2009-07-12, 11:38
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Även i dag kommer det nog att finnas möjligheter att gå ifatt eventuellt ryckande bergsgetter före målgång, eftersom de två hårda stigningarna (bl.a. Tourmaletpasset på 2115 m) ligger ungefär mitt på sträckan:

http://www.letour.fr/2009/TDF/COURSE/us/900/etape_par_etape.html

Stor skandal att de får ha servicebilar på dagens etapp. Det hade den eviga tvåan Eugène Christophe behövt.

Nu får ni googla...
Citera
2009-07-12, 15:15
Medlem
mishimas avatar
Jag hade på känn att Fedrigo skulle göra minst en bra etapp efter vad jag såg på Dauphine Libéré. Vinner han idag kommer jag att svära i evigheter för att jag inte spelade.
Citera
2009-07-12, 20:57
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag hade på känn att Fedrigo skulle göra minst en bra etapp efter vad jag såg på Dauphine Libéré. Vinner han idag kommer jag att svära i evigheter för att jag inte spelade.
Sorry mate.
Citera
2009-07-12, 23:48
Medlem
abborrmasters avatar
Även om jag förstår att Adamsson o Vacchi tycker det är dumt med målgång så långt från bergen tycker jag att det blir jävligt intressant cykelåkning på det här sättet med. Dagens etapp var ju jävligt spännande och det ger chanser för utbrytningar att hålla och därmed jämna ut lite i totalen - som har blivit ojämn pga lagtempo som är en alldeles för cool grej att inte ha med i touren. Favoriterna kommer vi ju få se rycka i alperna sen ändå antar jag.
Citera
2009-07-13, 09:25
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Även om jag förstår att Adamsson o Vacchi tycker det är dumt med målgång så långt från bergen tycker jag att det blir jävligt intressant cykelåkning på det här sättet med. Dagens etapp var ju jävligt spännande och det ger chanser för utbrytningar att hålla och därmed jämna ut lite i totalen - som har blivit ojämn pga lagtempo som är en alldeles för cool grej att inte ha med i touren. Favoriterna kommer vi ju få se rycka i alperna sen ändå antar jag.

Jag vill absolut inte ha med lagtempo på Touren. Lagtempo får en för för stor betydelse för favoriter som tillhör duktiga men inte tempostarka lag. Chansen för Menchov, Evans och valfri Euskatelcyklist försvann på en gång. Ska man ha lagtempo ska man ha det som var tidigare. Då var det inte tiden som de gick i mål på som användes i sammandraget. Man fick ett tidstillägg efter vilken placering man gick i mål på.
Citera
2009-07-13, 10:09
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Jag vill absolut inte ha med lagtempo på Touren. Lagtempo får en för för stor betydelse för favoriter som tillhör duktiga men inte tempostarka lag. Chansen för Menchov, Evans och valfri Euskatelcyklist försvann på en gång. Ska man ha lagtempo ska man ha det som var tidigare. Då var det inte tiden som de gick i mål på som användes i sammandraget. Man fick ett tidstillägg efter vilken placering man gick i mål på.

Ja, som lagtempo används i Touren detta år försämrar det helt klart tävlingen, Astanastallet sitter med järnkontroll etapp efter etapp. Visserligen är lurpassande och "lagblockader" ett naturligt inslag i cykelsport, men här verkar det närmast paralyserande. Hellre en individuell temposträcka till, det skulle ju vara kul att se en som går lite uppför...
Citera
2009-07-13, 10:23
Medlem
Trumpeters avatar
Jag är kluven. Å ena sidan favoriserar det cyklister som ingår i tempostarka lag framför cyklister med sämre lag. Å andra sidan passar ett lagtempo in i cykelsporten då cykel är en blandning mellan lagsport och individuell sport. Just denna blandning är en del av tjusningen med cykel. Jag ser gärna se ett lagtempo även i framtida tourer men inte fullt så utslagsgivande.

Nu är jag ändå övertygad om att Astana ändå skulle dominerat touren på samma sätt som de gör även utan ett TTT.
Citera
2009-07-13, 11:44
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Man fick ett tidstillägg efter vilken placering man gick i mål på.

Mycket mycket bättre var det då. Lagtempo är jäkligt kul att kika på, försvinna helt får det inte göra.

Vad tycker du om att bonus sekunderna är borta?

