Citat:
Ursprungligen postat av Stålverk
Frågan är om någon annan än Merckx och Hinault har dominerat hela cykelsporten i hyfsat mordern tid. Vunnit alla tre grand tours samt de flesta klassikerna, och VM på det.
Contador har vunnit alla tre och kan som du säger vinna några klassiker. De jag främst tänker på är San Sébastian, Amstel är tänkbart, Fleche Wallone, L-B-L. Resten ligger för dåligt i tiden eller har tappat i slagkraft. Paris-Roubaix är ungefär lika uteslutet som det är uteslutet att det går att upprepa det Eddy gjorde.
Evans är ingen personlig favorit men mångsidig är han utan tvekan. Den här generationens Jalabert.
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Armstrong vann flera endagslopp (ex.vis VM, Fleche Wallone och San Sebastian) och satsade hårt på Amstel Gold Race även under sin Tourperiod.
Du bör separera mellan Armstrong före och efter cancern. De segrarna du refererar till Sebastian, Fleche Wallone och världsmästerskapet kom när han var en typisk "klassisker"-åkare från mitten av 90-talet och framåt. Jag ifrågasätter inte att han kunde ha vunnit L-B-L eller Lombardiet runt då men så som vi alla vet klev han upp från sjuksängen och blev tidernas mest segerrika Tour-åkare istället och fann klassikerna oväsentliga (förutom några tillfälliga gästspel i Schweiz som en formtopp inför Frankrike-äventyret).
Citat:
Känner mig hyfsat övertygad om att om Armstrong satsat på exempelvis Liege-Bastogne-Liege eller Giro di Lombardia hade han kunnat vinna dessa lopp. Tror till och med att Roubaix hade passat en superrouler och tempohäst som Armstrong, men han körde väl aldrig den vad jag vet?
Inte om man bortser från etappen till Wasquehal (2004) som täckte ungefär 4 kilometer av kullersten inne på Paris-Roubaix terräng, då tryggt inbäddad i US Postal-tåget, var han inte ens i närheten av kullersten, förutom 2010 där han tappade tid (mycket tack vare en punktering i rättvisans namn).
Känns för övrigt ganska meningslöst att spekulera om han kunde vinna där. Det kunde han säkert. Som den gamle Lance eftersom den andre Lance menade att det skulle förta fokuset från Tour de France.
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Nog för att cykelsporten har haft och förmodligen fortfarande har stora problem med dopning men jag tycker inte att det är där sporten hör hemma om jag ska vara helt ärlig. En "mästare" som snart kommer få den avstängning han så väl förtjänar. I mina ögon är han inte bättre än Vinokourov, Ricco, Sella, Basso eller Armstrong. Tycker det är sorgligt att se hur dåligt spanjorerna agerade i fallet Contador, både nu och under Operación Puerto.
Det idrottsliga hanterade de på ett patetiskt sätt men agerade samtidigt väldigt förväntat från ett regelsystem som medger flera kryphål. Dock är jag långt ifrån övertygad om att han kommer fällas, den framlagda bevisningen för hans oskuld (av det nationella cykelförbundet) fick ju till och med internationella lovord (av danskarna).