2012-10-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Det finns väl inget som säger att Big Bang måste vara en lokal företeelse trots att universum är oändligt? Universum kan väl ha nått oändlig storlek under inflationen (som är väldigt svårgripbar).
Var går gränsen mellan ändllig och oändlig och när passerades den?
Citera
2013-02-21, 17:13
Medlem
Formidees avatar
I vilket sorts medium expanderar universum?

Hej, jag ställde en liknande fråga i fysikforumet men fick inget seriöst svar.

Kan någon här kortfattat förklara för mig hur universum kan expandera utan att det finns ett rum att expandera i?

Förutsätter inte en expansion att det finns ytterligare ett rum, utanför vårt universum?
Citera
2013-02-21, 17:33
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee

Kan någon här kortfattat förklara för mig hur universum kan expandera utan att det finns ett rum att expandera i?

Förutsätter inte en expansion att det finns ytterligare ett rum, utanför vårt universum?

Nja, kan det inte expandera i intet?
Diametern på vårt universum ökar mätt från insidan, och eftersom utsidan inte finns så är frågan där irrelevant.

En annan vanlig förklaring, som jag själv ställer mig frågande till.
Tänk dig att vårt universum är 2-dimentionellt och motsvarar ytan på en ballong. på ytan är det målat prickar, Galaxer.
Om du blåser upp ballongen mer avlägsnar sig prickarna från varandra, och universumet expanderar.
Man skulle ju kunna tycka att denna typ av universum kräver en dimension till att växa i, osynlig för de som bor på ballongytan.
Citera
2013-02-21, 20:36
Medlem
discardeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formidee

Den vanliga analogin är ju att universum är som ytan på en ballong som blåses upp. Den liknelsen är inte superbra då många, som du, får för sig att det måste expandera i nåt rum utanför. Men så är inte fallet. Det är inte nåt som expanderar i ett rum, det är rummet som expanderar. Må vara svårt konceptuellt, men inte omöjligt att förställa sig,

Ett annat svar är Ockhams rakkniv, för att beskriva universums expansion behöver vi inte referera till något rum "utanför" universum, alltså är det rimligt att anta att det inte existerar.
Citera
2013-02-22, 08:47
Medlem
cephs avatar
Sammanfogar med befintlig tråd om expansionen.

/mod
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in