2013-05-08, 18:04
Medlem
Mikojans avatar
OK, hörde Vacchi i dag prata om ”svagt uppför”. Och då undrar ju jag som intresserad, men ej utövande, vad som menas med det.

Om man som exempel tar nåt som dom flesta vet vad det är - E4 från Huskvarna upp till Gränna. Är det ”svagt uppför”, en 4:e kategoriare, en simpel backe eller kanske rent av ingenting att prata om?

Själv tycker jag den är rätt svettig. Och då har jag bara kört bil där.
Citera
2013-05-08, 19:28
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
OK, hörde Vacchi i dag prata om ”svagt uppför”. Och då undrar ju jag som intresserad, men ej utövande, vad som menas med det.

Om man som exempel tar nåt som dom flesta vet vad det är - E4 från Huskvarna upp till Gränna. Är det ”svagt uppför”, en 4:e kategoriare, en simpel backe eller kanske rent av ingenting att prata om?

Själv tycker jag den är rätt svettig. Och då har jag bara kört bil där.

För proffs är den sträckan i princip platt, möjligen något uppför. För motionären är det en saftig backe.

Jag minns när Francesco Moser cyklade Vätternrundan i slutet av sjuttiotalet. Det han kommer ihåg av sträckan är att det var stenplatt och mörkt. Jämför gärna med hur motionären skulle beskriva vissa avsnitt som "mördarbackar", exempelvis Kaxholmen, sträckan efter Jönköping eller uppför Medevi. Allt är relativt, med andra ord!

För mig betyder "svagt uppför" en backe på max 4%.
Citera
2013-05-08, 19:41
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
För proffs är den sträckan i princip platt, möjligen något uppför. För motionären är det en saftig backe.

Jag minns när Francesco Moser cyklade Vätternrundan i slutet av sjuttiotalet. Det han kommer ihåg av sträckan är att det var stenplatt och mörkt. Jämför gärna med hur motionären skulle beskriva vissa avsnitt som "mördarbackar", exempelvis Kaxholmen, sträckan efter Jönköping eller uppför Medevi. Allt är relativt, med andra ord!

Det är väl nästan det som går under "slakmota".
Citera
2013-05-08, 19:43
Medlem
Pancevs avatar
Matera, vilket jävla ställe
Citera
2013-05-08, 20:06
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Det är väl nästan det som går under "slakmota".

Just det ja.
Citera
2013-05-08, 20:13
Medlem
Mikojans avatar
Citat:

Tack för en bra lektion
Citera
2013-05-08, 20:15
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Just det ja.

Jag har också hört begreppet "false flat" som en internationell benämning.
Citera
2013-05-08, 20:54
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag har också hört begreppet "false flat" som en internationell benämning.

Lyssnat för mycket på David Duffield?
Citera
2013-05-08, 22:06
Medlem
Diospyross avatar
Någon annan än jag som börjar inse att Vacchi gör sig bäst på egen hand? Inget ont om Adamson men Vacchi är helt briljant för tillfället. Kanske är det hans italienska ursprung som gör att allting faller på plats när han kommenterar girot?
Citera
2013-05-08, 22:15
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diospyros
Någon annan än jag som börjar inse att Vacchi gör sig bäst på egen hand? Inget ont om Adamson men Vacchi är helt briljant för tillfället. Kanske är det hans italienska ursprung som gör att allting faller på plats när han kommenterar girot?

Girot är hans favorittävling och det märks tydligt.
Citera
2013-05-09, 01:14
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Girot är hans favorittävling och det märks tydligt.

Gipskatternas TV-produktion lämnar en del övrigt att önska men nog är det som du säger, att mannen från La Spezia är på hemmaplan.
Citera
2013-05-09, 14:24
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diospyros

Ja. Tyvärr har hybris drabbat det prisade radarparet. De senaste årens TdF, särskilt ifjol blev söndertramsat av alla internskämt.

Som sagt, i Girot ensam är Vacchi kung. Ska dom överleva som par får dom skärpa till sig. Inte minst Vacchi själv, som blir alldeles till sig över att ha Adamsson vid sin sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in