2011-05-20, 11:48
Medlem
Att Armstrong mest troligen var dopad under sin karriär kommer väl inte som en nyhet för någon? Alla hans värsta konkurrenter under åren har ju åkt dit, chansen att han inte hade fingrarna i kakburken då är ju i stort sätt lika med noll. Han måste helt enkelt varit väldigt duktig på att dölja sina spår efter sig. Självklart fläckar det ner hans namn och cykelsporten. Även ifall Armstrong var dopad är det helt sjukt att han vann 7 år i rad. Jag kan inte låta bli att tänka ifall det någonsin kommer ske igen, även ifall de skulle släppa dopning fri och låta folk göra vad fan de vill så är det säkert ett bra tag innan vi ser någon dominera sporten så hårt som Armstrong gjorde.
Citera
2011-05-20, 11:52
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Eclipse-
Att Armstrong mest troligen var dopad under sin karriär kommer väl inte som en nyhet för någon? Alla hans värsta konkurrenter under åren har ju åkt dit, chansen att han inte hade fingrarna i kakburken då är ju i stort sätt lika med noll. Han måste helt enkelt varit väldigt duktig på att dölja sina spår efter sig. Självklart fläckar det ner hans namn och cykelsporten. Även ifall Armstrong var dopad är det helt sjukt att han vann 7 år i rad. Jag kan inte låta bli att tänka ifall det någonsin kommer ske igen, även ifall de skulle släppa dopning fri och låta folk göra vad fan de vill så är det säkert ett bra tag innan vi ser någon dominera sporten så hårt som Armstrong gjorde.

Du menar antagligen att han dominerade Tour de France för det stämmer att han gjorde. Han dominerade absolut inte cykelsporten på samma sätt som ex. Contador gör idag (enligt mig en betydligt komplettare cyklist än Lancey-boy) även om också han har en dopingskugga över sig.
Citera
2011-05-20, 12:02
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Du menar antagligen att han dominerade Tour de France för det stämmer att han gjorde. Han dominerade absolut inte cykelsporten på samma sätt som ex. Contador gör idag (enligt mig en betydligt komplettare cyklist än Lancey-boy) även om också han har en dopingskugga över sig.

Jag tycker inte att Contador dominerar cykelsporten. Han har fortfarande ingen klassikerseger.
Citera
2011-05-20, 12:06
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tycker inte att Contador dominerar cykelsporten. Han har fortfarande ingen klassikerseger.

Du förstår vad jag menar. Han kör i alla fall klassikerna (och försöker vinna) till skillnad från Lancey som alltid dök upp i Europa lagom till Juli.

Contador har tagit sporten dit den hör hemma. Med en mästare som attackerar i varje lopp oavsett när på året det är. Respekt.
Citera
2011-05-20, 12:10
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Du förstår vad jag menar. Han kör i alla fall klassikerna (och försöker vinna) till skillnad från Lancey som alltid dök upp i Europa lagom till Juli.

Jo, jag förstår vad du menar. Det är rätt talande att Armstrong körde Girot först 2009.
Citera
2011-05-20, 12:19
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jo, jag förstår vad du menar. Det är rätt talande att Armstrong körde Girot först 2009.

Vill samtidigt poängtera att jag har gillat Armstrong tidigare. När han vann 1999 blev jag glad (för att jag då befarade en lång Ullrich-dominans) samtidigt som jag tyckte det var en remarkabel prestation med tanke på sjukdomen. Sedan blev det svårare och svårare att gilla honom då han försvann ifrån sporten och för det mesta gömde sig i USA innan han nästa gång dök upp med sitt entourage, skrev en myt om sig själv (tränade mest+kadens), pekade finger åt fransmännen och skapade ett drev omkring sig.

2009 och 2010 var han rent ut sagt ett jävla svin. Dels hur han lyckades vända ett helt stall mot en åkare samt höll på att örfila en journalist som frågade om vägen till mixade zonen.
Citera
2011-05-20, 12:33
Medlem
Stålverks avatar
Frågan är om någon annan än Merckx och Hinault har dominerat hela cykelsporten i hyfsat mordern tid. Vunnit alla tre grand tours samt de flesta klassikerna, och VM på det.

Contador är nog bland det närmaste vi kommer men han har som sagt vissa brister. Däremot ser jag det inte som en omöjlighet att Contador plockar hem någon klassiker. Annars är väl Evans den mest mångsidiga i dagsläget.

Citat:
Vill samtidigt poängtera att jag har gillat Armstrong tidigare. När han vann 1999 blev jag glad (för att jag då befarade en lång Ullrich-dominans) samtidigt som jag tyckte det var en remarkabel prestation med tanke på sjukdomen. Sedan blev det svårare och svårare att gilla honom då han försvann ifrån sporten och för det mesta gömde sig i USA innan han nästa gång dök upp med sitt entourage, skrev en myt om sig själv (tränade mest+kadens), pekade finger åt fransmännen och skapade ett drev omkring sig.

2009 och 2010 var han rent ut sagt ett jävla svin. Dels hur han lyckades vända ett helt stall mot en åkare samt höll på att örfila en journalist som frågade om vägen till mixade zonen.

Instämmer i det du säger. Jag var också en beundrare av Armtrong sent 90-tal när han gjorde en comeback som knappt borde gått att göra. Synd att han själv tog död på den saga som kunnat vara så bra.
Citera
2011-05-20, 12:42
Medlem
cyberkalles avatar
Angående Armstrongs doping anklagelser lyfts fram i ljuset igen kommer det av denna intervju?
http://www.eurosport.se/cykel/armstrong-anklagas_sto2798302/story.shtml
Citera
2011-05-20, 12:55
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:

Contador har tagit sporten dit den hör hemma. Med en mästare som attackerar i varje lopp oavsett när på året det är. Respekt.

