2012-10-12, 10:46
Medlem
crapfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumpmessig
Hej karmater.

... en stark framåtanda, lite som Sverige á la 1965. Viktökningen ser ut att lyckas bättre än någonsin, självförtroende osv. Det mesta i tillvaron verkar frid och fröjd för tillfället, Gudi ske lov.

Men det finns ett litet aber.

Jag har ju som bekant ett problem. Ett stort jävla problem. Ett problem jag har dragits med sedan tio år tillbaka, grovt räknat. Jepp, det är spelberoendet jag talar om.

Hej, mitt namn är Slumpmessig och jag är spelberoende, snälla någon, kom och ge mig en kram.

Jag vet att jag lider av prokrastinering och har tendenser till verklighetsflykt. Men det här är någonting annat. Det här är ett problem i sig. Och detta problem har redan förstört mitt liv i mångt och mycket. Men det har ännu mer kvar att förstöra.

Idag spelade jag bort cirka 3,5 timmar, och det är inte så mycket.

Jag klarar inte av att spela "lagom" mycket, jag har aldrig kunnat det, jag kommer aldrig att kunna det heller. Det finns bara en utväg för mig: att inte spela alls - aldrig, inte ens efter jättelång tid, inte på helger, inte fast suget är enormt, inte fast det känns som att jag kan göra det i utbildningssyfte, aldrig.

Jag vet att ju längre tid det går sen sist, desto mer försvagas beslutsamheten att inte återfalla; ju längre den torra, välsignade perioden har varit, desto mer bleknar minnet av spelträskets fasor. Jag måste dock lyckas fimpa spelandet trots allt detta.

Jag behöver fan hjälp med det här. Som ett första steg kommer jag att plöja igenom den här tråden - jag är säker på att mycket klokt redan har sagts här.

Får man fråga vilka spel det är du spelar? Alla jag hör som är spelberoende spelar oftast någon typ av MMORPG-spel, samma för dig?
Citera
2012-10-12, 11:11
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapface
Får man fråga vilka spel det är du spelar? Alla jag hör som är spelberoende spelar oftast någon typ av MMORPG-spel, samma för dig?
Behaget och friheten vid en dator får du ingen ananstans.

Man sitter själv, gör vad man vill med ett KLICK (tidningar, spel, socialchat, porr osv). Det enda problemet är att man måste ut för att få annan stimulans också, gör man det man vill göra hela tiden så blir det likgiltigt eller sämre i längden.

Datorn är ett för behagligt gift/stimulans som gör att man skiter i allt annat. Man behöver inte anpassa mig efter någon annan, inga direkta pengar osv.

Problemet med att gö det du vill hela tiden som du nästan endast kan göra vid datorn gör att en utgång utanför dörren blir RIKTIGT svår och motbjudande vilket resulterar i att allt utanför skärmen är ett helvete.

- Datorn är för bra. Piller så att man kan sitta stilla hälsosamt 24/h om dygnet kommer nog om X antal år och då kommer dom flesta göra det, det är dit utvecklingen går.
Citera
2012-10-12, 12:18
Medlem
Slumpmessigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapface

Nej, jag kör uteslutande realtidsstrategier.

Nurjenf Dock har jag inga större problem med datorn i övrigt, utan för spelandet. Dessutom så måste jag tillbringa minst en timme framför den då jag behöver den i studier osv.

Jag kan förundras över hur likt spelberoende är till exempel nikotinberoende. Jag läste en bok om hur man slutar röka, och där stod beskrivet att nikotinet kapar hjärnans belöningssystem. På samma sätt har spelandet gjort med min hjärna: när jag är stressad, hyper eller upprymd, börjar jag "spela i fantasin", även när mina tankar inte är upptagna med någonting så dröjer det inte länge innan jag glider in på gameplayen. Jag undrar nästan hur "oberoende" människors tänkande ser ut, om det där saknas något som utgör en så enorm del av mina tankar.
Citera
2012-10-12, 16:20
Medlem
Everclear88s avatar
Citat:
Hej karmater.

... en stark framåtanda, lite som Sverige á la 1965. Viktökningen ser ut att lyckas bättre än någonsin, självförtroende osv. Det mesta i tillvaron verkar frid och fröjd för tillfället, Gudi ske lov.

Men det finns ett litet aber.

Jag har ju som bekant ett problem. Ett stort jävla problem. Ett problem jag har dragits med sedan tio år tillbaka, grovt räknat. Jepp, det är spelberoendet jag talar om.

Hej, mitt namn är Slumpmessig och jag är spelberoende, snälla någon, kom och ge mig en kram.

Jag vet att jag lider av prokrastinering och har tendenser till verklighetsflykt. Men det här är någonting annat. Det här är ett problem i sig. Och detta problem har redan förstört mitt liv i mångt och mycket. Men det har ännu mer kvar att förstöra.

Idag spelade jag bort cirka 3,5 timmar, och det är inte så mycket.

Jag klarar inte av att spela "lagom" mycket, jag har aldrig kunnat det, jag kommer aldrig att kunna det heller. Det finns bara en utväg för mig: att inte spela alls - aldrig, inte ens efter jättelång tid, inte på helger, inte fast suget är enormt, inte fast det känns som att jag kan göra det i utbildningssyfte, aldrig.

Jag vet att ju längre tid det går sen sist, desto mer försvagas beslutsamheten att inte återfalla; ju längre den torra, välsignade perioden har varit, desto mer bleknar minnet av spelträskets fasor. Jag måste dock lyckas fimpa spelandet trots allt detta.

Jag behöver fan hjälp med det här. Som ett första steg kommer jag att plöja igenom den här tråden - jag är säker på att mycket klokt redan har sagts här.

