2012-09-30, 20:42
Medlem
MissMDs avatar
Joo! Det jag undrar egentligen är hur man går tillväga som en privatperson om man vill få igenom ett nytt lagförslag ?

Skickar man ett förslag till regeringen med starka argument, som sedan skickas vidare till riksdagen, som sedan går igenom hela den biten?
Blir det förslaget då egentligen en proposition från regeringen?
Eller går det att skicka ett lagförslag direkt till riksdagen?

finns det någon som kan upplysa mig om hur det egentligen går till?
Citera
2012-09-30, 20:49
Medlem
Haha, nej så funkar det inte. Du köper en pistol och en t-shirt där du trycker POLIS. Sen är det bara att börja genomdriva och hoppas att det sprider sig.
Citera
2012-09-30, 20:56
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Haha, nej så funkar det inte. Du köper en pistol och en t-shirt där du trycker POLIS. Sen är det bara att börja genomdriva och hoppas att det sprider sig.

. . .
Oseriösa inlägg undanbeds!!
Citera
2012-09-30, 20:57
Medlem
Tror du får prata med en riksdagsledamot och visa på fördelarna och vilken effekt en sådan lag skulle ha. Sen får riksdagsledamoten driva vidare frågan.

Du har nog inte möjlighet att lämna förslag direkt till regeringen som du t.ex. kan göra i en kommun.
Citera
2012-09-30, 21:04
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Tror du får prata med en riksdagsledamot och visa på fördelarna och vilken effekt en sådan lag skulle ha. Sen får riksdagsledamoten driva vidare frågan.

Du har nog inte möjlighet att lämna förslag direkt till regeringen som du t.ex. kan göra i en kommun.

Detta låter logiskt Du vet ingenstans man kan läsa om detta? Jag behöver konkret och korrekt fakta.
Citera
2012-09-30, 22:18
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Detta låter logiskt Du vet ingenstans man kan läsa om detta? Jag behöver konkret och korrekt fakta.

Det är inte så svårt egentligen. Skriv ett mail till några politiker du tror skulle kunna stödja ditt förslag. Bifoga förslaget. Var ettrig om ingen svarar. De flesta politiker läser sina mail, alternativt har någon som läser och redovisar innehåll för dem. Så det är bara att köra. Alternativt tar du kontakt med någon politiker genom att gå med i ett parti och på den interna vägen lobba. Eller på något möte där en politiker närvarar, typ riksdagsledamot besöker lokal förening. Sen går det ju alltid att skicka in till det departement förslaget skulle ligga under och fråga om det är möjligt om och det är något man tittar på. Typ.

Chansen att lyckas är självklart liten.
Citera
2012-09-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Joo! Det jag undrar egentligen är hur man går tillväga som en privatperson om man vill få igenom ett nytt lagförslag ?

Skickar man ett förslag till regeringen med starka argument, som sedan skickas vidare till riksdagen, som sedan går igenom hela den biten?
Blir det förslaget då egentligen en proposition från regeringen?
Eller går det att skicka ett lagförslag direkt till riksdagen?

finns det någon som kan upplysa mig om hur det egentligen går till?

jag tror man skriver en motion eller nåt sånt fast jag vet inte !bra ide vad handlar det om nyfiken
Citera
2012-09-30, 22:38
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
jag tror man skriver en motion eller nåt sånt fast jag vet inte !bra ide vad handlar det om nyfiken

Här kan du läsa om hur lagstiftningsprocessen går till: http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Beslutar-om-lagar/
Citera
2012-09-30, 22:53
Medlem
kakburks avatar
Eftersom vi har representativ demokrati (representativ parlamentarism är kanske ett bättre ord) så betyder det att du röstar på ett parti var fjärde år som ska förvalta dina intressen.
Om du då vill skapa en lag så måste du gå till de representanter du valt in och lämna förslag på detta.
Det är sedan en fråga om de kommer att ta det vidare till sina riksdagsrepresentanter för behandling.

Naturligtvis är det små utsikter att som privatperson kunna göra en lagändring men i teorin är det så här man måste göra.
Det finns ju lobbygrupperingar som aktivt bearbetar politiker för att driva igenom sina intressen. Bland de mer välkända är judelobbyn i den amerikanska kongressen som ligger bakom många beslut på såväl nationell som internationell nivå.
Senast redigerad av kakburk 2012-09-30 kl. 22:57.
Citera
2012-09-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Här kan du läsa om hur lagstiftningsprocessen går till: http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Riksdagens-uppgifter/Beslutar-om-lagar/
det måste gå att framställa kritik inom det område den föreslagna nya lagen skulle användas ,kanske börja på det kommunala planet för att komma nån vart eller genom sitt valda parti ,jag brukar läsa : lagen nu: via facebook de kan säkert hjälpa TS att komma tillrätta det går att ställa frågor till dem !
Citera
2012-10-01, 17:24
Medlem
Nej du bokar möte med rätt riksdagsledamot och köper en kopp kaffe innan den fria motionstiden har gått ut. Tyvärr avslås 99 procent av alla motioner men i bästa fall kan det väcka opinion, motionen kan fungera som underlag.
Citera
2012-10-06, 00:05
Medlem
Vi måste nog skapa ett politiskt system, där varje medborgare har oavvislig rätt att få sina önskemål om nya lagar genomförda utan dröjsmål. Då styr folket och sann anarkism föreligger.
Eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in