Är det någon uppmätt skillnad på expansionens "hastighet", alltså i vilken hastighet våran galax rör sig ifrån våra närmasta galaxer och de galaxer som ligger längst bort ifrån våran?
edit : Samt är expansionen lika åt alla håll? Upp/ner/höger/vänster/framåt/bakåt?
Samt är expansionens hastighet lika överallt och enbart beroende av avståndet till galaxen vi mäter på eller kan den variera så om vi jämför med 4galaxer, 2st ligger ca 10billioner ljusår bort och 2st 1billion ljusår bort.
Kan då för exempel avståndet till den ena galaxen på 10billioner ljusårs avstånd accelrera snabbare än den på 1billion ljusårs avstånd medans den andra galaxen på 10billioner ljusårs avstånd accelrerar långsammare än den på 1billion ljusårs avstånd? Eller är det som så att avståndet till alla galaxer på ca 10billioners avstånd accelrerar snabbare/långsammare än alla på ca 1billions avstånd.
Senast redigerad av confused... 2012-10-01 kl. 19:33.
Zoomar man in på denna så har en stor majoritet av alla små prickar vilket jag antar är dom galaxer som är längst bort? Blå färg medans det röda på bilden till störst del består av lite större prickar.
Vilket jag tycker verkar konstigt, om universum expanderar med en ökande hastighet så borde det vara raka motsatsen? dvs att de små prickarna består till större del av röd färg och inte blå eftersom dom haft längre tid på sig att accelrera och borde därför ha en högre hastighet ifrån oss?
Är det någon uppmätt skillnad på expansionens "hastighet", alltså i vilken hastighet våran galax rör sig ifrån våra närmasta galaxer och de galaxer som ligger längst bort ifrån våran
När du tänker på expansion måste du förstå skillnaden;
> Universum expanderar så att rummet blir större, ett mått på detta är hastighet per sträcka eller 1/s. Universums expansion är idag ungefär 70km/s/Mpc eller 2.5x10^-18 1/s.
> När du vill se på hur något avlägsnar sig eller närmar sig oss så måste du alltid ha något att "jämföra med".
Så svaret på den frågan är: Det är olika. Beror på vilken referensram du vill ha.
Citat:
Ursprungligen postat av confused...
edit : Samt är expansionen lika åt alla håll? Upp/ner/höger/vänster/framåt/bakåt?
Ja, men lokalt så expanderar inte universum. Detta pga gravitationen.
Citat:
Samt är expansionens hastighet lika överallt och enbart beroende av avståndet till galaxen vi mäter på eller kan den variera så om vi jämför med 4galaxer, 2st ligger ca 10billioner ljusår bort och 2st 1billion ljusår bort.
Ja, just nu som sagt: ~70 km/s/Mpc
Citat:
Kan då för exempel avståndet till den ena galaxen på 10billioner ljusårs avstånd accelrera snabbare än den på 1billion ljusårs avstånd medans den andra galaxen på 10billioner ljusårs avstånd accelrerar långsammare än den på 1billion ljusårs avstånd? Eller är det som så att avståndet till alla galaxer på ca 10billioners avstånd accelrerar snabbare/långsammare än alla på ca 1billions avstånd.
Nu vet vi inte om det finns galaxer på ett avstånd på 10 biljoner, men säg miljarder. (Det är inte lätt med prefix, i astronomin låter allt bara stort till slut).
Men, det finns galaxer idag som rör sig bort från oss i hastigheter större än ljusets. Det beror inte på att de rör sig i rummet snabbare än c, utan att det skapas rum mellan oss och galaxen.
För att förstå det här med expansion kan du testa detta lilla experiment:
Dra ett streck på ett papper. Mät streckets längd. Notera någonstans på pappret.
Markera 5 olika punkter på strecket. Avstånden mellan dem behöver inte vara konstant eller regelbundet. För enkelhetens skull kan du ha någon/några centimeter mellan varje.
Kalla dem A,B,C,D,E.
Streckets längd motsvarar storleken av ditt lilla universum.
Föreställ dig att du är en astronom som bor i en av punkterna.
Välj en punkt att bo på.
Mät avståndet från din punkt till var och en av de andra punkterna.
Föreställ dig nu att du låter ditt lilla universum expandera så det blir dubbelt så stort. Expandera x2.
Rita ditt universum så att det blir dubbelt så långt (stort). Kanske på ett nytt papper eller under.
Se till att alla individuella avstånd dubblats.
Utgå nu igen ifrån din valda punkt och mät avståndet till var och en av punkterna.
Allt har nu blivit större och allt har avlägsnat sig från dig. De punkter som ligger längst ifrån dig ser ut att expandera snabbare än de som är närmre.
