2011-07-20, 19:28
Medlem
mishimas avatar
Dagens citat:

"Andy Schleck is the people's champion. No one likes Contador and no one knows Cadel"

Citera
2011-07-20, 19:44
Medlem
mjamjas avatar
Får jag fråga varför alla hyser sådant hat mot Schleckarna?
Citera
2011-07-20, 19:45
Medlem
Pancevs avatar
Gillar Euskaltels färg (plus att de syns), annars är ju FDJs fina o rena.
Citera
2011-07-20, 19:49
Medlem
motvalls avatar
Två frågor till de med bättre koll och minne;

1) När lyckades en vinnare av Girot vinna Touren samma år senast?
Pantani –98? (Hata eller älska cyklist),
Indurain -93 (Trampa på-cyklist utan explosivitet, typ "en dag på jobbetkille" som vilade när han kunde och lät andra vinna etappen. Bara malde på - 5 vinster i Touren, två i Girot har jag för mig.)

2) Har någon sedan dess som slitit för Giroseger ens varit med i slutet av Touren med vittring om gula tröjan i Paris?

Tycker Contador ser ut att kunna vinna båda i år om ingen annan har osedda krafter kvar. Alternativet att dagens ryck skulle ge sekunder mot kombattanterna inför morgondagarna verkar osannolikt efter gårdagen.

Klarar han det efter Girot?
Citera
2011-07-20, 19:55
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja
Kan inte säga att jag ogillar de men det är mycket snack o höga målsättningar... Men de vinner inget o det som stör mig är att de inte vågar satsa för att vinna heller. Det ska paråkas etc, eller som igår då Andy lessnade ur då ska han låta en gristrött Maxime Monfort ta honom i mål trots att det syns att Andy enkelt rullar i mål bakom till synes med krafter kvar. Inte direkt så att Cadel, Conta eller Voeckler hade gjort det samma.
Citera
2011-07-20, 20:57
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Kan inte säga att jag ogillar de men det är mycket snack o höga målsättningar... Men de vinner inget o det som stör mig är att de inte vågar satsa för att vinna heller. Det ska paråkas etc, eller som igår då Andy lessnade ur då ska han låta en gristrött Maxime Monfort ta honom i mål trots att det syns att Andy enkelt rullar i mål bakom till synes med krafter kvar. Inte direkt så att Cadel, Conta eller Voeckler hade gjort det samma.

Vad är grejen? Andy var rejält trött efter gårdagens etapp. Men alla har sådana dagar i cykelsporten.
Sen tycker inte jag att det är optimalt att genomföra 3 dopingtester efter ett tufft lopp när man behöver återhämtningen som mest. Sen är det sant att bröderna snackar mkt och vinner sällan. Men å andra sidan är ju själva förhandsnacket varit mycket att bröderna ska sätta färg på touren och att de är favoriter nu när inte Contador var i sin superform. Sen håller jag med om att det är lite för mycket av 2 manna team i Leopold men Schlekarna trivs väl med att köra för varandra.
Citera
2011-07-20, 21:02
Medlem
erzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Två frågor till de med bättre koll och minne;

1) När lyckades en vinnare av Girot vinna Touren samma år senast?
Pantani –98? (Hata eller älska cyklist),
Indurain -93 (Trampa på-cyklist utan explosivitet, typ "en dag på jobbetkille" som vilade när han kunde och lät andra vinna etappen. Bara malde på - 5 vinster i Touren, två i Girot har jag för mig.)

2) Har någon sedan dess som slitit för Giroseger ens varit med i slutet av Touren med vittring om gula tröjan i Paris?

Tycker Contador ser ut att kunna vinna båda i år om ingen annan har osedda krafter kvar. Alternativet att dagens ryck skulle ge sekunder mot kombattanterna inför morgondagarna verkar osannolikt efter gårdagen.

1) De som vunnit Touren och girot samma år:

Fausto Coppi (ITA): 1949, 1952
Jacques Anquetil (FRA): 1964
Eddy Merckx (BEL): 1970, 1972, 1974
Bernard Hinault (FRA): 1982, 1985
Stephen Roche (IRL): 1987
Miguel Indurain (ESP): 1992, 1993
Marco Pantani (ITA): 1998

2) Nej
Citera
2011-07-20, 21:35
Medlem
Ostrobothnias avatar
Basso 2006 var kanske närmast, men han fick ju inte starta touren det året
Citera
2011-07-20, 21:47
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Vad är grejen? Andy var rejält trött efter gårdagens etapp. Men alla har sådana dagar i cykelsporten.
Sen tycker inte jag att det är optimalt att genomföra 3 dopingtester efter ett tufft lopp när man behöver återhämtningen som mest. Sen är det sant att bröderna snackar mkt och vinner sällan. Men å andra sidan är ju själva förhandsnacket varit mycket att bröderna ska sätta färg på touren och att de är favoriter nu när inte Contador var i sin superform. Sen håller jag med om att det är lite för mycket av 2 manna team i Leopold men Schlekarna trivs väl med att köra för varandra.
Bara att de inte hör till de jag uppskattar mest men jag ogillar de inte o visst finns det fina värden i att de även cyklar för varandra.

