2011-05-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
http://www.liveleak.com/view?i=cab_1304959028

inte på själva kraschen men strax efter.

ser blodigt ut

Fy faan

Det ser ut som att hela skallbenet är krossat och halva ansiktet lossnat från skelettet

Det sjuka är att det ser ut som att hjälmen inte har skyddat huvet alls, den ser helt oskadad ut
Senast redigerad av Gincan 2011-05-09 kl. 20:24.
Citera
2011-05-09, 20:26
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Hur påverkar detta resten av Girot tro?

Förmodligen och förhoppningsvis neutraliseras morgondagens etapp så man kan låta Leopard-Trek gemensamt gå i mål först. Sedan hoppas jag också att alla morgondagens prispengar skänks till Wouter Weylands fru (som väntar barn i september ). Liknande arrangemang har gjorts tidigare, som t.ex. när Fabio Casartelli dog under Tour de France 1995. Även Hans fru väntade barn vid tillfället vill jag minnas.

Fy fasen så trist Girot känns helt plötsligt. Jag kan knappt tro att det är sant. Ikväll går tankarna till Wouters familj och fru. Måste även kännas hemskt för Tyler Farrar då de tydligen var bästa vänner och träningskompisar.

Vila i frid Wouter Weylandt.
Senast redigerad av Zalkman 2011-05-09 kl. 21:02. Anledning: Stavfel.
Citera
2011-05-09, 22:39
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zalkman
Förmodligen och förhoppningsvis neutraliseras morgondagens etapp så man kan låta Leopard-Trek gemensamt gå i mål först. Sedan hoppas jag också att alla morgondagens prispengar skänks till Wouter Weylands fru (som väntar barn i september ). Liknande arrangemang har gjorts tidigare, som t.ex. när Fabio Casartelli dog under Tour de France 1995. Även Hans fru väntade barn vid tillfället vill jag minnas.

Jo, det stämmer. Lance Armstrong lär fortfarande ha kontakt med familjen. Det står i någon av hans böcker och togs upp i samband med Touren förra året eller om det var året innan då de passerades olycksstället.

Morgondagens etapp kommer att förmodligen neutraliseras och förmodligen kommer Quickstep och Leopard-Trek att göra något speciellt. Organisation ska tona ned festligheterna innan starten och sedan får cyklisterna själva komma överens om hur de vill ha det är det sagt.

Citat:
Fy fasen så trist Girot känns helt plötsligt. Jag kan knappt tro att det är sant. Ikväll går tankarna till Wouters familj och fru. Måste även kännas hemskt för Tyler Farrar då de tydligen var bästa vänner och träningskompisar.

Vila i frid Wouter Weylandt.

Det syntes direkt när man såg han avsvimmad att det här något riktigt allvarligt. Tydligen hade han kört för nära muren och hakat i antingen med styret eller pedalerna och snurrat runt innan han landade.
Citera
2011-05-09, 23:47
Medlem
FruGondols avatar
Oj så tråkigt. Oj så tragiskt. Jag är ingen cykelnörd men följer alltid dom
stora tävlingarna som Flandern runt, Paris - Roubaix, Giro de Italia,
Tour de France samt Vueltan. Det är så kunniga och bra kommentatorer
i Eurosport. Men det här var så hemskt, men ej helt oväntat. Det är ju så höga
hastigheter, framför allt i utförslöpor (runt 80 - 90 km/tim) och cyklisterna är ju
bortsett från den lätta hjälmen helt oskyddade. Mycket, mycket tråkigt.
Citera
2011-05-10, 07:39
Medlem
cyberkalles avatar
Ruggiga bilder från gårdagens etapp, rätt makabert att det skall till ett dödsfall för att cykelsporten skall få lite uppmärksamhet i Svenskmedia.

Blir det någon etapp alls idag?
Citera
2011-05-10, 08:46
Medlem
NS_14s avatar
Jag tippar på neutraliserad (gemensam) målgång eller att Leopard-Trek får köra in lagvis eller som -95 en tillåtelse för en Leopard-förare att hålla (och vinna) en utbrytning. Det skall mycket till för att man skulle ställa in en etapp.

Jag föreställde mig, efter att ha sett bilderna (RAI visade de i sin helhet tyvärr), någon form av hjärntrauma liknande Shamus Liptrots (R.I.P) men döden är alltid ett alternativ man gärna skjuter ifrån sig.

Tragiskt öde, chockerande bilder och tyvärr förminskas det som var ett lovande Giro. Rust in vrede, Weylandt.
Senast redigerad av NS_14 2011-05-10 kl. 08:57.
Citera
2011-05-10, 14:34
Medlem
cyberkalles avatar
Leopard-Treks stallchef Brian Nygaard förklarar varför de valde att starta idag: "Från vår synvinkel var det väldigt viktigt att starta. Både för att det var en önskan från familjen och eftersom att det är viktigt för laget."

Det var ju bra och jag tror det bästa sättet att bearbeta sorgen.
Citera
2011-05-10, 15:30
Medlem
NS_14s avatar
Tyler Farrar hoppar av i alla fall.