Kolla in denna sidan:

http://www.olganon.org/?q=forum/14

Böcker på ämnet:

http://www.amazon.com/Hooked-Games-I...ooked+on+games
Citera
2012-10-12, 16:29
Medlem
Everclear88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shooninjo
Suck...men så spela inte då och sluta whina. Jag håller inte med dig och motargumenterar, det betyder inte att jag tar åt mig? Finns något som heter "akademiskt tänkande" av en anledning.

Akademiskt tänkande? "spela inte då och sluta whina"

Grymt akadmiskt tänkande du besitter

Spel som spelas med mikrofon via Skype är inte sociala. Att umgås face-to-face och via en skärm i form av en dataanimerad gubbe är inte samma sak. Att spela brädspel som "aztekerna" skulle vara kul att se 5 azteker gömma sig bakom ett skynke och säga "nu flyttar jag min palladin till ruta g5". Hur kan det anses som socialt?

Det du gör vid datorn kan leda till någonting i verkliga livet, men att kalla ett socialt nätverk i datorn för samma sak stämmer helt enkelt.

Och ja, hänga på Flashback är minst lika asocialt, troligtvis mer - därför jag svarar typ en gång i veckan
Citera
2012-10-12, 16:32
Medlem
Everclear88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag trivs med att spela mycket och visst det kan ha sina problem i den riktiga världen, men vad gör dom personerna som inte spelar då?

Jo något ännu mindre kreativt och produktivt, sitter på sina arlsen och glor på fucking TV!!!
De värsta är att sånt folk börjar anse att idol och andra skitprogram är bra efter ett tag, då spelar jag hellre!

Ganska tragiskt att du tror att det enda som finns att göra i världen förutom dataspel är att se på TV. Det finns en miljon saker att göra, precis som att det finns en miljon saker att göra i spelvärlden. Skillnaden är att en gamer oftast vet hur denne ska kunna göra exakt det denne vill i spelvärlden, men inte vet hur man gör i den riktiga.

Det kräver att man letar, är uppmärksam och testar nya saker för att se vad det är man faktiskt är bra på.
Citera
2012-11-12, 10:07
Medlem
Slumpmessigs avatar
Hej!
Månaden som gått sen sist jag skrev i tråden har gått i spelfrihetetens tecken. Tanken att man är just spelberoende, och som sådan inte kan bli annat än icke-spelande spelberoende men aldrig sluta vara spelberoende, den hjälper. Ett antal gånger har man fått impulser om att börja spela, men den tanken har hjälpt mig att rationalisera bort impulsen och avvärja ett återfall.

En gång måste jag dock erkänna att jag ändå har misslyckats. För en vecka sen installerade jag spelet och körde en helkväll. Dock lyckades jag ta mig samman och ta bort det igen samma kväll. Så det blev inte, som förut, en hel period av träsket.

Jag fick mycket mer tid över till annat och upplever tillvaron som behagligare!
Nästa steg får dock bli att radikalt minska tiden som man sitter vid datorn överlag.
Kampen fortsätter!
Citera
2012-11-16, 07:32
Bannlyst
Citat:
Hej!
Månaden som gått sen sist jag skrev i tråden har gått i spelfrihetetens tecken. Tanken att man är just spelberoende, och som sådan inte kan bli annat än icke-spelande spelberoende men aldrig sluta vara spelberoende, den hjälper. Ett antal gånger har man fått impulser om att börja spela, men den tanken har hjälpt mig att rationalisera bort impulsen och avvärja ett återfall.

En gång måste jag dock erkänna att jag ändå har misslyckats. För en vecka sen installerade jag spelet och körde en helkväll. Dock lyckades jag ta mig samman och ta bort det igen samma kväll. Så det blev inte, som förut, en hel period av träsket.

Jag fick mycket mer tid över till annat och upplever tillvaron som behagligare!
Nästa steg får dock bli att radikalt minska tiden som man sitter vid datorn överlag.
Kampen fortsätter!

Men snälla alltså. Att spela spel är precis som vilken jävla hobby som helst men du får det att låta som cancer. Att sitta framför datorn/tv/läsa en bok/träna och you name it har alla samma syfte; att göra något som du tycker om. Och ALLA människor gör detta, åtminstone 95 %. Men visst, skrota datorn du för att glo på dumburken. Är nog mycket bättre *för dig*.
Citera
2013-11-07, 23:19
Medlem
Dags för mig att sluta spela. Eller det hela började med att jag nyligen blev bannad på mitt account pga av diverse anledningar, och har inte en jävla aning om vad jag ska göra nu. Helst vill jag bara köpa ett nytt acc och börja från scratch, men nu kan jag lika gärna ta tillfället i akt och sluta med skiten istället. Någon som har några tips hur jag ska gå tillväga?
Citera
2013-11-09, 20:24
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necroluster
Sluta spela, börja knarka! Att ersätta ett beroende med ett annat har varit populärt i tusentals år!
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, det går ju faktiskt att göra bådadera på samma gång också...
Citera
2013-11-10, 01:25
Medlem
Mackan52s avatar
Beroende och stolt, ser inte Matrix som en dystopi utan en utopi.

Min dröm är att en dag ska folk hitta min kropp inkopplad med sladdar till min dator, att jag en dag ska kunna överföra mitt medvetande till internet.
Citera
2021-10-31, 12:37
Medlem
Mrcool911s avatar
Behöver fan sluta spela dataspel, spelar alldeles för mycket. Det ska fan inte vara en del av min vardag på det sättet som det är idag. Jag får ju knappt ut någonting av att sitta och spela. Förändringen börjar från och med nu och framåt för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in