Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Kära Catami,
Jag håller helt enkelt inte med dig. Jag hade ansett tävlingen vara en fars om stallet inte självmant skickat hem Rasmussen tex. Jag hade sett den som en fars om (eller i alla fall parodi, eftersom jag har svårt att använda ordet fars om TdF) om cykling som sport fortsatt "som om inget hänt" och kört huvudet i sanden gällande rykten om dopade åkare osv. Årets tävling inger mig ingen som helst känsla av olust, tvärtom faktiskt.
Arbetet för att säkerställa en ren cykelsport fortsätter med oförminskad styrka och det är glädjande att TdF faktiskt går före här. En tävling som TdF kan heller ALDRIG kallas för fars, inte ens om varenda jävla cyklist skulle vara dopad. Varför? Helt enkelt därför att TdF är kanske det största och mest anrika idrottsevenemanget i världen.
Det är väl helt självkalrt att det finns mycket kvar att göra? Vem förnekar det i den här tråden? Jag tycker varken skribenterna i den här tråden eller ledningen för Le Tour uppvisar någon som helst strutsmentalitet? För att tala om track & field så kan varken du eller nån annan övertyga mig om att den sporten skulle vara renare än cykel. Jag tror faktiskt det är tvärtom. Friidrotten STINKER! Dopade höjdhopparkärringar och fan och hans mormor i parti och minut. Det är nog dessutom så att inom friidrott finns troligen ett större incitament för att skapa dopingmetoder (Balco osv) som är svårupptäckta eftersom pengarna många gånger är större än inom cykel.
Jag skulle tippa att 80% minst av den amerikanska truppen till vm i friidrott är, eller har varit dopade.
Återigen: Touren i sig själv är så oerhört mycket större än de enskilda cyklisterna. Du är väl helt enkelt inte cykelintresserad?
Bra inlägg! Jag håller med dig om det mesta.
Jag ska inte upprepa det jag skrivit tidigare men vill ändå påstå att det inte känns sportsligt när flera cyklister faller ifrån pga oegentligheter under ett och samma lopp (TdF). Istället för att njuta kommer man på sig själv med att man bara väntar på vem som ska köldras i nästa etapp. Intressemässigt är det helt åt h-e.
Friidrotten har gått igenom sitt eget stålbad men jag tror som du att det inte är ett dugg bättre när det gäller dopning, på sina håll. Det var väl först efter Balco-affären som Amerikanska friidrottsförbundet anslöt sig till Wadas regler.(?)
Det är förståss ingen garanti att det är bättre i USA numera men ändå ett steg framåt.
Jag påstår som sagt
inte att den sporten är bättre och vi har säkert inte sett sista skandalen där heller.
Däremot skulle det förvåna mig om någon medaljör åker dit under pågående mästerskap såsom var vanligt för en tid sedan. Det kan möjligen vara skillnaden mellan friidrott och cykel just nu.