Fina scener till Livorno idag. Stallen kör 10 km var som en enhet och publiken är modest applåderande med flera plakat till Weylandts ära.
Citera
2011-05-10, 16:18
Medlem
rosannah1s avatar
Vacchi har deppat ihop totalt
Citera
2011-05-10, 21:28
Medlem
spleendids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosannah1
Vacchi har deppat ihop totalt

Jag förstår honom. Tyckte ändå att han lyckades hålla sig hyfsat professionell hela dagen. Det var inte utan att man blev tårögd själv mot slutet av etappen.

Tänkte kolla på Eurovision Song Contest men har ingen lust alls att följa den skiten efter detta, och det har egentligen inte att göra med något samvetskval om att inte få ha lite roligt efter det inträffade, eller något i den stilen. Det drabbade ju knappast någon närstående, men det kändes nästan så. Som inbiten cykeltok kommer man förstås lite närmare ändå, och plötsligt fanns bara avsmak kvar inför kvällens melodifiasko. Det får bli en film istället.
Citera
2011-05-11, 09:41
Medlem
NS_14s avatar
Lite vidare tragisk kuriosa är att så sent som 2003 i samband med Andrej Kivilevs död blev hjälmar obligatoriskt att bära då man innan under de galna åren körde med kepsar (vilka jag iof saknar). Hjälmen hjälper inte långt om man ramlar med ansiktet ned precis som i fallet med Weylandt, vars dödsorsak var som jag misstänkte en svårare grad av hjärntrauma. Obduktionsprotokollet har offentliggjorts.

Men hjulen måste snurra vidare och tävlingen fortsätta. Idag tror jag nämligen kan vara Lövkvist riktigt stora chans att såväl vinna etappen som avancera högt i totalställningen. Etapp 5 mellan Piombino och Orvieto bjuder på en färd över Strade Bianche och där vet vi vem som både vann 2009 (tävlingen hette då Monte Paschi Eroica) och kom tvåa ifjol. Avslutningen bjuder på smala, delvis grusbetäckta sterratis, som rent teoretiskt hade varit mer lämpade för mountainbikes.

Strade Bianchi sträckan löper över två sektorer på rutten (den vid Saragiolo, 120 km) och tre kilometers stigningen upp för Croce di Fighne efter 154 km körda mil. Därifrån är det mestadels nerför och flackt i omkring 40 kilometer innan målgång i Orvieto.

Kanske överdrivet optimitiskt av mig med tanke på avslutningen men detta är Lövkvist chans och som enda cyklist i fältet som kört Strade Bianche förväntar jag mig fyrverkerier av svensken idag.
Citera
2011-05-11, 09:57
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NS_14
Lite vidare tragisk kuriosa är att så sent som 2003 i samband med Andrej Kivilevs död blev hjälmar obligatoriskt att bära då man innan under de galna åren körde med kepsar (vilka jag iof saknar). Hjälmen hjälper inte långt om man ramlar med ansiktet ned precis som i fallet med Weylandt, vars dödsorsak var som jag misstänkte en svårare grad av hjärntrauma. Obduktionsprotokollet har offentliggjorts.

Jag saknar också kepsarna, bandanas och barhuvat. Pantani hade aldrig blivit den myten han blev om han hade kört med hjälm.

Citat:
Men hjulen måste snurra vidare och tävlingen fortsätta. Idag tror jag nämligen kan vara Lövkvist riktigt stora chans att såväl vinna etappen som avancera högt i totalställningen. Etapp 5 mellan Piombino och Orvieto bjuder på en färd över Strade Bianche och där vet vi vem som både vann 2009 (tävlingen hette då Monte Paschi Eroica) och kom tvåa ifjol. Avslutningen bjuder på smala, delvis grusbetäckta sterratis, som rent teoretiskt hade varit mer lämpade för mountainbikes.
Strade Bianchi sträckan löper över två sektorer på rutten (den vid Saragiolo, 120 km) och tre kilometers stigningen upp för Croce di Fighne efter 154 km körda mil. Därifrån är det mestadels nerför och flackt i omkring 40 kilometer innan målgång i Orvieto.

Ska Löfkvist göra ett bra Giro tycker inte jag att han ska spänna bågen första veckan. Han behöver spara alla resurser som det bara går inför de tuffa bergen. Kommer ihåg förra året när Liquigas hade problem på Strade Bianche-etappen men när vi kom till bergen var det de som dominerade. Löfkvist ska bara hänga med. Jag tror faktiskt att Löfkvist kommer att göra det bra uppför Monte Zoncolan. Den etappen ska tas i ett hårt jämnt tempo och det klarar han av. Desto mindre attacker ju bättre för Löfkvist.

Citat:
Kanske överdrivet optimitiskt av mig med tanke på avslutningen men detta är Lövkvist chans och som enda cyklist i fältet som kört Strade Bianche förväntar jag mig fyrverkerier av svensken idag.

Kan ju omöjligen stämma, eller vad menar du? Den enda vinnaren i startfältet är han. Hittar tre stycken från topp tio i årets Strade Bianche som är med i Girot. Visconti är min vinnare idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in