Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Se kap 16 Utsökningsbalken.
Tack! Det verkar finnas massor med matnyttigt där!
Citat:
3 § Avhysning skall genomföras så att skälig hänsyn tas till såväl sökandens intresse som svarandens situation.
Om möjligt skall avhysning ske inom fyra veckor från det att behövliga handlingar kom in till kronofogdemyndigheten.
Avhysning får ske tidigast en vecka från det att svaranden bereddes tillfälle att yttra sig eller, om svaranden är bosatt utomlands, två veckor från det att underrättelse sändes till honom.
4 § Om det behövs av hänsyn till svaranden får kronofogdemyndigheten medge anstånd med avhysningen under högst två veckor från utgången av den tid som anges i 3 § andra stycket. Föreligger synnerliga skäl får anståndet utsträckas till högst fyra veckor, om skälig ersättning betalas för hela den anståndstid som har medgivits av myndigheten.
Har på grund av 3 § tredje stycket hinder mött att genomföra avhysningen inom den tid som anges i 3 § andra stycket, skall anståndstiden räknas från den dag då förrättningen tidigast hade kunnat äga rum.
Jag är inte vidare bra på att förstå lagtext så jag vill veta om jag förstått det hela rätt.
Dag 1: Ansökan kom in till Kronofogden.
Dag 2 - 27: Kronofogden ska försöka nå henne och meddela henne om att hon ska avhysas. Hon har här möjlighet att bekämpa avhysningen.
Dag 28: Här ska kronofogden helst avhysa henne, även om de inte lyckats få tag på henne.
Dag 43 - 57: § 4 säger att Kronofogden kan skjuta upp avhysningen med 2 veckor. Men finns det synnerliga skäl så kan den skjutas upp med hela 4 veckor.
Dag 58: Nu finns det inte längre någon ursäkt för Kronofogden att försöka nå henne utan nu måste ahysningen ske!
Stämmer detta? Dagarna kan vara fel upp till ett par dagar (huvudräkning är jobbigt

) men kontentan är att avhysning måste ske inom 8 veckor = 2 månader från det att ansökan kommit in (såvida hon inte valt att bestrida denna ansökan).