• 1
  • 2
2012-10-01, 00:58
Medlem
provocative77s avatar
Gör INTE en förbesiktning.
Jag fick en gratis av Ford en gång. De hittade 11 fel som blev för dyrt för mig att fixa innan besiktning.
En av anmärkningarna var avgassystemet.
Efter en mil så ramlade slutdämparen av på en 50mila resa.
Bytte avgassystem, åkte till besiktningen med vetskap om att det skulle bli dyrt.
Åkte därifrån med blankt papper.
Så jag kan inte rekomendera en förbesiktning. Åk o besikta. Släck sedan 2rn på verkstad om du inte kan reparera själv.
Citera
2012-10-01, 02:19
Medlem
Haha, också varit med om detta. Var hos ford det med, de dömde ut bilen totalt och började visa runt i bilhallen istället. De erbjöd snällt en liten solidarisk peng för bilen om jag köpte en ny. Åkte och besiktiga den utan anmärkning =)
Citera
2012-10-01, 02:44
Medlem
klinger75s avatar
Åk in och få en arbetslista från bilprovningen , fixa givna grejer själv först typ lampor .

när jag var grön bilägare så åkte jag till verkstaden först och besiktningen sen med dyra räkningar som följd .

numera gör jag det som krävs + eget sunt förnuft . förra året klarade bromsarna sig med 2% marginal hade jagt åkt in till verkstaden först hade de garanterat bytt . Nu har jag kört 2700 mil till utan att jag märker någon nämvärd skillnad och att slitage sensorn tänts .
Citera
2012-10-01, 10:11
Medlem
thomas24s avatar
Visst verkstäderna är ofta överambisiösa i ett sådant läge för dom är ju trots allt affärsdrivande företag. Det är dessutom så att verkstäderna känner förvånansvärt dåligt till vad som kollas på en kontrollbesiktning och vilka bedömningar fel i dom olika kontrollpunkterna ger.Man gör ofta för stränga bedömningar på verkstäderna.
Citera
2012-10-01, 10:15
Medlem
thomas24s avatar
Min rekomendation är. På kallelsen brukar stå enkla saker man kan kolla själv inför besiktning. Gör det och fixa eventuella brister på dessa. Besiktiga sen bilen och lämna sedan bilen på verkstad om du får några anmärkningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in