2012-10-02, 00:06
Medlem
Jag har en bekant som hyrt ut i andra hand och inte fått betalt. Hyresgästen svarar inte på samtal eller något. Så kronofogden har kopplats in och de har skickat brev till henne samt varit och knackat på, men hon svarar inte utan ignorerar helt och hållet. Men kronofogden fortsätter försöka nå henne medan min vän får betala dubbla hyror under tiden.

Frågeställning:

1. Kronofogden vägrar ge svar på hur länge man ska hålla på att försöka nå henne. Kronofogden har redan haft fallet i fyra månader och när vännen frågar kronofogden om hur länge det kan ta så svarar de bara "flera månader". Så fråga 1 är om det finns en övre tidsgräns och om min vän har någon rätt att ställa krav på att kronofogden går till plan B och åter tar lägenheten med våld? Har man inte rätt att få en exakt tidsgräns istället för "flera månader"?

2. Detta är relaterat till fråga 1. Om man anser att kronofogden drygar ut löjligt länge, vart ska man då vända sig för att anmäla kronofogden? Det verkar som att kronofogden inte är särskilt sugna på att agera och detta går ju bara ut över vännen, hennes ekonomi och psykiska tillstånd. Är det JO som gäller?

3. Preskriptionstiden får skulder till privatpersoner verkar vara 10 år. Om personen inte betalar tillbaka inom 10år, kommer min vän få pengar från annat håll eller blir han då helt utan?
Senast redigerad av Linola 2012-10-02 kl. 00:26.
Citera
2012-10-02, 00:24
Medlem
EckiEckis avatar
Finns det en dom från hyresnämnden eller ett utslag från KFM?
Du skriver att KFM har kopplats in, men exakt VAD har gjorts?
Citera
2012-10-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Finns det en dom från hyresnämnden eller ett utslag från KFM?
Du skriver att KFM har kopplats in, men exakt VAD har gjorts?
Det finns ingen dom från hyresnämnden. Borde man skicka in en anmälan till dem eller ska man låta Kronofogden ha sin gång (eller kanske en anmälan görs automatiskt när man gör en anmälan till Kronofogden, jag är dåligt påläst om sånt här)?

Vad jag har förstått så har följande gjorts: Kronofogden har försökt nå svaranden för att underrätta henne om att en ansökan om avhysning har inkommit. Man har försökt nå henne via brev, via telefon och genom att gå och knacka på dörren till lägenheten som hon ockuperar. De ska även kolla med grannar för att se om hon bor där. Mer än så har man inte gjort (och försöka nå henne har man gjort i nu 3-4 månader). Det borde ju finnas en gräns för hur länge man ska försöka nå henne?

Tilläggas: den här kvinnan redan har skulder hos kronofogden.
Sen så finns det inte längre någon el (den stängdes av mha hyresvärden) till lägenheten så hon bor säkert inte ens där längre.
Senast redigerad av Linola 2012-10-02 kl. 00:45.
Citera
2012-10-02, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linola
Jag har en bekant som hyrt ut i andra hand och inte fått betalt. Hyresgästen svarar inte på samtal eller något. Så kronofogden har kopplats in och de har skickat brev till henne samt varit och knackat på, men hon svarar inte utan ignorerar helt och hållet. Men kronofogden fortsätter försöka nå henne medan min vän får betala dubbla hyror under tiden.

Frågeställning:

1. Kronofogden vägrar ge svar på hur länge man ska hålla på att försöka nå henne. Kronofogden har redan haft fallet i fyra månader och när vännen frågar kronofogden om hur länge det kan ta så svarar de bara "flera månader". Så fråga 1 är om det finns en övre tidsgräns och om min vän har någon rätt att ställa krav på att kronofogden går till plan B och åter tar lägenheten med våld? Har man inte rätt att få en exakt tidsgräns istället för "flera månader"?

2. Detta är relaterat till fråga 1. Om man anser att kronofogden drygar ut löjligt länge, vart ska man då vända sig för att anmäla kronofogden? Det verkar som att kronofogden inte är särskilt sugna på att agera och detta går ju bara ut över vännen, hennes ekonomi och psykiska tillstånd. Är det JO som gäller?

3. Preskriptionstiden får skulder till privatpersoner verkar vara 10 år. Om personen inte betalar tillbaka inom 10år, kommer min vän få pengar från annat håll eller blir han då helt utan?

1.fogden försöker först nå personen med post. svarar inte personen på den delgivningen så skickas delgivningsman ut. Denna delgivningsman försöker ett par gånger nå personen om den inte öppnar sedan brukar en spikning av delgivningen fixas.. Begär att dom får ansöka om spikning eftersom hon håller sig undan delgivningsmannen.