Armstrong vann flera endagslopp (ex.vis VM, Fleche Wallone och San Sebastian) och satsade hårt på Amstel Gold Race även under sin Tourperiod. Känner mig hyfsat övertygad om att om Armstrong satsat på exempelvis Liege-Bastogne-Liege eller Giro di Lombardia hade han kunnat vinna dessa lopp. Tror till och med att Roubaix hade passat en superrouler och tempohäst som Armstrong, men han körde väl aldrig den vad jag vet?

Apropå rivaliteten mellan Armstrong och Ullrich så är det lite intressant att båda slog igenom i Oslo-VM när Armstrong vann proffsens linjelopp och Ullrich tog hem amatörernas lopp.
Senast redigerad av TilleyHat 2011-05-20 kl. 12:59.
Citera
2011-05-20, 13:25
Medlem
Stålverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Armstrong vann flera endagslopp (ex.vis VM, Fleche Wallone och San Sebastian) och satsade hårt på Amstel Gold Race även under sin Tourperiod. Känner mig hyfsat övertygad om att om Armstrong satsat på exempelvis Liege-Bastogne-Liege eller Giro di Lombardia hade han kunnat vinna dessa lopp. Tror till och med att Roubaix hade passat en superrouler och tempohäst som Armstrong, men han körde väl aldrig den vad jag vet?

Apropå rivaliteten mellan Armstrong och Ullrich så är det lite intressant att båda slog igenom i Oslo-VM när Armstrong vann proffsens linjelopp och Ullrich tog hem amatörernas lopp.

Det är ju det lilla ordet om. Om Armstrong satsat på fler lopp än vad han nu gjorde hade han kanske kunnat vara en cykelsportens gigant. Nu gjorde han inte det.

Nu var fortfarande Armstrong en otrolig cyklist med en riktigt stor meritlista, men någon cykelsportens gigant i klass med Merckx var han inte.
Citera
2011-05-20, 13:54
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:

Nog för att cykelsporten har haft och förmodligen fortfarande har stora problem med dopning men jag tycker inte att det är där sporten hör hemma om jag ska vara helt ärlig. En "mästare" som snart kommer få den avstängning han så väl förtjänar. I mina ögon är han inte bättre än Vinokourov, Ricco, Sella, Basso eller Armstrong. Tycker det är sorgligt att se hur dåligt spanjorerna agerade i fallet Contador, både nu och under Operación Puerto.
Citera
2011-05-20, 13:54
Medlem
NS_14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stålverk
Frågan är om någon annan än Merckx och Hinault har dominerat hela cykelsporten i hyfsat mordern tid. Vunnit alla tre grand tours samt de flesta klassikerna, och VM på det.

Contador har vunnit alla tre och kan som du säger vinna några klassiker. De jag främst tänker på är San Sébastian, Amstel är tänkbart, Fleche Wallone, L-B-L. Resten ligger för dåligt i tiden eller har tappat i slagkraft. Paris-Roubaix är ungefär lika uteslutet som det är uteslutet att det går att upprepa det Eddy gjorde.

Evans är ingen personlig favorit men mångsidig är han utan tvekan. Den här generationens Jalabert.

Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Armstrong vann flera endagslopp (ex.vis VM, Fleche Wallone och San Sebastian) och satsade hårt på Amstel Gold Race även under sin Tourperiod.

Du bör separera mellan Armstrong före och efter cancern. De segrarna du refererar till Sebastian, Fleche Wallone och världsmästerskapet kom när han var en typisk "klassisker"-åkare från mitten av 90-talet och framåt. Jag ifrågasätter inte att han kunde ha vunnit L-B-L eller Lombardiet runt då men så som vi alla vet klev han upp från sjuksängen och blev tidernas mest segerrika Tour-åkare istället och fann klassikerna oväsentliga (förutom några tillfälliga gästspel i Schweiz som en formtopp inför Frankrike-äventyret).

Citat:
Känner mig hyfsat övertygad om att om Armstrong satsat på exempelvis Liege-Bastogne-Liege eller Giro di Lombardia hade han kunnat vinna dessa lopp. Tror till och med att Roubaix hade passat en superrouler och tempohäst som Armstrong, men han körde väl aldrig den vad jag vet?

Inte om man bortser från etappen till Wasquehal (2004) som täckte ungefär 4 kilometer av kullersten inne på Paris-Roubaix terräng, då tryggt inbäddad i US Postal-tåget, var han inte ens i närheten av kullersten, förutom 2010 där han tappade tid (mycket tack vare en punktering i rättvisans namn).

Känns för övrigt ganska meningslöst att spekulera om han kunde vinna där. Det kunde han säkert. Som den gamle Lance eftersom den andre Lance menade att det skulle förta fokuset från Tour de France.

Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman

Nog för att cykelsporten har haft och förmodligen fortfarande har stora problem med dopning men jag tycker inte att det är där sporten hör hemma om jag ska vara helt ärlig. En "mästare" som snart kommer få den avstängning han så väl förtjänar. I mina ögon är han inte bättre än Vinokourov, Ricco, Sella, Basso eller Armstrong. Tycker det är sorgligt att se hur dåligt spanjorerna agerade i fallet Contador, både nu och under Operación Puerto.

Det idrottsliga hanterade de på ett patetiskt sätt men agerade samtidigt väldigt förväntat från ett regelsystem som medger flera kryphål. Dock är jag långt ifrån övertygad om att han kommer fällas, den framlagda bevisningen för hans oskuld (av det nationella cykelförbundet) fick ju till och med internationella lovord (av danskarna).
Senast redigerad av NS_14 2011-05-20 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in