Har nu din expansion av ditt universum skett på en tid av Δt, så kan hastigheten som punkterna ser ut att röra sig ifrån dig D/Δt. Där D är avståndet till punkten. Jag skulle föredra att du kör med Δt=1 för att göra allt enklare (Dividera med ett kan 10-åringar göra).
Nu kan du, oavsett vilket punkt du väljer se precis samma sak. Ditt universum förstoras 2x på exempelvis 1 tidsenhet, vilket gör att vart du än befinner dig så ser allt ut att röra sig bort från dig.
När du tänker på expansion måste du förstå skillnaden;
> Universum expanderar så att rummet blir större, ett mått på detta är hastighet per sträcka eller 1/s. Universums expansion är idag ungefär 70km/s/Mpc eller 2.5x10^-18 1/s.
> När du vill se på hur något avlägsnar sig eller närmar sig oss så måste du alltid ha något att "jämföra med".
Jag jämför ju med våran galax som en punkt och andra galaxer som en andra punkt. Kanske är jag som är otydlig.
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Så svaret på den frågan är: Det är olika. Beror på vilken referensram du vill ha.
Ja, men lokalt så expanderar inte universum. Detta pga gravitationen.
Exakt, därför jag jämför med galaxer som utgångspunkt och hur avståndet till andra galaxer ökar/minskar i avstånd ifrån våran.
Citat:
Ja, just nu som sagt: ~70 km/s/Mpc
Nu vet vi inte om det finns galaxer på ett avstånd på 10 biljoner, men säg miljarder. (Det är inte lätt med prefix, i astronomin låter allt bara stort till slut).
Men, det finns galaxer idag som rör sig bort från oss i hastigheter större än ljusets. Det beror inte på att de rör sig i rummet snabbare än c, utan att det skapas rum mellan oss och galaxen.
hmm jag har läst på flera ställen att dom skrivit det som billions. Kanske biljoner och billions inte är samma och jag blandat ihop dom två.
Citat:
För att förstå det här med expansion kan du testa detta lilla experiment:
Dra ett streck på ett papper. Mät streckets längd. Notera någonstans på pappret.
Markera 5 olika punkter på strecket. Avstånden mellan dem behöver inte vara konstant eller regelbundet. För enkelhetens skull kan du ha någon/några centimeter mellan varje.
Kalla dem A,B,C,D,E.
Streckets längd motsvarar storleken av ditt lilla universum.
Föreställ dig att du är en astronom som bor i en av punkterna.
Välj en punkt att bo på.
Mät avståndet från din punkt till var och en av de andra punkterna.
Föreställ dig nu att du låter ditt lilla universum expandera så det blir dubbelt så stort. Expandera x2.
Rita ditt universum så att det blir dubbelt så långt (stort). Kanske på ett nytt papper eller under.
Se till att alla individuella avstånd dubblats.
Utgå nu igen ifrån din valda punkt och mät avståndet till var och en av punkterna.
Allt har nu blivit större och allt har avlägsnat sig från dig. De punkter som ligger längst ifrån dig ser ut att expandera snabbare än de som är närmre.
Har nu din expansion av ditt universum skett på en tid av Δt, så kan hastigheten som punkterna ser ut att röra sig ifrån dig D/Δt. Där D är avståndet till punkten. Jag skulle föredra att du kör med Δt=1 för att göra allt enklare (Dividera med ett kan 10-åringar göra).
Nu kan du, oavsett vilket punkt du väljer se precis samma sak. Ditt universum förstoras 2x på exempelvis 1 tidsenhet, vilket gör att vart du än befinner dig så ser allt ut att röra sig bort från dig.
Exakt så jag menar. Men jag kanske var otydlig med min fråga. Ska försöka förklara igen. 0=våran galax och N-10=10miljarder ljusår ifrån våran. N-2=2miljarder.... osv
Ökar avståndet, alltså är expansionen lika stor mellan 0 och N4,S4,Ö4 och V4 osv??
Är expansionen jämn över allt? alltså ökar avståndet mellan 0 och 8 dubbelt så fort som avståndet mellan 0 och 4? Om inte och om avstånds ökningen mellan t.ex 0 och N-8 är mindre än dubbel så stor som N-4 betyder det att expansionen inte är konstant och att den avtar. Och är den mer än dubbelt så stor betyder det att expansionen accelrerar.
Förstår du mig bättre nu? Jag undrar alltså om det finns några samband i expansionen sett till avståndet till andra galaxer med våran galax som utgångspunkt.
edit : Skillnaden mellan samband och inte samband är att finns det inga samband borde teorin snarare kallas för big bangs !