2. Anmäl till DI. Datainspektionen. Antar att du kan JO anmäla oxå.

3.Skulden behöver hållas levande så att säga för att inte preskiberas.. Att skicka in skulden till fogden då och då håller skulden levande då delgivning sker. Så länge någon delges skulden så preskiberas den inte även om det går över 10 år. Dvs om jag skickar in om en skuld till fogden vart 3 år så försvinner inte skulden pga av preskibering.
Citera
2012-10-02, 07:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det finns ingen dom från hyresnämnden. Borde man skicka in en anmälan till dem eller ska man låta Kronofogden ha sin gång (eller kanske en anmälan görs automatiskt när man gör en anmälan till Kronofogden, jag är dåligt påläst om sånt här)?

KFM får inte avhysa någon utan att det finns:

En dom från hyresnämnden.
En dom från domstol.
Ett utslag från KFM.

Utan någon av dessa tre blir det ingen avhysning.

Har ni sagt att ni vill ha ett utslag från KFM, eller har ni bara bett dem underrätta personen om att vederbörande ska ut?

Det börjar (för mig) kännas som om ni bett KFM om fel sak?
Citera
2012-10-02, 07:52
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Tilläggas: den här kvinnan redan har skulder hos kronofogden.
Sen så finns det inte längre någon el (den stängdes av mha hyresvärden) till lägenheten så hon bor säkert inte ens där längre.

Men se till att försöka kolla detta, har hon övergivit lägenheten så får du själv återta den.

Åkt dit och kolla och ser den övergiven ut så ring en låssmed och byt lås och töm lägenheten.
Citera
2012-10-02, 11:25
Medlem
Citat:
KFM får inte avhysa någon utan att det finns:

En dom från hyresnämnden.
En dom från domstol.
Ett utslag från KFM.

Utan någon av dessa tre blir det ingen avhysning.

Har ni sagt att ni vill ha ett utslag från KFM, eller har ni bara bett dem underrätta personen om att vederbörande ska ut?

Skitsnack!
Fogden får visst vräka någon utan en dom från hyresnämden eller domstol.. det är om den somska bli vräkt motsätter sig det hela dom måste ha in dom från hyresnämden..
Citera
2012-10-02, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Men se till att försöka kolla detta, har hon övergivit lägenheten så får du själv återta den.

Åkt dit och kolla och ser den övergiven ut så ring en låssmed och byt lås och töm lägenheten.
Stämmer heller inte.. Gör du detta så bryter du mot lagen och du kan själv åka dit på det.
Citera
2012-10-02, 11:40
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poxan
Skitsnack!
Fogden får visst vräka någon utan en dom från hyresnämden eller domstol.. det är om den somska bli vräkt motsätter sig det hela dom måste ha in dom från hyresnämden..

Helt fel. Självklart måste det finnas ett lagakraftvunnen (alternativt en dom/beslut som enligt särskilt förordnande för verkställas utan hinder av att det vunnit laga kraft) dom eller beslut
för att KFM skall få verkställa en avhysning.

Citat:
Stämmer heller inte.. Gör du detta så bryter du mot lagen och du kan själv åka dit på det.

Du är en focking idiot! Posta inte smörja när du inte vet ett ruttet piss.

JB 12 kap 27 § 1.a stycket :

"27 § Om hyresgästen överger lägenheten, får hyresvärden genast återta den."

Lagrummet har tillkommit just för att komma till rätta med sådana situationer som TS har råkat
ut för. Har hyresgästen övergivit lägenheten skall man inte behöva utverka en dom/beslut som
sen skall verkställas av KFM utan här får man själv på egen hand återta besittningen.
Citera
2012-10-02, 11:45
Medlem
Citat:
Skitsnack!

Läsförståelsen var tydligen inte den bästa? Vilken del av utan någon av dessa tre var det du inte förstod?

Citat:

Skitsnack, läs 12 kap § 27 i Jordabalken en gång till.

EDIT: Pucktvå (igen), måste lära mig skriva fortare.
Citera
2012-10-02, 12:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Skitsnack!

Jahopp...
http://www.kronofogden.se/Vrakning.html

"För att du ska kunna vräkas måste hyresvärden först skaffa ett beslut (utslag) från Kronofogden eller ett beslut från domstol där det står att du ska flytta. Därefter kan hyresvärden vända sig till Kronofogden för att få dig vräkt. Om du inte flyttar frivilligt är det Kronofogdens uppgift att se till att bostaden töms en bestämd dag. Innan vräkningen kan genomföras måste både hyresvärden och Kronofogden ha underrättat socialförvaltningen."
Citera
2012-10-02, 16:21
Medlem
Citat:
De bad klart och tydligt om avhysning och anmälan begärde just det, så det borde vara rätt sak. Kronofogden har ju svarat "efter flera månader" på frågan "hur lång tid ska ni försöka nå henne innan ni går in i lägenheten?", men problemet är det vaga uttrycket "flera månader". Han har knappast råd att betala dubbelhyra i 10 månader...

Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic

Det ska jag tipsa honom om! Måste lägenheten vara helt övergiven (alla hennes prylar borta) eller hur avgör man om personen har övergett lägenheten? Borde inte det faktum att KFM försökt nå henne via brev och knackat på flera gånger utan svar vara ett tecken på att hon övergett lägenheten?
Senast redigerad av Linola 2012-10-02 kl. 16:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in