Citat:
Ursprungligen postat av PillerLina
Är Amaretto väldigt sött av sig självt?
Smakar det mandel på riktigt?
Ja, det är väldigt sött och det smakar mandel på riktigt, men Amaretto är huvudsakligen gjort av aprikoskärnor.
Citat:
Ursprungligen postat av PillerLina
Jag har aldrig tyckt att typ vin "med inslag av ekträ och, plommon och sandaler" smakar något av det utan mest bara... vin.
Vin är ingen smak.
Det finns fem accepterade grundsmaker (Sött, surt, salt, bittert och umami.), men det som vanligtvis avses med smak är snarare kombinationer av dessa fem och aromer (Doft som uppfattas av näsan genom svalget; alltså bakvägen in i näsan.), vilka hjärnan särskiljer och kattagoriserar utifrån tidigare erfarenheter (Doft och smakminnen.).
Anledningen till att du tycker att det bara smakar vin beror på att du inte ännu lärt dig att analysera och särskilja de olika komponenterna i det du dricker, så att du kan sätta namn på de olika karaktärsdragen.
För de flesta krävs det träning/övning/erfarenhet för att dela upp de olika karaktärsdragen som tillsammans skapar det man kallar för vinets "smak".
Ett enkelt sätt att träna upp sin förmåga att särskilja dofter och smaker är att lukta och smaka på allt möjligt man kommer över för att försöka minnas när man doftade eller smakade på något liknande senast (Jag luktar själv till exempel på allt möjligt i affären.). Du kan testa själv genom att prova tre olika äpplen (Tre sorter.), dofta på dem, smaka på dem och försök lista ut vad det är som skiljer dem men även vad de har gemensamt och se om de väcker olika minnen.
Doftminnet är den starkaste minnesfunktionen vi har så det går förvånansvärt snabbt för de flesta att få grepp om hur det fungerar.
För övrigt tycker jag att du ska prova en
Amaretto sour nästa gång du passerar en seriös bar.
Då får du en drink med Amarettons mandelkaraktär men som inte är "för" sötsliskig...
Jag tror (vet) att Amaretto och strösocker blir mindre lyckat.