Finns det samband kan vi peka åt vilket hålla sentrum av vårat synbara universum ligger !
Senast redigerad av confused... 2012-10-02 kl. 00:23.
Några bilder som kanske gör det lättare att förstå vad jag menar.
Med samband och om expansionen är lika stor åt alla håll med jorden som utgångspunkt så skulle det se ut så här, där en stor majoritet av alla galaxer har ett starkt samband med rödförskjutningen och avståndet ifrån oss oavsett vilket håll på himlen vi ser åt.
Nedan är istället ett exempel där det inte finns något samband mellan rödförskjutning och avstånd, och det helt enkelt lika gärna kan vara så att galaxer nära har en rödförskjutning som galaxer långt ifrån oss eller eventuellt att galaxer nära har en större rödförskjutning än galaxer långt ifrån oss.
Och om det finns ett samband är sambandet lika överallt eller om vi t.ex kollar i Nord-östlig riktning så kan en stor majoritet av galaxerna vara rödförskjutna och öka i avstånd i förhållande till jorden och kollar vi i Nord-vestlig riktning är galaxerna istället blåförskjutna, eventuellt mindre rödförskjutna.
edit : Vid närmare eftertanke har det väl enbart tagits ultra/extreme deep field bilder av en extremt liten punkt på himlen och enbart gjort i en riktning ifrån jorden och därmed finns inte svaret jag söker och därför skapar min fråga förvirring?
Det ser helt enkelt ut så här, där det vita är områden vi inte har deep field bilder på än.
@confused
Jag tycker du ska läsa den bok jag tipsade om först. Det är jättebra att du har funderingar om detta då det säkerligen gör dig mer intresserad av ämnet. Är det riktigt roligt, det här med kosmologi så kan du ta en kurs.
Jag förstår att du blir förvirrad, eftersom spektrumet förändras inte bara genom relativ hastighet utan via expansionen.
Hade vi ultra/extreme deep field bilder på flera punkter på himlen och vi såg ett direkt samband med att rödförskjutningen åt något håll. Dvs fexempelvis i nord så är den mycket mer rödförskjuten än i syd så skulle ju det innebära att big bang ligger åt nord.
Nu så vet jag att många anser att big bang inte har någon punkt och att massan inte "exloderade" ut i olika riktningar ifrån en punkt med expansionen mellan galaxerna som argument. Men det ena utesluter inte det andra och om rummet som expanderar/utvidgas rör sig i samma riktning som galaxerna runt omkring så skulle det för oss upplevas som att vi står stilla.
Rödförskjutningen i deep field bilder i x antal olika riktningar ifrån oss kan ger svar på det. OM den eventuella punkten ligger innanför vårat synbara universum. Har vi otur ser det ut så här. Där dessa symboler || = där synbara universum tar slut. Och detta är våran galax ()
@confused
Jag tycker du ska läsa den bok jag tipsade om först. Det är jättebra att du har funderingar om detta då det säkerligen gör dig mer intresserad av ämnet. Är det riktigt roligt, det här med kosmologi så kan du ta en kurs.
Jag förstår att du blir förvirrad, eftersom spektrumet förändras inte bara genom relativ hastighet utan via expansionen.
Säg att det finns en klar och tydlig gräns vid universums utkant. Om man befinner sig precis där, säg 1 m innanför gränsen, hur snabbt försvinner gränsen ut från mig då? Vi kan låtsas att jag tar mig dit i ett maskhål eller nåt. Kan man tänka så?
Expansionen är ju snabbare än c, men det beror väl på rymdens expansion, inte på materian, så från jorden är den snabbare än ljuset men hade den varit det precis vid "kanten"?
Säg att det finns en klar och tydlig gräns vid universums utkant. Om man befinner sig precis där, säg 1 m innanför gränsen, hur snabbt försvinner gränsen ut från mig då? Vi kan låtsas att jag tar mig dit i ett maskhål eller nåt. Kan man tänka så?
Expansionen är ju snabbare än c, men det beror väl på rymdens expansion, inte på materian, så från jorden är den snabbare än ljuset men hade den varit det precis vid "kanten"?
Tror inte man vet tillräckligt för att svara på din fråga. En intressant fotnot är däremot att pågrund av universum expanderar lika mycket åt alla möjliga håll, så beror "gränsen av universum" på vart observatören är. För oss här i Vintergatan kan gränsen vara i galaxen M33, medans en observatör i M33 galaxen kan se att "gränsen", den osynliga linjen så att säga, är precis utanför Vintergatan. Av precis samma anledning kan man säga att centrum av universum, där Big Bang "hände" är även det precis mitt i Vintergatan, men samtidigt också i M33.