Men jag undrar om Andy verkligen var så trött (ganska trött ja) eller om det var mer av en miss/felberäkning att inte täcka direkt. De gick sent o många hängde på, sedan nerför o en bit på platten kvar. I normala fall går det ihop o de slutar köra.

Jag kan ju såklart tolkat det fel men jag får en liten känsla då o då om att han inte är riktigt redo mentalt för att vinna (för att våga vinna o alltså riskera att bränna sig helt).
Citera
2011-07-20, 22:45
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja

Korad till "folkets mästare" av den Livestrong-baserade kanalen Versus ståtar vår mästare med 6 segrar (jag räknar inte med familjeloppet som kallas Nationella mästerskapen) trots detta kan han inte växla, har utropat sig själv som världsbäst, kan vad det visat sig i loppet (minns Kim Andersens kommentarer) inte heller rycka utan en viss persons hjälp, större käft än Cavendish, som dock levererar, kör bara för en tävling per år i vilken han försöker gnälla sig till fördelar. Gnäller på konkurrenter. Instruerade Canc att neutralisera en etapp på grund av att han var efter samtidigt som han klagar på att andra gör likadant (minus neutraliseringssaken). Har blivit adopterad av den senildemente Phil Liggett efter dennes tidigare gay-ikon och det är inte heller en slump att TREK levererar cyklarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Bara att de inte hör till de jag uppskattar mest men jag ogillar de inte o visst finns det fina värden i att de även cyklar för varandra.

Det är en myt att Andy skulle köra för brorsan. Titta på förra årets Vuelta om den saken. Det ser dock PR-mässigt bra ut om man försöker få in båda två på podiet vilket de säkerligen trodde efter att Andy skrytit innan loppet vilket starkt stall han hade i förhållande till SBS.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvall
Pantani –98? (Hata eller älska cyklist)

Va? Vem ogillar Pantani? Finns väl ingen som ogillar honom? Japp, han var den siste.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvall

Sämsta beskrivningen i världshistorien. Mortirolo -94 (efter en knäskada i april) håller inte med dig om explosiviteten. Vem vilar förresten under bergsetapper? Att han inte spurtade efter segrar var ju givetvis taktik och alliansbyggen vilket förklarar sig genom flertalet åkstarka cyklister som kunde göra dragjobbet utöver stalltillhörigheten som exempelvis Stephane Heulot (ja, jag vet stallkamrater) och Neil Stephens (körde faktiskt för Once).

Citat:

Naturligtvis kan han klara det. Men många faktorer måste stämma. Distansen mellan honom och AS är säkrad tempoloppmässigt. En viss bit upp till Frank men han kommer tappa de kommande dagarna och är en sämre tempoåkare än Andy. Den stora knäckfrågan är förstås Cadel men han har en historia att krokna den tredje veckan i höga uppförslut samtidigt som han fortfarande har vek uppbackning och många fiender som måste göra sig av med honom. Blir det som jag förutspår kommer Andy och AC försöka spränga honom (men jag är tveksam på Andy) varför han gör bäst i att samåka med den andra dieseln, Basso.

Jag glömmer den stora överraskningen Voeckler, men det är bara ett kvitto på att få var så villiga att ta tag i loppet innan Contador gjorde en tävling av det här, att han kört i gult så pass länge. Men han har gjort det bra, skall sägas.

För övrigt bär Thor världsmästartröjan med samma glans som Museeuw.
Senast redigerad av NS_14 2011-07-20 kl. 22:51.
Citera
2011-07-21, 00:04
Medlem
Markmags avatar
Dessa norrmän. Eddy the boss levererar igen.
Förväntar mig två underbara dagar nu.
Citera
2011-07-21, 00:08
Medlem
perry2s avatar
[quote=spleendid]Jag inser den nationella logiken, men det ser likväl hemskt ut.

De har dessutom en galet solbränd snubbe som brukar stå för dragjobbet. Minns inte namnet just nu, men han ser ju nästan mörkhyad ut. Vem tänker jag på?

QUOTE]

Yohann Gène mörkhyad född på en fransk ö i Västindien, dragit väldigt mycket i team Eurocar.

Nu blir det tre spännande dagar. Två toppar över 2600m har nog aldrig förekmmit på en etapp så länge jag kollat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in