2012-09-29, 22:46
Medlem
Har under många år nu festsnusat och feströkt. Har väl snittat 1 fest varannan helg under denna tid så har inte varit överdrivet mycket. Har dock funderat lite senaste tiden. Kan bli sugen på att ta en cigarett eller en snus ibland vid maten eller när jag känner mig stressad. Detta är ett ganska nytt fenomen och jag vet att tar jag en cigarett eller en prilla när jag är sugen så smakar det ändå inte gott. Tycker bara det är gott när jag är full.

Är detta en början till ett beroende? Bör jag sluta röka och snusa när jag är full? Blir ju jävligt svårt eftersom man förlorar självdisiplinen då.

Vad säger ni?
Citera
2012-09-29, 22:59
Medlem
Qweasd123s avatar
Jag rökte ungefär precis lika ofta som dig i början och det slutade med att jag började röka på heltid eftersom jag var kär i en tjej som hela tiden bjöd mig på cigg. Som tur var så blev det inget mellan mig och den tjejen och pga några andra faktorer så bestämde jag mig för att sluta röka helt.

Jag var inte dödsberoende av cigarretter men jag rökte några stycken per dag. Jag slutade tvärt i ungefär två månader, suget var värst de första dagarna men efter några dagar lättade det. Vissa dagar glömde jag bort att jag ens var sugen på en cigg men en helg så blev jag bjuden på cigg igen och tänkte "Ja, fan vad gott det skulle vara!" så jag rökte som fan just den helgen.

Detta har slutat i att jag röker ungefär varje helg när jag träffar mina polare som röker på heltid. Jag blir rätt så röksugen på måndagarna i skolan när jag ser att alla andra står och röker. Det farliga då är att jag brukar följa med dem ut på en cigg och vips så har jag rökt på en veckodag.

Nu blev jag jävligt röksugen och senaste gången jag rökte var förra fredagen.
Citera
2012-09-30, 02:54
Medlem
Det handlar bara om självdisciplin, det kan ju självklart variera mellan olika individer hur snabbt man blir beroende men varannan helg är lugnt. Har själv en kompis som röker periodvis, han röker kanske 2 veckor slutar 1 vecka osv... Du märker när du blir beroende, om det går över från helger till vardagar är det ett dåligt tecken. Men som jag sa innan, självdisciplin!
Citera
2012-09-30, 07:01
Medlem
Jag snusade i 1 år och bestämde mig för att sluta på heltid, och gick över till festsnus/röka. Det har fungerat "bra" för mig i runt 5 år nu. Du kan räkna med att få dom små "sugen" av nikotin dan/dagarna efter "fest". Sätt en personlig gräns att du rör inte nikotin så länge du är nykter och bryt inte den, gör du det hamnar du i klistret, gäller att ha självdisciplin.

Personligen önskar jag att jag slapp detta med nikotinet, men jag har hållt på att röka och snusa vid onyktert tillstånd så pass länge nu och det känns som kvällen är nästan fördärvad utan nikotin.

Mvh
Senast redigerad av TheBouncingSven 2012-09-30 kl. 07:05.
Citera
2012-09-30, 15:53
Medlem
Fyr4ns avatar
Det var så jag och mina polare började!
Blev att man rökte på fester, snyltade till sig ibland. Sen när vi träffades på kvällarna ibland bara för att chilla lite så tog vi en cigg ibland. Sen på väg till skolan någon dag kände man att en cigg skulle sitta fint. Sen rullar det bara på och jag märkte inte riktigt att jag blev beroende. Det blev mer en vana än ett beroende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in