2012-09-29, 22:25
Medlem
AldoRaines avatar
Jag gjorde en Brulée idag, receptet är efter en person som idag är med i svenska kocklandslaget. I runda slängar är det...

3 äggulor
0,5 dl strösocker
2,25 dl grädde
0,75 dl mjölk
1/2 vaniljstång

Jag gräddade i vattenbad på dryga 100 grader i 40-50 min. Jag hade "smeten" i en form av modell större, som är tänkt att räcka till 2-3 personer.

Men den satte sig aldrig riktigt, utan blev som en vaniljsås. Smaken var riktigt bra men konsistensen blev en flopp, varför?
Citera
2012-09-29, 22:40
Medlem
raajtans avatar
jag brukar köra i 2 timmar i ugn, blir alltid bra.

eftersom du ska låta äggen i smeten (vad du nu kallar det) får stivna till.

edit: jag brukar dock göra creme caramel oftare, men båda recepten är väldigt lika.

ett annat tips, är att du sätter i formen med smeten, i vattenbadet när vattnet är varmt från början.
Senast redigerad av raajtan 2012-09-29 kl. 22:50.
Citera
2012-09-29, 22:41
Medlem
erikps avatar
Troligtvis så var det för kort tid i ugnen, äggulorna hann inte stelna till riktigt. De flesta ugnar är olika och skiljer sig i temp och tid. Vattenbadet kan också spela in, kan bli för fuktigt i ugnen osv...
funkar att köra creme brulle i varmluftsugn på 99 grader i ca 30 min också.
Citera
2012-09-29, 22:48
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikp
Troligtvis så var det för kort tid i ugnen, äggulorna hann inte stelna till riktigt. De flesta ugnar är olika och skiljer sig i temp och tid. Vattenbadet kan också spela in, kan bli för fuktigt i ugnen osv...
funkar att köra creme brulle i varmluftsugn på 99 grader i ca 30 min också.

Men jag har gjort det här 5-6 gånger med bra resultat, och nu blev det magplask. Det är en gåta för mig.
Citera
2012-09-29, 22:50
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raajtan
jag brukar köra i 2 timmar i ugn, blir alltid bra.

eftersom du ska låta äggen i smeten (vad du nu kallar det) får stivna till.

edit: jag brukar dock göra creme caramel oftare, men båda recepten är väldigt lika.

Jag vet, ca 85 grader ska de upp till. Tyvärr gick min termometer sönder så jag körde på känn. Skakade lite på formen efter 50 min och det verkade bra, men jag hade fel.
Citera
2012-09-30, 00:57
Medlem
Det recept jag själv använder innehåller 1,5 äggula/deciliter grädde. Blir alltid perfekt med vattenbad i 150 grader i 40 min.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in