Det är väl rätt bra ibland men det skulle helt klart bli mer fart i tävlingen med bonus sekunder om astana (vilket dom kommer göra) ska dominera tournen många år framöver. Vet du varför dom togs bort från början? Var det risk för vurpor eller varför? Har inte alls hänt med där... tillbaka med bonus sekunder är min röst !
Citera
2009-07-13, 14:25
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Ja, som lagtempo används i Touren detta år försämrar det helt klart tävlingen, Astanastallet sitter med järnkontroll etapp efter etapp. Visserligen är lurpassande och "lagblockader" ett naturligt inslag i cykelsport, men här verkar det närmast paralyserande. Hellre en individuell temposträcka till, det skulle ju vara kul att se en som går lite uppför...

Jag tycker vi kan ha de spektakulära tempoloppen på Girot. Det räcker. Jag kommer ihåg kaoset när det var bergstempo uppför Alpe d'Huez.

Citat:
Ursprungligen postat av Laban_Lurkare
Mycket mycket bättre var det då. Lagtempo är jäkligt kul att kika på, försvinna helt får det inte göra.

Vad tycker du om att bonus sekunderna är borta?

Det är väl rätt bra ibland men det skulle helt klart bli mer fart i tävlingen med bonus sekunder om astana (vilket dom kommer göra) ska dominera tournen många år framöver. Vet du varför dom togs bort från början? Var det risk för vurpor eller varför? Har inte alls hänt med där... tillbaka med bonus sekunder är min röst !

Jag kan tycka att det är helt okej med att bonussekunderna har försvunnit. Jag vill gärna att Girot och Touren ska skilja sig lite åt. Bonussekunder och tempo på sista etappen på Girot och tvärtom på Touren. Det är helt okej för mig.

Jag kan tänka mig lagtempo men då ska bergen vara mer utslagsgivande. Som det är nu i sammandraget har lagtempot haft större betydelse än tre bergsetapper. Jag skulle mer än gärna ha tillbaka fyrmannatempot på OS och VM. Sverige skulle ha ett toppenlag.
Citera
2009-07-13, 15:16
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Jag tycker vi kan ha de spektakulära tempoloppen på Girot. Det räcker. Jag kommer ihåg kaoset när det var bergstempo uppför Alpe d'Huez.
---

Just det, det var en ohygglig trängsel - men själva idén att köra individuellt uppför en sådan serpentinbrant tycker jag är rätt bra, om bara galen publik
tvingas flytta lite på sig.
Satt och tittade lite på de nyttiga Wikisammanfattningarna av de tre Tourer som körts efter att Armstrong (temporärt) la av, och försökte ana något om vad som kan tänkas inträffa under årets fortsatta tävling...men jag kan inte påstå att jag kom på något snillrikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Tour_de_France

http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Tour_de_France

http://en.wikipedia.org/wiki/2008_Tour_de_France

En halvminut/en knapp minut har skilt ettan från tvåan, det blir nog tätt även i år. Cadel Evans 4:a, 2:a, 2:a, men detta år är han i ett för svagt lag.
Citera
2009-07-13, 15:34
Medlem
Men.....vad ska man göra nu? Vilodag och ingen etapp att följa.
Tur att man följer några av cyklisterna på Twitter.
Vad har de flesta gjort på sin lediga dag? Cyklat så klart.
Vilka dårar
Citera
2009-07-13, 16:10
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Just det, det var en ohygglig trängsel - men själva idén att köra individuellt uppför en sådan serpentinbrant tycker jag är rätt bra, om bara galen publik
tvingas flytta lite på sig.
Satt och tittade lite på de nyttiga Wikisammanfattningarna av de tre Tourer som körts efter att Armstrong (temporärt) la av, och försökte ana något om vad som kan tänkas inträffa under årets fortsatta tävling...men jag kan inte påstå att jag kom på något snillrikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/2006_Tour_de_France

http://en.wikipedia.org/wiki/2007_Tour_de_France

http://en.wikipedia.org/wiki/2008_Tour_de_France

En halvminut/en knapp minut har skilt ettan från tvåan, det blir nog tätt även i år. Cadel Evans 4:a, 2:a, 2:a, men detta år är han i ett för svagt lag.

Det är första gången i Tourens historia det är en bergsetapp så sent på Touren så jag tycker inte går att jämföra riktigt med tidiga versioner. Jag tycker annars att Evans har ett bättre lag med sig nu än tidigare. Van den Broeck visade på Girot förra året att han kan klättra. De finns dem som hävdar att Evans hade vunnit 2007 om han hade kört mot Contador och inte mot Rasmussen. Själv vet i fan.

Citat:
Ursprungligen postat av peppeleppe
Men.....vad ska man göra nu? Vilodag och ingen etapp att följa.
Tur att man följer några av cyklisterna på Twitter.
Vad har de flesta gjort på sin lediga dag? Cyklat så klart.
Vilka dårar

Eurosport repriserar gårdagens etapp kl. 16.30. Sedan finns det hur mycket klipp som helst på youtube att kolla in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in