Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
En riktig soppa detta med Lance Armstrong. För det första förstår jag faktiskt inte om eller på vilket sätt WADA skulle ha befogenheter att strippa Lance på alla titlarna. Det är väl upp till Tour de France-ledningen i så fall. Eller möjligen UCI. För det andra undrar jag vilka som ska bli segrare i de sju Tourerna? Ullrich ser ut att bli fyrfaldig segrare i så fall, samt Klöden en. Tror knappast detta kommer att hända. För det tredje, som redan påpekats i tråden, det sista ordet är nog inte sagt.
Nja, sån stor soppa är det inte. Armstrong har visat sig vara det största skämtet i cykelhistorien som inte bara dopat sig utan även sett till att sprida och organisera dopandet. Enligt Wadas jurisdiktion är detta ett stort aja-baja och UCI har sedan Augusti 2004 förbundit sig till den särskilda koden som skall förebygga detta. Vore just kul om UCI, som själv har kniven på strupen i denna historia, började backa från vad man själv förbundit sig till när det är just Wada själv som har pressat på USADAS arbete under tiden som UCI försökt spela mörkläggare.
Citat:
As a consequence, at its meeting of 22-23 July 2004, the UCI Management Committee decided to accept the World Anti-Doping Code and to incorporate the Code in UCI’s Regulations, as was done in the first version of these Anti-Doping Rules which entered into force on 13 August 2004. Revisions to the World Anti-Doping Code were approved by the World Anti-Doping Agency Foundation Board on November 2007. The revised World Anti-Doping Code is effective as of January 1, 2009.
Vad återstår därefter? Tour de France? De är nog mer än villiga att frånta Lancey titlarna med tanke på hur stämningarna varit i Frankrike sedan det där berömda testet från -99.
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Mycket märkligt att han säger sig bara ge upp detta nu, om jag hade varit helt oskyldig nog fan hade jag kämpat in till slutet.
Arne Ljungqvist uttalar sig.
http://www.eurosport.se/cykel/armstr...99/story.shtml
Håller med dig, det hade varit snyggast. Men samtidigt finns det oändligt med vittnesmål som radar upp sig och som är beredda att vittna mot Lance och i en öppen rättegång på hemmaplan hade hans namn dragits i smutsen fyrfaldiga gånger om. Nu slipper han detta och hans cancerarbete, Livestrong etc. kan fortsätta bedriva sitt arbete utan för stora prestigeförluster.