker visa lite underlägsenhet och därmed få kunden att känna sig viktig.

Vi vill påminna Er som kund hos oss att betalning för Januari månad uteblivit.
Också avståndstagande, men eftersom det har en anklagande ton blir det företaget som ser ner på sin kund.
Citera
2007-07-05, 20:17
Medlem
Belenuss avatar
Vid tilltal till flera personer:
• Skriv ni med liten bokstav i de fall man skulle tilltala var och en med du.
• Skriv Ni med stor bokstav i de fall man skulle tilltala var och en med Ni.

Och om man skulle tilltala vissa i gruppen med du, men andra med Ni, vad gäller då?
xD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in