2005-04-03, 13:11
Medlem
Jag skulle vilja lära mig hur man gör framtidsförutspåelser med hjälp av astrologi. Finns det speciella kurser att gå eller böcker att läsa? Detta är inte precis vetenskap men jag hittade inget bättre forum.

Tack för hjälpen.
Citera
2005-04-03, 14:22
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Jag skulle vilja lära mig hur man gör framtidsförutspåelser med hjälp av astrologi. Finns det speciella kurser att gå eller böcker att läsa? Detta är inte precis vetenskap men jag hittade inget bättre forum.

Tack för hjälpen.

Fan, resor hade varit ett bättre passande forum för detta, längre ifrån vetenskapen kommer man inte.
Annars är det som vanligt biblioteket som rekomenderas för böcker.
Citera
2005-04-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storidiot

Tack för hjälpen.

många intressanta saker du undrar över idag hörrdu
Citera
2005-04-03, 14:38
Medlem
.....

Jag är övertygad om att mitt astrologiska kunnande kommer få viktiga praktiska tillämpningar.
Citera
2005-04-03, 14:52
Medlem
Evaristos avatar
Här är en bra introduktion från det skeptiska hållet. Även om du bestämt dig för att köra stenhårt på astrologi-linjen oavsett vilka motargument du stöter på, så gör du klokt i att åtminstone bekanta dig med den vetenskapliga synen på företeelsen.

http://skepdic.com/astrolgy.html

En artikel på svenska:
http://www.physto.se/~vetfolk/Folkvett/19951astrologi.html
Citera
2005-04-03, 15:09
Medlem
.....

Astrologi kunskaperna ska inte i första hand användas för framtidsförutsåelser utan till annat mer jordnära. När jag är på puben kommer jag säga till brudarna att jag studerar astrologi. De kommer då tro att jag är en äkta dåre och eftersom de blir kåta på dårar så får jag förhoppningsvis knulla.
Citera
2005-04-03, 15:26
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nu skall ni inte vara elaka, astrologin har gemensamma rötter med astronomi och (via alkemi) även kemin. Så som vetenskapshistoria är det ganska intressant. Jag är personligen road av all den sortens blindskär som vår vetenskap har tagit.

Raggpotential: det var ju poppis för några årtionden sen, men, men lycka till.

Det finns ju minst tre varianter av astrologi:

- Solteckensastrologin som enbart utgår från födelsedatumet och solens plats i zodiaken - här finns det böcker av Linda Goodman t ex. Självklart kvacksalverivarning på det och inget som en vettig människa kan tro på.

- Födelsehoroskop - astrologer, som har då många beräkningar, tabeller och långa utredningar. Här tar man hänsyn till alla planeternas placeringar och även horisonten och mitthimlen - samt avstånden mellan dessa. Finns många olika skolor och system. Finns utmärkta sidor där man kan få horoskopen färdigberäknade:

http://www.astro.com/

- Sedan finns det de som vetenskapligt studerar detta med statistiska metoder och så vidare, men det tror jag inte du kan använda för att imponera på brudar med.

http://www.astrologer.com/aanet/
Citera
2005-04-03, 15:43
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Astrologi kunskaperna ska inte i första hand användas för framtidsförutsåelser utan till annat mer jordnära. När jag är på puben kommer jag säga till brudarna att jag studerar astrologi. De kommer då tro att jag är en äkta dåre och eftersom de blir kåta på dårar så får jag förhoppningsvis knulla.

Aha, ja det var ingen dum plan. Tjejjer är i allmänhet helsålda på allt mystiskt och ockult. De kommer nog inte ta dig för dåre, utan se dig som guru med tillgång till "högre sanningar" och sånt bs. Kör hårt!
Citera
2005-04-03, 15:53
Medlem
Citat:
om jag nån sällsynt gång är ute och tar en öl med kompisarna kommer det alltid nån dåre som skall börja gissa mitt stjärntecken...
då säger jag att jag är född i idioten

nåja, en dåre känner väl igen en annan
Citera
2005-04-03, 17:59
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Fan, resor hade varit ett bättre passande forum för detta, längre ifrån vetenskapen kommer man inte.
Annars är det som vanligt biblioteket som rekomenderas för böcker.

Astrologin har genomgått många vetenskapliga undersökningar, bland annat av Michel Gauquelin, där den klassiska synen på planeternas effekter har visat sig stämma!!

Ta bara som exempel "Mars-effekten", där man statistiskt har bevisat att stora idrottsstjärnor till onormal hög grad har sin Mars placerad antingen stigande eller kulminerad i sin stjärnkarta:

http://www.encosm.net/mars_effect.htm

Vetenskapsmän har alltså de facto bevisat att planeter har en effekt på människor och händelser här på Jorden!
Citera
2005-04-03, 18:10
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu skall ni inte vara elaka, astrologin har gemensamma rötter med astronomi och (via alkemi) även kemin. Så som vetenskapshistoria är det ganska intressant. Jag är personligen road av all den sortens blindskär som vår vetenskap har tagit.

Ja, både Johannes Kepler, Sir Isaac Newton och Tycho Brahe var alla ganska framstående, skickliga astrologer...
Citera
2005-04-03, 18:10
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Astrologin har genomgått många vetenskapliga undersökningar, bland annat av Michel Gauquelin, där den klassiska synen på planeternas effekter har visat sig stämma!!

Ta bara som exempel "Mars-effekten", där man statistiskt har bevisat att stora idrottsstjärnor till onormal hög grad har sin Mars placerad antingen stigande eller kulminerad i sin stjärnkarta:

http://www.encosm.net/mars_effect.htm

Vetenskapsmän har alltså de facto bevisat att planeter har en effekt på människor och händelser här på Jorden!

Detta är sant, men samtidigt så bevisar detta inte heller något av de traditionella astrologiska dogmerna, i vissa fall motsäger de dem.

Hans verk och många andra teorier inom astrologin är noga genomgågna i boken "Recent Advances in Natal astrology - A critical review 1900-1976" - en bok sammanställt av Geoffrey Dean och Arthur Mather (båda vetenskapsmän och diplomerade astrologer).

Det finns alltså seriös forskning på det här området - och med all sannolikhet som kommer 99.9% av astrologins teser att kunna motbevisas.

Men, visst KAN det ligga något i den grundläggande ansatsen.

Dock kommer inte den här typen av tråkig statistisk forskning att ge trådskaparen några som helst fördelar på krogen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in